محمد هادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد باید بین حق و تکلیف فرهنگی موازنه ایجاد کنیم و همانطور که دانشجو حقوقی دارد که مسؤولین باید آنها را تحقق ببخشند، دانشجو نیز تکالیف مدنی دارد که نباید از ایفای مسؤولیت آن شانه خالی کند.

به گزارش سلام نو، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه باید بتوانیم بین حق و تکلیف فرهنگی موازنه ایجاد کنیم، گفت: دانشجویان نباید از ایفای مسوولیت مدنی شانه خالی کنند.

محمد هادی عسکری در چهارمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور، اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که علی‌رغم محدویت‌ها، جریان بالنده فرهنگی در کشور رو به صعود و مروج روحیه امید، عقلانیت و اعتماد عمومی است.

عسکری با تاکید بر لزوم توجه به مولفه تغییر، گفت: هدف هر فعالیت فرهنگی باید ایجاد امید و امکان کنش باشد و کنشگران دانشگاه دانشجویان، اساتید و کارمندان هستند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تصریح کرد: همواره باید از میزان سرمایه اجتماعی دانشگاه ارزیابی دقیق داشته باشیم و آنچه مهم است تلاش برای افزایش سرمایه نمادین دانشگاه است.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش و توانمندسازی کارگزاران فرهنگی، گفت: این یک اصل ثابت‌شده است که سیستمی که فاقد آموزش توان نرم‌افزاری است، برای خلق موقعیت و مقابله با بحران عاجز است.

عسکری گفت: باید بتوانیم بین حق و تکلیف فرهنگی موازنه ایجاد کنیم، همانطور که دانشجو حقوقی دارد که مسوولین باید آنها را تحقق ببخشند، دانشجو نیز تکالیف مدنی دارد که نباید از ایفای مسوولیت آن شانه خالی کند.

وی در ادامه افزود: باید هسته نرم‌افزاری داشته باشیم که همه مشارکت داشته باشند؛ زیرا اگر مشارکت نباشد، انزوا و بی‌تفاوتی فرد را به دنبال دارد و محیط منزوی باعث انزوای ذهنی و رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

عسکری با تاکید ویژه بر گفتمان‌سازی، پاسخ‌گویی و مشارکت دادن دانشجو در امور گفت: دانشجویان امروز در اصل، مدیران آینده کشور هستند، مسائل و موضوعات پیرامون دانشگاه باید موضوع اندیشه دانشگاهیان قرار گیرد تا موضوعات را بررسی کنند و راهکار ارائه کنند.

در ادامه دکتر جواد واثقی امیری، رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: برگزاری این جلسات فرصت مناسبی برای تبیین سیاست‌های عمومی و کلی وزارت علوم در زمینه مسائل فرهنگی، بررسی مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهاست که نه تنها سبب انتقال تجارب می‌شود، بلکه شما را برای رسیدن به یکنواختی، وحدت رویه و سیاست واحد در دانشگاه‌های منطقه کمک می‌کند.

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) که فرمودند "فرهنگ مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است"، تاکید کرد: فرهنگ یکی از مهم‌ترین مقوله‌هاست، دین و انقلاب ما فرهنگی است و نباید مظلوم واقع شود.

دکتر واثقی امیری با بیان اینکه انجام پاره‌ای از فعالیت‌های فرهنگی نیاز به بودجه ندارد، اظهار کرد: حضور به‌موقع اساتید در کلاس درس، داشتن آمادگی لازم برای ارائه دروس، پوشش، گفتار و رفتار درست در برخورد با مخاطب، رعایت حقوق دانشجویان مواردی است که نیاز به بودجه ندارد؛ اما تأثیرات عمیق و بسزایی در نهادینه‌سازی فرهنگ در اخلاق و سکنات دانشجو دارد.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: زمانی که سیاست‌هایی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هم‌اندیشی متخصصان این امر و بررسی‌های مختلف به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، نیاز به نظارت ثانویه ندارد و هر کسی نباید به خود حق اظهار نظر در آن را بدهد.

وی تاکید کرد: پتانسیل و ظرفیت فرهنگی وسیع و عظیم دانشجویی برای دانشگاه و معاونت فرهنگی یک مزیت است و برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌مندی از این توانمندی‌ها در زمینه‌های مختلف باید صورت بگیرد و دانشجو برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه مشارکت داده شود.

دکتر واثقی امیری با اشاره به رتبه‌های برتر دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی گفت: یکی از سیاست‌های دانشگاه این است که فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی به‌صورت متوازن باشد و با توجه به شرایط، امکانات و توانمندی‌ها، فعالیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی صورت گرفته است.

در ادامه دکتر حیدر جانعلی‌زاده دبیر شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور با تشکر و قدردانی از میزبانی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گزارشی از عملکرد دبیرخانه ارائه و اظهار کرد: گفت‌وگو و تبادل‌نظر، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با عناوین فرصت‌های مجازی، محیط زیست و مسوولیت اجتماعی دانشگاه‌ها، راهکار موفقیت در برنامه‌ریزی در مدیریت فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری سخنرانی‌های علمی و مباحثه و بررسی مسائل مشترک منطقه در زمینه‌های عفاف و حجاب، وضعیت خوابگاه‌های کشور از جمله فعالیت‌های این دبیرخانه است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید