آنتونیو گوترش در گزارش اخیر خود که به شورای امنیت ارائه کرده، خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرزها شد.

به گزارش سلام نو، دبیرکل سازمان ملل در گزارش اخیر خود ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرزها را خواستار شد اما روسیه با این رویکرد مخالفت کرد.

به نقل از فرانس ۲۴، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی که به تازگی به شورای امنیت ارائه کرده، تاکید کرد: جایگزینی برای ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرزها وجود ندارد.

اعضای شورای امنیت در حال مذاکره درباره تمدید کمک‌رسانی‌ها به سوریه هستند که دوره آن دهم ژانویه آتی به پایان می‌رسد.

در حالی که برخی طرف‌ها از تلاش روسیه برای تقویت کنترل دمشق بر این کشور سخن می‌گویند، یک دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: مقابله با این طرح به نفع هیچ کسی نیست، یک دیپلمات دیگر نیز اظهار کرد: مذاکرات با مسکو دشوار است.

در حال حاضر چهار نقطه؛ دو محور در مرزهای ترکیه، یک محور در مرز اردن و یک محور دیگر در مرز عراق برای انتقال کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌شوند و بحث‌ها و بررسی‌هایی نیز برای ایجاد یک محور دیگر با عبور از مرزهای ترکیه در تل‌ابیض در حال انجام هستند.

این محور عبوری جدید در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آلمان، بلژیک و کویت، به عنوان کشورهای مسوول بخش انسانی پرونده سوریه ارائه کردند، آورده شده است.

برخی دیپلمات‌ها تاکید کردند، در پی عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و افزایش نیازها، مرکز امور انسانی سازمان ملل تمدید کمک‌رسانی‌ها به سوریه را تایید می‌کند.

گوترش نیز اظهار کرد، در صورتی که در توزیع کمک‌های بشردوستانه در داخل سوریه پیشرفتی حاصل شود، عبور از مرزها و خطوط مقدم امری ضروری است.

در ادامه گزارش گوترش آمده است، کمک‌های بشردوستانه‌ای که آژانس‌های سازمان ملل هر ماهه ارائه می‌کنند، شامل مواد غذایی برای حدود ۴.۳ میلیون نفر و نیز تجهیزات پزشکی و درمانی برای بیش از ۱.۳ میلیون نفر در مناطق مختلف این کشور است.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود تاکید کرد: کمک‌رسانی از مرزها هنوز یکی از مولفه‌های اصلی در پاسخ انسانی است.

طبق گزارش یاد شده، وضعیت انسانی سوریه در سال جاری میلادی رو به وخامت است و هنوز ۱۱ میلیون سوری به کمک نیاز دارند.

گوترش بار دیگر بر لزوم انجام هر کاری برای جلوگیری از حمله نظامی گسترده در استان ادلب در شمال غرب سوریه که حدود سه میلیون سکنه دارد، تاکید کرد.

به گفته برخی دیپلمات‌ها روسیه روز دوشنبه مخالفت خود با این پیش‌نویس را به اطلاع شرکایش در شورای امنیت رساند.

مسکو که معتقد است وضعیت میدانی سوریه با کنترل دوباره دمشق بر مناطق جدید تغییر کرده است، در پیشنویس طرح خود پیشنهاد کرد به جای ایجاد پنجمین نقطه عبوری، دو نقطه از مجموع چهار نقطه عبوری فعلی حذف شوند.

دو نقطه عبوری که روسیه قصد مسدود کردن آنها را دارد، گذرگاه‌ "الیعروبیه" واقع در مرزهای سوریه و عراق و دیگری "الرمثا" در حدفاصل سوریه و اردن هستند.

همچنین مسکو پیشنهاد کرد کمک‌رسانی‌ها به سوریه به جای یک سال، تنها شش ماه تمدید شوند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید