براساس اعلام یک گروه حقوق بشری سازمان ملل، صدها تن از معترضان شهادت داده‌اند در جریان اعتراضات و درگیری‌های اخیر با پلیس شیلی دچار جراحت‌هایی چون شکستگی استخوان، آسیب به بینایی و سایر جراحات شدید شده‌اند.

به گزارش سلام نو، یک گروه حقوق بشری سازمان ملل در حال جمع‌آوری شهادت از صدها فردی است که در جریان اعتراضات خیابانی هفته‌های اخیر شیلی توسط پلیس این کشور مجروح شده‌اند.

این گروه حقوق بشری سازمان ملل به شهادت صدها تن از معترضانی گوش سپرد که در جریان اعتراضات و درگیری‌های اخیر با پلیس شیلی و شلیک گاز اشک آور یا گلوله‌های پلاستیکی دچار جراحت‌هایی چون شکستگی استخوان، آسیب به بینایی و سایر جراحات شدید شده‌اند.

دکتر انریکه مورالس، از کالج پزشکی دولتی شیلی گفت: مطمئنیم که پلیس به دستورالعمل‌های خودش درباره استفاده از زور توجهی نکرده است.

گونزالو بلومل، وزیر کشور شیلی این اتهامات را به بحث کشید و گفت: پلیس از همان ابتدا به دستور العمل‌ها عمل کرده و از پروتکل‌های موجود برای تضمین نظم و امنیت عمومی تبعیت کرده است.

مقام‌های شیلی همچنین گفته‌اند، دست کم ۷۶ افسر پلیس در جریان این اعتراضات و درگیری با معترضات زخمی شده‌اند.

دست کم ۲۰ معترض در جریان این ناآرامی‌ها در شیلی کشته شدند که ماه گذشته میلادی و پس از اعلام دولت برای افزایش هزینه‌های مربوط به مترو آغاز شده است. این جنبش اعتراضی به مساله ناکارآمدی در بخش آموزش، خدمات بهداشتی و افزایش نابرابری اقتصادی گسترش یافت.

اکثر این اعتراضات به صورت صلح آمیز برگزار شد اما در برخی از موارد نیز به آتش زدن مغازه‌ها و غارت منجر شد.

هیاتی که برای بررسی این رویدادها به شیلی رفته، تحت نظر میچل باچله، رئیس جمهوری سابق شیلی است که اکنون کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل را برعهده دارد و مسئول بررسی نقض‌های حقوق بشری در جریان ناآرامی‌های اخیر در شیلی است.

این گروه سازمان مللی قرار است به جمع آوری اطلاعات و شهادت‌ها بپردازد و تا ۲۲ نوامبر فعالیتش ادامه دارد.

در روز جمعه، حدود ۱۰۰ سکنه شیلی شامل پزشکان و دانشجویان هر کدام برای چندین دقیقه با چهار عضو این هیات سازمان ملل گفتگو کردند.

موسسه حقوق بشر ملی شیلی که مستقل از دولت کار می‌کند، ۱۵۷۴ مورد را ثبت کرده که پس از درگیری در اعتراضات به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید