نخست‌وزیر لهستان سخنان انتقاد آمیز رئیس جمهوری فرانسه در مورد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را «خطرناک» و «غیرمسئولانه» خواند.

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه «فایننشال تایمز»، «ماتئوس موراویکیس» در گفت‌وگو با این رسانه، سخنان «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه علیه ناتو را به باد انتقاد گرفت.

او، انتقادهای مکرون مبنی بر اینکه هیچ هماهنگی درخصوص تصمیم‌گیری‌های راهبردی میان آمریکا و سایر اعضای ناتو وجود ندارد را «غیرمسئولانه» خواند و ناتو را همچنان مهمترین پیمان نظامی جهان دانست که می‌تواند از آزادی و صلح اعضای خود دفاع کند.

نخست‌وزیر لهستان، با «خطرناک» دانستن موضع فرانسه درخصوص ناتو، افزود: امیدوارم این کشور وظایف خود در چارچوب این پیمان نظامی را به درستی انجام دهد.

شانزدهم آبان‌ماه، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با نشریه اکونومیست، نسبت به ادامه تعهد آمریکا به ناتو ابراز تردید کرد و گفت، این سازمان دچار مرگ مغزی شده است.

وی افزود: استدلال من این است که باید وضعی را که ناتو در پرتو تعهد آمریکا در آن قرار گرفته است، دوباره ارزیابی کنیم.

این اظهارات مکرون، واکنش انتقادی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان را به دنبال داشت به گونه‌ای که در سفر دبیرکل ناتو به برلین، مخالفت خود را با سخنان رئیس جمهوری فرانسه اعلام و تاکید کرد:‌ مکرون «واژه‌های تندی» به کار برده که مورد قبول او نیست.

«دونالد ترامپ» از زمانی که به ریاست جمهوری آمریکا رسیده، اعضای ناتو را برای افزایش بودجه دفاعی خود در این سازمان تحت فشار قرار داده که به اختلافات داخلی در ناتو دامن زده است.

اظهارات انتقادآمیز رئیس جمهوری فرانسه در حالی منتشر شده که ناتو در اوایل ماه دسامبر امسال(آذرماه) نشست بزرگ خود را در لندن برگزار می‌کند. پیمان آتلانتیک شمالی امسال هفتادمین سال بنیانگذاری خود را جشن می‌گیرد/ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید