باید منتظر ماند و دید آیا باز هم فدراسیون فوتبال از تخلفات آشکار هواداران تراکتورسازی که منافع ملی را هم خدشه دار می کند چشم پوشی می کند یا خیر. این نخستین بار نیست که این تخلفات از عده اندکی از هواداران تراکتور سر می زند. با این وجود ادامه این روند ممکن است آخرین بار هم نباشد.

سلام نو - سرویس ورزشی: نژادپرستی در دنیای فوتبال قصه دیروز و امروز نیست. از همان روز نخستی که فوتبال به عنوان یک ورزش فراگیر در جهان محبوبیت پیدا کرد ماجرای نژادپرستی وجود داشته است. با این حال در طی این سالها هیچگاه کشور ما در زمره کشورهایی که در آن این شعارها سر داده می شود، نبوده است.

به گزارش سلام نو، تاکنون بیشتر شعارهای نژادپرستانه در دنیای فوتبال به رنگ پوست بازیکنان بر می گشته است. با این حال اتفاقی که در ورزشگاه یادگار امام تبریز روی افتاد جنس متفاوتی داشت.

جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با بحث نژادپرستی در فوتبال گفته است:«بسیاری بیشتر اوقات می‌گویم که نژادپرستی جایی در فوتبال ندارد ، اما این پدیده شوم هر روز دیده می‌شود و برایم آزار دهنده است. نمی‌دانم به صورت جدی چه راه حلی وجود دارد اما فکر می‌کنم برای شناسایی این افراد حمایت دولت‌ها بسیار مهم است. ما یک بار کوشش کردیم راه حل پیدا کنیم و اینکار را کردیم اما باز هم این مسئله وجود دارد. من از همه می‌خواهم با این پدیده شوم مبارزه کنند و به آن‌هایی که به این موضوع می‌پردازند در ورزشگاه‌های جای ندهند و آن‌ها را محروم کنند.»

در کشور ما اما داستان از زاویه متفاوتی اتفاق افتاده است. اتفاقات اخیر در منطقه و تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه و اقدامات علیه کرد ها یک حاشیه بی جا در فضای مجازی به وجود آورد. حاشیه ای که دامنه دار شد و نتیجه آن را در شعارهای بازی استقلال و تراکتورسازی تبریز دیدیم.

برخی کانال های منتسب به هواداران تراکتورسازی از پیش از مسابقه با استقلال حاشیه سازی خود را شروع کرده بودند. مطالبی که با محتواهای تحریک کننده در فضای مجازی توسط آنها منتشر شد در ورزشگاه یادگار امام تبریز هم نمود عینی داشت. از همان دقیقه نخست و در مراسم آغازین بازی فریاد زدن نام ترکیه و دادن سلام نظامی هنگام تلاوت قرآن بدجوری توی ذوق می زد. در ادامه هم سر دادن شعارهای قومیتی آن قدر زننده بود که رسانه های ترکیه ای از آن استقبال کردند!

باید منتظر ماند و دید آیا باز هم فدراسیون فوتبال از تخلفات آشکار هواداران تراکتورسازی که منافع ملی را هم خدشه دار می کند چشم پوشی می کند یا خیر. این نخستین بار نیست که این تخلفات از عده اندکی از هواداران تراکتور سر می زند. با این وجود ادامه این روند ممکن است آخرین بار هم نباشد.

آن طور که در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است بر اساس بند یک ماده 67 هر شخص مشمول این مقررات که ارزش‌های انسانی یک شخص یا گروه را از طریق الفاظ تحقیر آمیز یا به دلیل رنگ پوست، نژاد، زبان یا ، مذهب و مواردی از این قبیل مورد خدشه و تعرض قرار دهد چنانچه بازیکن، یکی از مقامات رسمی یا یکی از مقامات رسمی مسابقه باشد متحمل محرومیتی به میزان حداقل پنج مسابقه و حداقل سیصد میلیون ریال جریمه نقدی خواهد شد.

در بند دوم ماده 67 نیز آمده است: اگر تماشاگران منتسب به یک باشگاه، به هر تعداد که باشند مرتکب اعمال فوق گردند، باشگاه مذکور به برگزاری حداقل دو مسابقه: بدون حضور تماشاگران یا محرومیت از برگزاری مسابقه در ورزشگاه خاص یا برگزاری مسابقه در ورزشگاه بی‌طرف به علاوه حداقل سیصد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

گفته می شود کمیته اخلاق پس از دریافت گزارش ناظران بازی تراکتور با استقلال پرونده ویژه ای برای رسیدگی به شعارهای نامتعارف در این بازی تشکیل داده است. این کمیته قول داده تا  پس از جمع آوری مستندات لازم احکام‌ این تخلفات را صادر کند. در فضای مجازی هم بسیاری از کاربران خواستار برخورد جدی با آن دسته از هواداران تراکتور که شعارهای نژادپرستانه می دادند، هستند. هوادارانی که البته نباید به عنوان نماینده همه هواداران تراکتورسازی تلقی بشوند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید