بر اساس برآوردهای صورت گرفته اصلاح قیمت بنزین درآمدی معادل 38 هزار و 500 میلیارد تومان از آن دولت می کند. در آمدی که به گفته مقامات مسئول قرار است تمام و کمال صرف 60 میلیون ایرانی شود. با این همه شمار زیادی از  افراد جامعه بر این باورند که دولت قصد دارد از ماب التفاوت حاصل از اصلاح قیمت بنزین برای پر کردن کسری بودجه خود استفاده کند. 

سلام نو – سرویس اقتصادی: در روزهای اخیر پس از افزایش قابل توجه قیمت بنزین بحث درآمدهای حاصل از این افزایش قیمت سر و صدای زیادی کرده است. در این بین بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت قول داده همه پول حاصل از اصلاح قیمت نفت به جیب مردم برود. وعده ای که البته نباید انتظار باور کردن آن از سوی مردم را داشت.

به گزارش سلام نو، زنگنه  در این باره اظهار کرده همه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به طبقات متوسط و ضعیف جامعه پرداخت می‌شود و یک ریال آن صرف کار دیگری نخواهد شد. با این حال بیشتر از همه ضرر این طرح را همین طبقه متوسط و ضعیف درک کردند. فارغ از اثر تورمی که این افزایش قیمت خواه ناخواه بر اقتصاد خواهد داشت بسیاری از طبقه بالای جامعه به خاطر داشتن چند ماشین آنچنان به مشکل بی بنزینی نمی خورند که اگر این مشکل گریبانگیرشان هم شود با توجه به بنیه مالی آنها تفاوتی برایشان وجود ندارد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته اصلاح قیمت بنزین درآمدی معادل 38 هزار و 500 میلیارد تومان از آن دولت می کند. در آمدی که به گفته مقامات مسئول قرار است تمام و کمال صرف 60 میلیون ایرانی شود. با این حال نفس اینکه 60 میلیون ایرانی از تصمیم اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین چنان ضربه ای می خورند که دولت مجبور به وعده دادن به آنها می شود در نوع خود ناراحت کننده است. هرچند به اعتقاد بسیاری بیش از آنکه افزایش قیمت بنزین در ساحت اقتصادی قابل بررسی باشد باید با نگاه سیاسی آن را ارزیابی کرد.

محمدقلی یوسفی، اقتصاددان در گفت وگویی که با انتخاب داشته به همین مساله اشاره کرده و گفته است: مسئولین پیش‌بینی نمی‌کردند که مشکلات اجتماعی و اقتصادی چنان عمیق است که وعده دادن یارانه به 60 میلیون نفر مرهمی بر زخم مردم نیست. تجربیات گذشته نشان داده زمانی این پول به صورت نقدی به جیب مردم تزریق می‌شود، مجددا خود عامل تورم خواهد شد و مشکل مردم تنها این نیست مقداری پول بگیرند.

او در این باره اظهار کرده است: به نظر می‌رسد دولت جلب حمایت این گروه را در پیش بگیرد. در نتیجه تصمیمی با دو هدف اتخاذ شد؛ یکی افزایش قیمت بنزین و تقسیم بخشی از مابه‌التفاوت در داخل برای افزاد ضعیف جامعه یعنی 18 میلیون نفر و دیگری جلب نظر مثبت مشمولان حمایت یارانه‌ای، یعنی 60 میلیون نفر برای حضور در انتخابات آتی. از نظر دولت 30 میلیون نفر از این افراد نیز در انتخابات مشارکت کنند کاملا رضایت بخش است.

گفته می شود مصرف سالانه بنزین در ایران به خاطر افزایش قیمت دستخوش تغییر خواهد شد و طبق پیش بینی ها مصرف بنزین با کاهش سه میلیارد لیتری به 32 میلیارد لیتر خواهد رسید که از این میزان 17 میلیارد لیتر با قیمت 1500 تومان (یعنی 60 لیتر در ماه) و 15 میلیارد لیتر با قیمت 3000 تومان عرضه خواهد شد.

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می گوید در پی افزایش قیمت بنزین کمیسیون اقتصادی مجلس باید مانع از افزایش قیمت‌ها شود و کمیسیون بودجه هم تلاش می‌کند که منابع حاصله در جای خود مصرف شود. این نماینده مجلس همچنین تاکید کرده است کار اصلی کمیسیون برنامه و بودجه نظارت بر نحوه وصول و نحوه مصرف این مبلغ است تا یک ریال از آن هم صرف امور دیگری در بودجه نشود.

با این همه شمار زیادی از  افراد جامعه بر این باورند که دولت قصد دارد از ماب التفاوت حاصل از اصلاح قیمت بنزین برای پر کردن کسری بودجه خود استفاده کند. کسری بودجه ای که سال به سال افزایش پیدا می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید