اینکه واقعا حناچی از تخلیه تهران گفته یا منظورش تعطیلی تهران بوده خیلی مهم نیست. مهم ناکارآمدی ها در مهار این معضل است که هر سال بدتر از سال گذشته گریبان ما را می گیرد. نگاهی گذرا به عملکردها به وضوح نشان می دهد چرا در مهار آلودگی توان برداشتن قدم محکمی نداریم.

سلام نو – سرویس اجتماعی: وضعیت هوای پایتخت مطابق سنوات گذشته قرمز است با این حال وضعیت امسال به مراتب ناگوارتر از سال های گذشته است. از هر زاویه ای به مساله آلودگی هوا در کشور نگاه می شود تنها چیزی که برجسته به نظر می آید ناکارآمدی متولیان امر است.

به گزارش سلام نو، پاییز هر سال بحث بر سر آلودگی هوا و چگونگی مهار آن تیتر یک اخبار می شود و بعد از مدتی هیاهو با پایان فصل آلودگی مقابله با این معضل به فراموشی سپرده می شود. پیش تر در گزارشی به این مساله پرداخته بودیم که مهار آلودگی هوا نیازمند اراده همه دستگاه‌ها است نه فقط مدیریت شهری!

خبری روی خروجی رسانه ها قرار گرفته بود که از قول حناچی گفته شده بود :‌ شب گذشته ذرات معلق در هوا به ۲۰۰ پی پی ام رسیده بود. این حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی آلودگی هوا قرار می‌گیریم باید شهر تخلیه شود که البته این امر ناشی از تمرکز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید به مسأله تمرکز توجه شود.

بعد از سر و صدای زیادی که این خبر کرد شاهد واکنش های فراوان کاربران فضای مجازی به این مساله بودیم تا اینکه غلامحسین محمدی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران این خبر را نادرست خواند و از برداشت نادرست خبرنگاران از صحبت های حناچی خبر داد.

خود حناچی هم در این باره با ایرنا مصاحبه کوتاهی انجام داد و اگرچه خبر تخلیه تهران را تکذیب کرد اما در عین حال خاطرنشان کرد: در صورت گسترش آلودگی باید تمهیدات بیشتری می‌اندیشیدیم، از جمله اینکه تعطیلی کامل شهر را اعلام می‌کردیم.

دقیقا همین مساله ایرادی است که مردم به مسئولان گرفته اند. مشخص نیست با چه منطقی در شرایطی که بحران آلودگی هوا به اوج خود رسیده و آماری کم سابقه در این حوزه به جا گذاشته شده نباید اداره جات و ... تعطیل شوند. در این شرایط حتی شاهد این بودیم که تعطیلی دانشگاه‌ها هم با اما و اگر مواجه بود.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گزارشی اعلام کرده که آلودگی هوا سالانه جان ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تهرانی را می گیرد و  صدمه اقتصادی آلودگی هوای تهران 120 هزار میلیارد تومان است. شاید اگر واقعا ایده تعطیلی شهر محقق می شد برآیند صدمات این کار اعم از اقتصادی و ... کمتر از شرایط فعلی بود.

در این بین صدایی هم از اعضای شورا شنیده نمی شود. یک روزنامه نگار در توییتر شخص خود به نکته جالبی اشاره کرده و نوشته است: شورا و شهرداری تهران نیز برخلاف سال قبل که باد و باران به کمکشان آمد و روزی ۵مصاحبه درباره هوای خوب و سالم میکردند،دسته جمعی در لاک سکوت فرورفته وهیچ توضیحی نمی دهند. در این میان جان شهروندان نیز هیچ ارزشی ندارد.

اینکه واقعا حناچی از تخلیه تهران گفته یا منظورش تعطیلی تهران بوده خیلی مهم نیست. مهم ناکارآمدی ها در مهار این معضل است که هر سال بدتر از سال گذشته گریبان ما را می گیرد. نگاهی گذرا به عملکردها به وضوح نشان می دهد چرا در مهار آلودگی توان برداشتن قدم محکمی نداریم.

به طور مثال چندی پیش خودروسازان به بهانه تحریم خواستار به تصویب رسیدن حذف فیلتر دوده شدند. مساله ای که علی رغم هشدارهای مکرر دلسوزان محیط زیست نهایتا با حکم معاون اول اجرایی شد. ضعف وزارت صمت در توسعه خودروهای هیبریدی و خودرو و موتورهای برقی هم یکی دیگر از مواردی است که مهار آلودگی هوا را با ناکامی مواجه کرده است. این ها در حالی است که چند ماه پیش معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت خسارت آلودگی هوا در ایران حدود ۷ میلیارد دلار در سال است.

ناکارآمدی و ناتوانی در مهار معضل آلودگی هوا محصول عدم وجود هرگونه استراتژی و توان مدیریتی است! مسئله‌ای که باعث شده زندگی در بسیاری از کلانشهرها به ویژه پایتخت سخت تر و سخت تر شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید