در حالی که مصباح کمتر سخن می‌گوید علیرضا پناهیان هم‌چنان جنب و جوش دارد و علیه دولت و رئیس جمهور شمشیر نقد و تخریب بر می‌کشد و با تفکیک دولت و نظام انتقاد به دولت را وارد می‌داند.

سلام نو – سرویس سیاسی: تصمیم بنزینی سران قوا تا به حالا عواقب گسترده و تلخی داشته باعث واکنش‌های بسیاری شده است. برخی به اصل تصمیم ایراد دارند، برخی از شیوه اجرای دولت انتقاد می‌کنند و دیگران از در جریان نبودن مجلس گله‌مند هستند. گروه دیگر به آن‌چه در کشور گذشت معترضند، از کشته‌های بسیار گرفته تا قطعی فاجعه بار اینترنت که بسیاری از فعالان صنعت ای تی کشور را به فکر مهاجرت انداخت.

اما این تصمیم عواقب دیگری هم داشت که با توجه به اوج‌گیری اعتراضات زیاد مورد توجه قرار نگرفت. از جمله مواضع برخی دلواپسان مخالف دولت که با وجود حمایت رهبری از تصمیم سران قوا شمشیر را از روی برای دولت بستند، آن هم در حالی که پیش از این چنین رفتاری با دولت محبوب و مطلوبشان یعنی محمود احمدی‌نژاد نداشتند.

روزی روزگاری نه چندان دور در همین کشور کسانی اطاعت از رئیس جمهور را اطاعت از خدا می‌دانستند. آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از جمله نظریه پرادزان این جریان در مرداد سال 1388 در جمع گروهی از هنرمندان بسیجی از سراسر کشور در موسسه آموزشی امام خمینی(ره) حاضر شد با اشاره به این مسئله گفت:

وقتی رئیس جمهور از جانب رهبری نصب و تایید می شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می شود. وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز همچون اطاعت از خداست.

همین سخنان مصباح یزدی کافی بود تا سینه چاکانی چون علیرضا پناهیان در هر مجلس و منبری به دفاع از احمدی‌نژاد بپردازند و تصمیمات او را، هرچقدر ناخوشایند، برای کشور ضروری بدانند.

حالا اما شرایط عوض شده. در حالی که مصباح کمتر سخن می‌گوید علیرضا پناهیان هم‌چنان جنب و جوش دارد و علیه دولت و رئیس جمهور شمشیر نقد و تخریب بر می‌کشد.

او در تازه‌ترین اظهارات خود با تفکیک دولت از نظام در مورادی مثل تصمیمات بنزینی گفت: با حمایت از کلّیت نظام می‌توانند از دولت انتقاد کنند و این همان کاری است که مردم تهران در تجمع "امنیت و اقتدار" در روز دوشنبه چهارم آذر انجام دادند.

این مسئله البته در شرایط فعلی شاید زیاد خوشایند طرفداران دولت نباشد ولی در مجموع می‌تواند مثبت باشد، چون در صورت این چنین تفکیکی نشان می‌دهند نه دیگر رئیس جمهور را منتخب خدا می‌دانند و نه اطاعات از ولی فقیه را وظیفه شرعی می‌شمارند، چه آن که تصمیم اخیر دولت تایید و حمایت ولی فقیه را نیز داشت.

شاید همین چرخشِ "از سر اجبار" باعث شود تا کم کم در اندیشه‌های امثال پناهیان هم تغییرات جدی صورت بگیرد و او و دوستانش از برخی افکار تند خود دست بردارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد اصلاح به دست آوردی بزرگ و بی مثال رسیده.

محمدعلی ابطحی، چهره فرهنگی اصلاح‌طلب و ریاست دفتر رئیس‌جمهور در دوره خاتمی با اشاره به این مسیر و تغییر انسان‌ها در طول آن در فیلم «ده‌نمکی‌ها»، ساخته پگاه آهنگرانی درباره مسعود ده‌نمکی و فیلم‌سازی‌اش می‌گوید: ما در کار خودمان موفق بوده‌ایم، چراکه چماق‌دار سابق به کارگردان تبدیل شده و این روند خوبی است.

مسعود دهنمکی، کارگردان فیلم‌ اخراجی‌ها، از جمله کسانی بود که در دهه هفتاد فیلم را از روی پرده سینما پایین می‌کشید اما بعدها با ساخت اخراجی‌ها در گیشه سینما مطرح و تبدیل به فیلم ساز شد.

هرچند که به نظر می‌رسد چرخش امروز پناهیان بیشتر از سر مشکل با روحانی باشد و نه تغییر در افکار ولی شاید همین گام اجباری نیز باعث تغییر پناهیان شود تا فردا و فرداهای دیگر اطاعات از رئیس جمهور را اطاعت از خدا نداند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید