۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 34583397

وزیر کشور هند بیان کرد وضعیت کشمیر با ثبات است و به زودی اینترنت نیز در این منطقه وصل خواهد شد.

به گزارش سلام نو، آمیت شاه وزیر کشور هند روز چهارشنبه اعلام کرد وضعیت در جامو و کشمیر آرام است و محدودیت های دسترسی به اینترنت در این منطقه بزودی لغو خواهند شد.

نشریه "هندوستان تایمز" روز چهارشنبه نوشت: وزیر کشور هند خطاب به پارلمان این کشور اعلام کرد که از زمان لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر در تاریخ ۵ ماه اوت هیچ فردی در تیراندازی پلیس در کشمیر کشته نشده است و موارد اعتراض و پرتاب سنگ به سوی پلیس از ۸۰۲ مورد در سال گذشته به ۵۴۴ مورد در سال جاری کاهش یافته است.

این درحالی است که وزارت کشور هند روز گذشته  به پارلمان این کشور اعلام کرده بود که تاکنون ۷۶۵ نفر در کشمیر به دلیل شرکت در اعتراض ها و پرتاب سنگ به سوی پلیس دستگیر شده اند.

وزیر کشور هند در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان مبنی بر اینکه اینترنت در کشمیر چه زمانی وصل می شود گفت که  پاکستان در کشمیر فعال است و با توجه به وضعیت امنیتی، مقامات محلی در زمان مناسب محدودیت های دسترسی به اینترنت در کشمیر را لغو خواهند کرد.

نخست وزیر هند ۵ اوت(۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پس از آنکه دولت هند امتیازات خاص کشمیر را بیش از ۳ ماه پیش لغو کرد، محدودیت های رفت و آمد در کشمیر برقرار شده و دسترسی به اینترنت در کشمیر مسدود شد.

از آن زمان تاکنون محدودیت های کشمیر مانند منع رفت و آمد، احیای بخشی از خدمات تلفن ثابت و تلفن های همراه به صورت مرحله ای کاهش یافته اند.

دهلی نو می گوید که لغو خود مختاری محدود کشمیر  با هدف  توسعه  این منطقه خشونت زده انجام شده است اما بسیاری از کشمیری ها معتقدند که هند قصد دارد با سکونت هندوها، جمعیت مسلمان منطقه را تغییر دهد. پیش از تقسیم بندی جدید جامو و کشمیر، این ایالت تنها ایالت هند با جمعیت اکثریت مسلمان بود.

هند و پاکستان هر دو  کنترل بخش هایی از کشمیر را در اختیار دارند اما هر دو کشور ادعای حاکمیت بر کل کشمیر را می کنند. چین نیز بخشی از این منطقه مورد اختلاف را در اختیار دارد اما این هند و پاکستان هستند که از سال ۱۹۴۷ تاکنون سه بار بر سر کشمیر با یکدیگر جنگیده اند.

این منطقه در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ تحت حکومت مستقیم دهلی نو قرار گرفت. این اقدام پس از پایان حمایت دولت مرکزی هند از دولت کشمیر و لغو دولت انتخابی این ایالت انجام شد.

از آن زمان تاکنون انتخابات برای پارلمان محلی کشمیر به تعویق افتاده است و این منطقه توسط رییس جمهوری هند اداره می شود.

از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در درگیری های مسلحانه و اعتراضات کشمیر کشته شده اند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید