وزرای امور خارجه آلمان و نروژ در اظهار نظر درباره ائتلاف ناتو تاکید کردند، این ائتلاف برای موفق شدن نیاز به انسجام سیاسی دارد.

به گزارش سلام نو، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اینه اریکسن سوریده، وزیر امور خارجه نروژ در اظهاراتی در جریان اجلاس "سیاست خارجی" به میزبانی سازمان غیرانتفاعی Koerber Stiftung در شهر برلین طی امروز (سه‌شنبه) اظهار کرد: هر کاری که ما به عنوان ائتلاف نظامی انجام می دهیم و قدرت ما به عنوان یک ائتلاف نظامی تا حد زیادی متکی به توانایی ما برای حفظ اتحاد سیاسی خودمان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها از اعضای ائتلاف ناتو به سبب عدم صرف هزینه کافی برای امور نظامی و دفاعی انتقاد کرده و حتی ائتلاف ناتو را "منسوخ" خوانده است. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم چندی پیش در اظهارنظری جنجالی که هدفش انتقاد از فقدان رهبری آمریکا در قبال ناتو بود گفت که این ائتلاف دچار "مرگ مغزی" شده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز خاطر نشان کرد، "اتحاد سیاسی در ائتلاف ناتو باید برقرار باشد زیرا جدا ساختن امنیت آمریکا از امنیت اروپا به نفع هیچ کس نیست.

ماس بر نقش حیاتی ناتو در امنیت اروپا تاکید کرده و طرح‌های فراسنه برای توسعه و یا جایگزینی ائتلاف نظامی را کم اهمیت دانست.

او گفت: درست‌تر این است که بگوییم ناتو زنده است. این ائتلاف نظامی هنوز از سر تا پا قوی است.

وی با اذعان به مشکلاتی در این ائتلاف ۲۹ عضوی گفت که این مشکلات باید با بازنگری ‌های جدی حل و فصل شود نه با اظهارات مسموم.

ماس با تکرار پیشنهاد تشکیل کمیسیون کارشناسی برای توانمند سازی ناتو در برابر چالش‌های جدید و ممانعت از تفرقه در داخل ائتلاف گفت: باید مفاهیم تازه و سیاست‌های جدید برای ناتو خلق شود و گام‌های بیشتری برای تقویت اتحاد سیاسی و هماهنگی میان اعضای ائتلاف برداشته شود./ ایسنا

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید