تشکوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران قرار دارد که در فهرست میراث ملی ثبت شده است . کوه تشکوه آتشین از زمان های قدیم تا به حال شبانه روز در حال سوزان است.اما با وجود آنکه می تواند محل خوبی برای گردشگران باشد شناخته شده نمی باشد و برای رفتن به کوه تشکوه باید از اهالی کمک گرفت زیرا تابلویی برای پیدا کردن آن وجود ندارد.

اگر به خوزستان رفتید دیدن کوه تشکوه را فراموش نکنید.در فصل پاییز هوا بسیار مناسب برای رفتن به جنوب کشور می باشد پس اگر قصد سفر دارید و هنوز مکان را مشخص نکرده اید خوزستان را از دست ندهید که بهترین زمان برای سفر به آنجاست .

کوه «تشکوه» کجاست؟

تشکوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران قرار دارد ، از جاذبه‌های گردشگری رامهرمز در استان خوزستان است. تش در زبان محلی به معنای آتش است و به همین دلیل هم شعله‌های کوچک و بزرگ آن را تشکوه نامیده‌اند کوه تشکوه آتشین از زمان های قدیم تا به حال شبانه روز در حال سوزان است.اما با وجود آنکه می تواند محل خوبی برای گردشگران باشد شناخته شده نمی باشد و برای رفتن به کوه تشکوه باید از اهالی کمک گرفت زیرا تابلویی برای پیدا کردن آن وجود ندارد.

دلیل شعله‌ور بودن تشکوه!

اگر شما هم فکر می کنید اتفاقی غیر معمول موجب شعله‌ور شدن تشکوه می شود باید بدانید که  هیچ اتفاق غیرمعمول و ماورای طبیعی در این زمینه دخیل نیست. محققان زمین‌شناسی براین باورند گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح، موجب شعله‌ور شدن کوه می‌شود. گازهای هیدروکربوری از لایه‌های مختلف زمین گذر می کند و از هر فضا و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت کرده و شعله‌ور می‌شود و همین باعث می‌شود کوه در تمام زمان ها آتشین و گداخته باقی بماند.

در کوه آتشین فقط از یک راه می توانید آتش روشن کنید!

ابتدا گودالی را حفر می کنید و سپس مشاهده می کنید که گاز ها از دل سنگ بیرون می آیند و شعله ور می شوند.

این تنها راهی است که قادر هستید برای شعله‌ور کردن آتش در اطراف این کوه انجام‌دهید؛ چراکه از هیچ راه دیگری نخواهید توانست در اطراف تشکوه آتش روشن نمایید. علتش هم این است که حجم گازهای متصاعد شده در اطراف این کوه به میزانی زیاد است که ترکیب هوای اطراف را بهم زده و چون زور اکسیژن موجود به این گاز نمی‌رسد، بنابراین به هیچ وجه آتش دیگری در این منطقه روشن نمی شود .

زمان بازدید از تشکوه

بهترین فصل برای بازدید از تشکوه پاییز و بهترین ساعت هم شب‌ هنگام است. روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می‌دهد؛ به گونه‌ای که تا به حال گردشگران بسیاری را در ساعات شب به سوی خود کشانده است.

در نظر داشته باشید که در اطراف تشکوه قادر به درست کردن غذا نمی باشید ، چون شعله‌های کوه مناسب استفاده برای خوراک‌پزی نیستند. پس تا فرصت باقی می باشد از زیبایی این کوه سوزان لذت ببرید و عکس بگیرید.

فراموش نکنید که دسترسی به این مکان سخت است پس از اهالی و مسیریاب کمک بگیرید و همچنین بردن لباس گرم فراموش نشود. و اگر خریدی دارید قبل از رسیدن به محل انجام دهید زیرا دسترسی مناسبی به فروشگاه ندارید و امکانات رفاهی وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید