۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 32525585

تست

یک هنرمند تصویرگر معتقد است تاثیر هنر در بحث هنردرمانی واقعا غیرقابل انکار است و این مورد، همان نقطه قوت هنرمند تصویرگر به حساب می‌آید که برای انتقال پیام، از تصویر بهره ببرد.

یگانه بیداریان هنرمند طراح گرافیک و تصویرگر که به تازگی برای کتابچه آموزشی راهنمای پیشگیری از بیماری ایدز، تصویرگری کرده است، درباره دغدغه اصلی‌اش در این پروژه و مخاطب هدف کارش به خبرنگار مهر گفت: دغدغه اصلی من، استفاده از تصویرسازی برای اطلاع‌رسانی به جامعه هدف معین شده بود. این جامعه هدف شامل اشخاص کم سوادی بودند که اطلاعات کافی درباره بیماری ایدز نداشتند و همچنین به دلیل ترس از داشتن این بیماری، سمت دریافت اطلاعات و انجام آزمایش برای اطمینان از داشتن بیماری، نمی‌رفتند.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح‌های گرافیکی در کتاب‌ها باید واجد چه ویژگی‌هایی باشد تا با مخاطب خاص خودش ارتباط برقرار کنند، توضیح داد: به طور کلی هنر به واسطه مخاطبانی که دارد به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اول، هنر برای هنر که شامل مخاطبان خاص درک می‌شود و دوم، هنر برای مردم است که استفاده از گرافیک و تصویرسازی برای انتقال پیام مطلب به جامعه استفاده می‌شود. هنر گرافیک و تصویرسازی با زبانی صحبت می‌کند که همه مردم با هر میزان آگاهی برای آنها قابل درک باشد که البته این جامعه هدف در مراحل بعدی می‌تواند به صورت جزیی‌تر تقسیم بندی شود.

بیداریان با اشاره به آشنایی هنرمند گرافیست با جامعه هدف برای خلق آثار، تاکید کرد: برای به تصویر کشیدن کتابی با چنین ویژگی‌ها باید از تصاویر ساده، گویا و در واقع اطلاع‌رسان بهره بگیریم و اینجاست که شناخت جامعه هدف از لحاظ طبقه و جایگاه اجتماعی و همچنین ارتباط هنر با روانشناسی اهمیت پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم مروری‌بر گذشته تصویرسازی در علم پزشکی داشته باشیم، می‌توانیم تاثیر تصویرسازی در فرهنگ باستانی و قبیله‌ای از ابتدای تمدن و آیین‌های شفایابی در ایران و جهان را مشاهده کنیم. هنر تصویرگری در ایران اسلامی، غیر از کتاب‌های تاریخی، دیوان اشعار و داستان‌سرایی در کتب علمی و پزشکی نیز دیده شده است و به‌عنوان مثال می‌توان به تصاویر گیاهان دارویی در این کتاب‌ها اشاره کرد.

این هنرمند طراح گرافیک در پایان گفت: تاثیر هنر در بحث هنردرمانی واقعاً غیرقابل انکار است و این مورد، همان نقطه قوت هنرمند تصویرگر به حساب می‌آید که برای انتقال پیام، از تصویر بهره ببرد. در واقع اگر بخواهیم بگوییم چرا تصویرسازی می‌تواند اینقدر موفق عمل کند، به دلیل ایجاز کلام این هنر است که در ذهن ماندگار است و بسیار به یادگیری کمک می‌کند. اینجاست که هنرمند دین خود را به جامعه به منظور آگاهی سازی و درک بیشتر یک بیماری و حتی کمک به پیشگیری و درمانش ادا می‌کند. نمونه این آثار در هنرمندان غیرایرانی به وفور دیده می‌شود در حالی که در ایران خیلی محدودتر است و واقعا نیاز داریم بیشتر به آن پرداخته شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید