ظاهرا بندهای قرارداد ویلموتس بیشتر درسی بود که این مربی بلژیکی از کی‌روش گرفته بود و چنان قرار دادی بست که شش ماهه 2 میلیون یورو از فدراسیون فوتبال گرفت و حالا هم با فسخ قرارداد مابقی پول را می‌گیرد و به لیگ کشورش بر می‌گردد!

سلام نو- سرویس ورزشی: فاجعه ملی! هیچ اسم دیگری روی عملکرد فدراسیون فوتبال ایران در ماجرای ویلموتس نمی‌توان گذاشت. ویلموتس قرار بود "طلوع" جدید فوتبال ایران باشد! او قرار بود مربی فوتبالی در کلاس جهانی و البته ارزان‌تر از کی‌روش باشد، اما نه در کلاس جهانی بود و نه ارزان‌تر از کی‌روش! حضور او در ایران یک فاجعه مدیریتی بود.

بندی در قرارداد فدراسیون فوتبال و ویلموتس وجود دارد که بر اساس آن هر کدام از طرفین که تعهدات خود را نقض کنند، طرف مقابل امکان فسخ قرارداد به صورت یک طرفه دارد. ویلموتس با توسل به این بند و با ادعای تاخیر در پرداخت حقوقش درخواست فسخ قرارداد را داده و تاج هم بر همین اساس با نمایندگان او وارد مذاکره شده و مربی بلژیکی نیامده رفتنی شد آن هم بعد از تنها سه بازی رسمی و 270 دقیقه ناقابل!

مارک ویلموتس با اشاره به این ماجراها درباره جدایی از تیم ملی در صفحه اینستاگرامش نوشت: با وجود اخبار موجود در رسانه‌های ایران، هنوز هیچ توافقی بین ما و فدراسیون فوتبال ایران صورت نگرفته است، اما در حال مذاکره برای رسیدن به توافق هستیم.

بنا به گزارش‌ها هزینه این فسخ قرار داد برای ایران 2 میلیون یورو بابت قرار داد شخص ویلموتس و حدود یک میلیون یورو هم بابت قرارداد دستیارانش است. هزینه‌ای که حدودا دو برابر دستمز تیم کی‌روش برای یک سال است.

اما فاجعه به همین جا خلاصه نمی‌شود و ماجرا از جایی آغاز می‌شود که ما بداینم ویلموتس این هزینه سه میلیون دلاری برای چهار بازی دریافت می‌کند. او در 6 ماه گذشته چنان زمان اندکی را در ایران بوده که به سادگی می‌توان از آن صرف نظر کرد و او را مربی پروازی دانست، مربی‌ای که با هر بازی تیم ملی سر و کله‌اش پیدا می‌شد و بعد به کشورش باز می‌گشت.

این‌جا ایرادی به ویلموتس نیست! او با هوشمندی و حرفه‌ای‌گری برای خود و دستیارانش یک قرار داد درست و حسابی تنظیم کرد و حالا بعد از شش ماه با استناد به همان قرار داد درخواست فسخ و دریافت پولش را داده است، ایراد به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزشی است که در بدترین شرایط اقتصادی ایران در دهه‌های گذشته و دورانی که همین تیم فوتبال پول انجام بازی تدارکاتی ندارد 3 میلیون دلار از بودجه مملکت را به سادگی به سطل زباله ریختند و هیچ چیز جز از دست دادن زمان و سرمایه ایران به دست نیاوردند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال کسی بود که هنگام امضای قرارداد با ویلموتس سینه جلو داد و محکم گفت: بندهای قرارداد با ویلموتس ۲ یا ۳ برابر بندهای قرارداد با کی‌روش است که از مشکلاتی که با سرمربی قبلی داشتیم درس گرفته شده است.

اما ظاهرا بندهای قرارداد ویلموتس بیشتر درسی بود که این مربی بلژیکی از کی‌روش گرفته بود و چنان قرار دادی بست که شش ماهه 2 میلیون یورو از فدراسیون فوتبال گرفت و حالا هم با فسخ قرارداد مابقی پول را می‌گیرد و به لیگ کشورش بر می‌گردد! این یعنی تاج بارها به دوربین خیره شد و بارها و بارها به ما دروغ گفت، از نوع قرار داد ویلموتس تا مبلغ قرار داد!

مشکلات مهدی تاج و فدراسیون فوتبال و البته وزارت ورزش به همین‌جا ختم نمی‌شود و سو عملکرد مدیران ارشد ورزش ایران در حوزه فوتبال در سال‌های گذشته پول و سرمایه انسانی کشور را هدر داده.

به رفتارهای خام دستانه و بچه‌گانه مازیار ناظمی، سخنگوی وزارت ورزش نگاه کنید. توئیت‌های او از یک سو شائبه جهت‌گیری رنگی را به وزارت ورزش می‌چسباند و از سوی دیگر هنوز به خط و نشان کشیدن برای کی‌روش می‌پردازد و از زمین و زمان طلبکار است!

حرف این جا روی عملکر ویلموتس یا خوب و بد بودن برانکو یا هر مربی دیگری نیست، حرف این است که در دوران سختی کشور چرا باید چنین سوء مدیریت‌های فاجعه باری در کشور رخ بدهد، آن هم از سوی گروهی که قرارداد کی‌روش را ترکمانچای می‌خواندند و آن را باج دادن به اجنبی می‌دانستند! اگر فدارسیون پول بازی تدرکاتی ندارد و وزارت ورزش پول اعزام ورزشکاران به خارج از کشور را چطور این هزینه‌های بی حساب و کتاب را به کشور تحمیل می‌کنند؟ چه زمانی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال می‌خواهند پاسخگوی این اتفاقات باشند؟

تا این رویه غلط اصلاح نشود و تیم ملی ایران قربانی امیال شخصی مدیران و باندها باشد فوتبال ایران با پپ گوآردیولا هم به آن نتیجه‌ای که باید نمی‌رسد. تا دوران دوران مدیریت تاج و تاج‌ها است و این فوتبال چه در لیگ و چه در سطح ملی به همین بی‌راهه‌ای که می‌بینید می‌رود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید