حکیمی پور درباره احتمال خروج عارف از مجلس برای ریاست جمهوری نیز گفت: من اطلاع دقیقی ندارم و آقای عارف باید خودشان این مسئله را اعلام کنند و البته باید دید کارنامه ایشان چیست و ایشان کارنامه خود را ارائه دهند.

سلام نو – سرویس سیاسی: انتخابات مجلس شورای اسلامی هر روز نزدیک‌تر می‌شود و یکی از جدی‌ترین بحث‌های مطرح شده برای گروه‌های سیاسی، به خصوص اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بحث ائتلاف است.

گروه قابل توجهی از اعتدالیون میل دارند در انتخابات با اصولگرایان ائتلاف کنند چون برنده انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری آینده را به شکل ناگزیر یک اصولگرا می‌دانند و بر همین اساس معتقدند از حالا باید روی اسب برنده شرط بست.

در طرف مقابل طیف قابل توجهی از اصلاح‌طلبان هم معتقدند باید راه خود را از اعتدالیون جدا کنند. اصلاح‌طلبان نه تنها فکر می‌کنند که آبروی اصلاحات پای دولت روحانی ذبح شده بلکه عملکرد ضعیف فراکسیون امید را نیز متوجه ائتلاف با اعتدالیون می‌دانند و معتقدند ائتلاف با اعتدالیون نه تنها دست آورد مهمی برای اصلاح‌طلبان نداشت بلکه باعث تضعیف هویت آنان نیز شد.

عبدالرضا هاشم‌زائی، عضو فراکسیون امید و از چهره‌های شناخته شده حزب کارگزاران از جمله کسانی است که ائتلاف با اعتدالیون را اشتباه می‌داند و به مهر می‌گوید: به نظر من اصلاح‌طلبان باید با لیست مستقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند. اگر مردم مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند، اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهند بود اما اگر حضور حداقلی داشته باشند مشخص نیست که اصلاح طلبان پیروز شوند.

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید هم از جمله چهره‌های مهمی است به شدت موافق حضور مستقل اصلاح‌طلبان است و می‌گوید: پیش بینی من این است که ما در انتخابات سال ۹۸ هم با پرچم اصلاح طلبانه وارد می شویم یعنی ائتلاف نمی کنیم؛ به اندازه کافی هم نیرو داریم و با تعاملی که با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی که در برخی از نهادهای حاکمیتی نسبت به جریان اصلاحات به وجود آمده است، ان شاءالله به این نتیجه برسیم که تایید صلاحیت ها روند عادی و قانونی را طی کند و همانند انتخابات شوراها با تورم نیرو مواجه باشیم.

او در اولین گامی که در این راه برداشت در یک اقدام ضررزا برای اصلاح‌طلبان از ائتلاف با طیف لاریجانی خودداری کرد و یک تنه در اتنخابات ریاست مجلس شرکت کرد تا کرسی نایب رییسی علی مطهری از دست برود.

جو غالب با لیست مستقل اصلاح‌طلبان است

احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت در گفت‌وگو با سلام نو درباره تصمیم اصلاح‌طلبان درباره چگونگی حضور در انتخابات مجلس گفت: اکنون در این باره انواع و اقسام اظهارنظرها می‌شود و احزاب اصلاح‌طلبان موضع خود را گفتند ولی این که کل اصلاح‌طلبان چه موضعی داشته باشند بحث دیگری است. درباره مدل مشارکت در انتخابات باید در کمیته سیاسی شورای هماهنگی بحث شود تا اصلاح‌طلبان یک موضع مشترک بگیرند.

او درباره احتمال خروج عارف از مجلس برای ریاست جمهوری نیز گفت: من اطلاع دقیقی ندارم و آقای عارف باید خودشان این مسئله را اعلام کنند و البته باید دید کارنامه ایشان چیست و ایشان کارنامه خود را ارائه دهند.

حکیمی‌پور نیز تایید می‌کند که احتمالا اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو لیست مستقل دهند و می‌افزاید: این دفعه جو غالب بر این است است که اصلاح‌طلبان لیست مستقل بدهند. استقبال مردم هم بسته به چگونگی تعامل اصلاح‌طلبان با مردم بستگی دارد.

اعتدالیون هم‌چنان امیدوار به ائتلاف

اما همه از ائتلاف ناامید نیستند و برخی کهنه‌کاران زمین سیاست هم‌چنان معقتدند اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در زمان موعد ائتلاف می‌کنند.

محمد هاشمی، عضو سابق حزب کارگزاران از جمله این چهره‌های سیاسی است که با خوشبینی نسبت به ائتلاف نگاه می‌کند و با بیان اینکه جناح‌های سیاسی خودشان هم می‌دانند نمی‌توانند در وضعیت فعلی به تنهایی پیروز شوند گفت: معمولا در این وضعیت جناح اصلاح طلب و اعتدالیون مشترکات بیشتری دارند و به هم نزدیک‌ترند و در دو سه انتخابات گذشته که با هم به میدان آمدند پیروزی چش‌مگیری نصیبشان شد. این دوره هم جز این نیست و اصلاح طلبان و اعتدالیون با ائتلاف می آیند. آنها عقل سیاسی دارند و می سنجند. اگر در طول سال و در طول دوره یکی دو نفر تحلیلی ارائه داده اند نظرات شخصی آنها است چون هر جریانی سخنگو و رییس و مسئول دارد.

حرف محمد هاشمی از این جهت قابل توجه است که سیاست در ایرانِ دهه 90 بیش از همیشه اقتضایی شده و بعید نیست اصلاح‌طلبان با تمام گریزهایی که از ائتلاف با اعتدالیون دارند ناگزیر به ائتلاف شوند!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید