۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 37091090

افزایش هزینه های سلامت و درمان یکی از مواردی است که به عنوان یکی از مولفه های موثر بر اقتصاد هزینه نسبتا بالایی را بر دوش بخش بهداشت و درمان می گدارد. تاثیر آلودگی هوا بر اقتصاد تنها در بخش بهداشت و درمان نیست. تعطیل شدن مناطق شهری آلوده عامل تعطیلی چرخه اقتصادی کل سیستم های مالی و شهری می شود.

سلام نو - سرویس اجتماعی: تا به حال بارها و بارها این سخن درست که توسعه اقتصادی در زندگی مدرن آلودگی هوا را تشدید کرده را شنیده ایم. با این وجود شاید برای شما جالب باشد که خود آلودگی هوای ناشی از توسعه دنیا به اقتصاد در جهان ضربه زده است.

به گزارش سلام نو، بسیاری از جوامع در حال توسعه با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. همین مساله تاثیرات مخرب زیادی در حرکت رو به رشد این جوامع به سمت توسعه گذاشته است. در روزهای معمولی میزان مرگ و میر در کلان شهری همچون تهران به صورت تقریبی روزانه 150 نفر است اما در روزهایی که آلودگی هوا  بیشتر از همیشه است این عدد به 180 می رسد.

افزایش هزینه های سلامت و درمان یکی از مواردی است که به عنوان یکی از مولفه های موثر بر اقتصاد هزینه نسبتا بالایی را بر دوش بخش بهداشت و درمان می گدارد. تاثیر آلودگی هوا بر اقتصاد تنها در بخش بهداشت و درمان نیست. تعطیل شدن مناطق شهری آلوده عامل تعطیلی چرخه اقتصادی کل سیستم های مالی و شهری می شود.

تاثیر آلودگی بر اقتصاد منحصر به ایران نیست و آثار سوء آن را می توان در همه جای جهان دید. به طور خاص در جنوب آسیا این خسارات بیش از باقی بخش های جهان است. برآوردها نشان می دهد سالانه ۲۲۵ میلیارد دلار از اقتصاد جهان به خاطر آلودگی هوا از بین می رود. مطالعات جدید سازمان همکاری و اقتصاد بین‌المللی نیز نشان داده‌ زیان اقتصادی به واسطه آلودگی هوا سال ۲۰۶۰، چندین برابر خواهد شد.

این سازمان همچنین با بیان اینکه آلودگی هوا روی سلامت انسان ها و همچنین اقتصاد کشاورزی تاثیر جدی دارد، نوشته است: افزایش فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای انرژی به افزایش شدید آلودگی هوا منجر خواهد شد. افزایش میزان انتشار اوزون و PM۲.۵ تاثیرات جدی روی اقتصاد خوداهد داشت. برآورد می‌شود که هزینه‌های آلودگی هوا تنها در منطقه OECD از ۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۶۰ برسد. همچنین در سال ۲۰۶۰ تعداد روزهای از دست رفته کار به خاطر آلودگی هوا که روی بهره‌وری نیروی کار اثر مستقیم دارد، به ۳.۷ میلیارد در سطح جهان می‌رسد

نیویورک تایمز در گزارشی در این رابطه نوشته است: مطالعات زیادی اثبات می‌کنند که آلودگی هوا، روی آموزش و درآمدهای اقتصادی اثر مستقیم دارد. زمانی که حال فردی بد باشد، عملکرد خوب در مدرسه و دانشگاه، یا در محیط کار با اختلال مواجه می‌شود. همین اختلال، بهره‌وری را کاهش می‌دهد. از طرفی دیگر، اگر عملکرد فرد در مدرسه و کار به دلیل مشکلات سلامت ایجاد شده باشد، تهدید آن بلندمدت است و روی بهره‌وری آموزشی و اقتصادی اثر بلندمدت دارد.

در ایران هم اگرچه به دلایل گوناگون مختلف آمارهای رسمی از تاثیرات مخرب آلودگی هوا منتشر نمی شود اما مطالعاتی به منظور برآورد حدودی هزینه هایی که تاکنون آلودگی به ما تحمیل کرده انجام شده است. در این رابطه محسن طباطبایی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفته بود که هزینه آلودگی هوای تهران در سال ۹۱، بر اساس واقعی‌سازی قیمت‌ها با نرخ تورم، ۶ هزار میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود. در آمار قابل تامل دیگری بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، گفته بود که هر سال ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ما به‌ دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود. این نهاد همچنین تعداد جان باختگان ناشی از آلودگی را  ۲۱ هزار اعلام کرده بود. بر اساس گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا برای خاورمیانه و شمال آفریقا ۹ میلیارد دلار هزینه به‌دنبال دارد که بیشترین آن، متوجه ایران و مصر است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید