منوچهر اکبرلو نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر، پژوهشگر، روزنامه‌نگار، منتقد، مترجم، استاد دانشگاه ۵۷ ساله ایرانی متولد سال ۱۳۴۱ در  تهران است، وی دارای مدرک کارشناسی هنرهای نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش‌های هنری با گرایش تئاتر و سینما است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: «منوچهر اکبرلو» نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار سلام نو در خصوص فعالیت های اخیر گفت: در سال ۱۳۹۸ نمایشنامه «افسانه ماربوس» که توسط جهان خواه در مشهد اجرای عمومی شد و در جشنواره بین المللی همدان به عنوان اثر برگزیده شناخته شد و در تلاش هستم که متن آن را بازنویسی و به چاپ برسانم و همچنین زندگی و  آثار «میرزا آقا تبریزی» اولین نمایشنامه نویس ایرانی در زمان قاجار را در مرحله نگارش دارم که انشالله در دی ماه توسط خانه فرهنگ و هنر انتشارات گویا منتشر خواهد شد.

وی در خصوص سایر کتاب های خود که در مرحله چاپ قرار دارند، اظهار  کرد:  زندگی و آثار «جبار باغچه بان» که برای نوجوانان آماده شده است و توسط انتشارات «منادی تربیت» برای نمایشگاه کتاب منتشر خواهد کرد و همچنین کتاب «تکنیک های نمایش های خلاق» که توسط انتشارات «حوا» منتشر شده بود و چاپ پنجم به اتمام رسیده و قرار بر این است که بازنویسی شود و حجم کتاب دو برابر شود و چاپ ششم این کتاب مجدد وارد بازار کتاب شود.

اکبر لو در ادامه پیرامون وضعیت کتاب و اوضاع بازار نشر اذعان کرد : نکته ای که بنده را به آینده بازار نشر امیدوار می کند، ناشران و نویسندگانی که متوجه تغییر وضعیت یعنی کاهش هم تقاضا و هم هزینه ها در انتشار کتاب های کاغذی هستند و سعی می کنند که شیوه های نوین، الکترونیکی و مجازی را تجربه کنند در واقع آینده صنعت نشر را رقم می زنند.

وی در همین راستا ادامه داد:‌ ما مجبوریم که شاخص های صنعت نشر را تغییر بدهیم و معیارمان نباید فقط فروش فیزیکی و تیراژ کاغذی کتاب باشد و از راه های دیگر نیز باید استفاده کرد و این اجتناب ناپذیر است و در همه دنیا هم رعایت می شود و اگر به این سمت نرویم میزان سرانه مطالعه کتاب نیز کاهش پیدا می کند.

نویسنده کتاب «تکنیک های نمایش های خلاق» در خصوص نقش کتاب های الکترونیک در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اظهار کرد :‌ آینده خواندن چه در ادبیات و چه در مهارت آموزی و ... در اختیار فضای مجازی و نشر الکترونیک است، امروزه خیلی از کاربران و مخاطبان کتاب دوست دارند، کتاب را بر روی گوشی ها و تبلت های خود بخوانند و به نظر بنده با توجه به افزایش تکنولوژی به ناچار باید تقاضای این مخاطبان را برآورده کرد تا این مخاطبان را از دست ندهیم.

اکبر لو در خصوص تبلیغات در حوزه کتاب تصریح کرد :‌ از آنجایی که کل صنعت نشر ما سنتی و مبتنی بر نسخه فیزیکی و کاغذی است، شکل تبلیغات ما نیز سنتی است و تبلیغات در این حوزه بسیار کم و شاید محدود به نشریات تخصصی باشد و برای کتاب های عمومی و رمان ها که جایی در این نشریات ندارند کوتاهی می شود و به نظر بنده تلویزیون و رادیو می توانند این کوتاهی ها را پوشش دهند که آن هم به دلیل مبالغ بالا تبلیغات در این رسانه ها امکان وجود تبلیغ وجود ندارد.

وی در همین راستا افزود : کتاب نتوانسته همانند تئاتر و سینما، تبلیغات در فضای مجازی را جدی دنبال کند و صرفاً تنها تبلیغات کتاب به صورت دهانی و توسط خوانندگان کتاب اتفاق می افتد که آن بسیار ضعیف است.

وی در خصوص مهمترین عامل دوری مردم از فرهنگ کتاب و کتاب خوانی اظهار کرد : به نظر بنده که این دوری وجود ندارد، اما طببیعی است که عواملی همانند گرانی موجب شود که کالاهای فرهنگی و در راس آن کتاب از اولویت مردم خارج شود و ترجیح مردم بر این شود که نیازهای درجه اول خود از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن و ... را برطرف کنند.

وی در پایان پیرامون پیشنهادش برای نویسنده هایی که به تازگی وارد عرصه نویسندگی شده اند، خاطر نشان کرد: مهمترین پیشنهاد بنده این است که دغدغه اصلی آن ها امر نوشتن باشد و توصیه می کنم دیرتر کتاب خود را چاپ کنند، ابتدا مخاطب سنجی کنند و نیاز زمانه را پیدا کنند و بعد در شبکه های اجتماعی نظر مخاطبین را در خصوص اثر خود جویا شوند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید