۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 35745120

همیشه وقتی واژه فقر به گوشمان می خورد عده ای بی خانمان با لباسی مندرس در گوشه ذهنمان ثبت می شود اما خط فقر 7 میلیونی کاری می کند تا تصویر ما از فقر به کلی دستخوش تغییر شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: رقم های متنوعی برای خط فقر عنوان شده است. هر چند معنا و مفهوم خود خط فقر هم هنوز در بین کارشناسان محل بحث است. با این حال آخرین آمار خط فقر از زبان یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس 7 میلیون تومان عنوان شده است.

به گزارش سلام نو، همیشه وقتی واژه فقر به گوشمان می خورد عده ای بی خانمان با لباسی مندرس در گوشه ذهنمان ثبت می شود اما خط فقر 7 میلیونی کاری می کند تا تصویر ما از فقر به کلی دستخوش تغییر شود.

واقعیت این است که طبقه متوسط روز به روز در حال فقیرتر شدن است و دیگر دخل و خرج ها با هم نمی خواند. زندگی کارمندان خصوصا آنهایی که اجاره نشین هستند هر روز سخت تر می شود و خیلی هایشان باید از هزینه های اضافی همچون دارو و تحصیل و ... چشم پوشی کنند.

عدد دقیقی برای نشان دادن اینکه چه درصدی از مردم زیر خط فقر زندگی می کنند وجود ندارد. شاید دلیل اصلی این امر این باشد که خود خط فقر مشخص نیست چگونه سنجیده می شود.

سال گذشته حسین راغفر، عدد 6 میلیون تومان را برای خط فقر اعلام کرد. عددی که بسیاری آن را مبالغه خواندند. راغفر در این باره گفته بود: آنچه نهاد‌های رسمی درباره تورم اعلام می‌ کنند با واقعیت‌ های روزمره زندگی مردم تفاوت فاحشی دارد. گروه‌های مختلف سبد‌های مختلف کالایی مصرف می ‌کنند؛ بنابراین احساس تورم در بین خانوار‌های مختلف با هم متفاوت است. در یکی از ماه‌های گذشته تورم نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد اعلام شد، اما من معتقدم در واقعیت‌ های زندگی مردم این عدد حتی می‌ تواند بالاتر باشد. به این ترتیب می ‌توان انتظار داشت که بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت کشور امروز زیر خط فقر رفته باشند.

سهیلا جلودارزاده اخیرا در گفت و گویی با اعتمادآنلاین اظهار کرده خط فقر 7 میلیون تومان است. نماینده تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم تاکید کرده علت این موضوع هم چاپ اسکناس بدون پشتوانه است. او همچنین افزوده پول بی‌ارزش می‌شود چون چاپ آن بدون پشتوانه است. بنابراین افزایش حقوق‌ها با پول بدون پشتوانه قدرتی ندارد، زیرا موجب افزایش قدرت خرید نمی‌شود بلکه تنها توقعات را بالا می‌برد.

مرکز پژوهش های مجلس در برآوردی خط ریالی فقر در سال 95 را مشخص کرده است. این پژوهش نشان از آن دارد که در سال ۱۳۹۵ خط فقر ماهانه یک خانواده چهار نفره شهری در بیشترین حد آن در تهران ۲ میلیون و ۷۶ هزار تومان و کمترین میزان خط فقر شهری در کشور ۹۸۳ هزار تومان بوده است..

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تورم در آبان ماه ۱۳۹۷، نسبت به سال ۱۳۹۵ به میزان ۵۳ درصد افزایش یافته است.

از سال 97 تاکنون شاهد گسترده شدن هر چه بیشتر فقر بوده ایم. صحبت های اخیر نماینده مجلس این مساله را تایید می کند. محمدرضا تابش در اظهاراتی خاطرنشان کرده ۹۰ درصد کارگران زیر خط فقر هستند. او البته خط فقر را 4 میلیون 800 هزار تومان دانسته است.

به تعبیر پزشکیان چهار دهه پس از انقلاب نباید فقیری در کشور وجود داشته باشد. با این حال این ادبیات را بیشتر باید در حد شعار بدانیم چرا که حقیقت آنچه در کشور در حال وقوع است چیز دیگری است. نود درصد فقر در بین کارگران این مساله را تایید می کند.

اگرچه ممکن است برای تعیین خط فقر اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته باشد اما شاید گاهی بهتر باشد خط فقر واقعی را با گذراندن وقت با بدنه مردم بدون توجه به آمار و ارقام بالا و پایین لمس کرد. باید پذیرفت که اقتصاد کشور در حال کوچک شدن است و به تعبیر پروانه سلحشوری طبقه متوسط با اقدامات هیجانی و عجولانه و بی‌برنامگی در حال نزدیک شدن به خط فقر است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید