امروز در مان تدابیر شدید امنیتی مردم سریلانکا برای انتخاب رییس جمهور جدید پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش سلام نو، رسانه های سریلانکایی گزارش دادند، انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا  از ساعت ۷ صبح امروز (به وقت محلی) در  ۱۲ هزار مرکز رای گیری در سرتاسر این کشور آغاز شد.

دولت سریلانکا برای تامین امنیت انتخابات بیش از ۶۸ هزار نیروی امنیتی را در مراکز رای گیری مستقر کرده است.

این اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا است که رییس جمهوری و نخست وزیر کنونی این کشور در آن نامزد نشده اند.

شمارش آرا در پایان رای گیری آغاز خواهد شد و نتایج این انتخابات تا روز یکشنبه اعلام خواهد شد.

حدود ۱۶ میلیون نفر سریلانکایی واجد شرایط برای حضور در انتخابات هستند و آنها باید از میان ۳۵ نفر،  رهبر جدید خود را انتخاب کنند. کاندیدای ریاست جمهوری باید بتوانند بیش از ۵۰ درصد از آرا را کسب کنند تا بتوانند به عنوان رییس جمهوری جدید سریلانکا انتخاب شوند.

مرکز نظارت بر خشونت های انتخاباتی سریلانکا اعلام کرد که ۱۵۳ ناظر خارجی برای نظارت بر روند انتخابات سریلانکا به این کشور سفر کرده اند.

بر اساس تحلیل های منتشر شده، دو کاندیدا شانس بیشتری برای جایگزینی ماتریپالا سریسینا رییس جمهوری کنونی سریلانکا را در اختیار دارند. این دو کاندید شامل گوتابایا راجاپکسا وزیر سابق دفاع سریلانکا و ساجیت پراماداسا وزیر مسکن این کشور می شود.

راجاپکسا فردی بود که توانست جنگ های داخلی سریلانکا را خاتمه داده و شورش اقلیت های تامیل در این کشور را سرکوب کند.

ساجیت پراماداسا فرزند رانا سینگ  پراماداسا رییس جمهور اسبق سریلانکا است که در سال ۱۹۹۳ در بمب گذاری شورشیان تامیل به قتل رسید. ساجیت پراماداسا نماینده حزب حاکم محسوب می شود و در شعارهای انتخاباتی خود وعده یک رهبری جدید در سریلانکا را داده است.

در طول ریاست جمهوری ماتریپیلا سریسینا، سریلانکا شاهد تلاش ناموفق وی برای برکناری رانیل ویکرام سینگ  نخست وزیر کنونی این کشور بود که منجر به وقوع یک بحران سیاسی و بروز اختلافات در درون دولت سریلانکا شد.

بر اساس قانون اساسی سریلانکا، نخست وزیر این کشور توسط رییس جمهوری و نمایندگان پارلمان این کشور تعیین می شود.

تیراندازی به سوی رای دهندگان در سریلانکا

این درحالی است که صبح روز شنبه افراد ناشناس در منطقه مانار واقع در شمال سریلانکا  به سوی اتوبوس های حامل رای دهندگان تیراندازی کردند.

پلیس سریلانکا اعلام کرد: گروهی از افراد ناشناس با آتش زدن لاستیک در مسیر عبور کاروان متشکل از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سعی کردند در آنها را متوقف کنند. این افراد همچنین به سوی اتوبوس ها تیراندازی کردند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید