نظرات مختلفی در رابطه با این طرح در میان اعضای شورای شهر وجود دارد. با این حال بعید است در شرایط فعلی آن هم در وضعیتی که برخی این طرح را طرحی سیاسی و انتخاباتی می دانند امکان اجماع بر سر جدا شدن یا جدا نشدن شهر ری از تهران وجود داشته باشد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: در روزهای اخیر باز هم بحث قدیمی جدایی شهر ری از تهران داغ شده است. موافقان و مخالفان این طرح برای خود استدلال های متفاوتی دارند. در این بین سوال اصلی اینجاست که جدایی احتمالی شهر ری از تهران به نفع کیست؟

به گزارش سلام نو، این روزها فرید موسوی، نماینده تهران به همراه برخی از اعضای شورای شهر به دنبال این هستند که شهر ری از تهران جدا شود. آنها این جدایی را در راستای پاسخ به مطالبه عمومی می دانند. با این حال مطرح شدن این مساله اتفاق جدیدی نیست. سال 91 در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز این بحث مطرح شده بود.

آن زمان بحث افزایش نرخ زمین‌های شهر ری بعد از این جدایی مطرح بود و در حال حاضر هم برخی این تصمیم را متاثر از فضای انتخاباتی می دانند. در این بین افرادی همچون ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران هستند که معتقدند با جدایی شهر ری از تهران می توان جلوی بسیاری از محرومیت ها در این منطقه را گرفت.

خداکرمی که در ابتدا خودش یکی از مخالفین طرح جدایی شهر ری از تهران بوده است می گوید بعد از مدتی و در پی بازدیدها متوجه شده که بهتر است شاهد جدا شدن ری از تهران باشیم تا ری بتواند از پتانسیل ملی و منطقه ای خود، بدور از بزرگی و نام تهران استفاده کند. فرماندار پیشین ری نیز در این باره اظهار کرده است: شهرری از درآمد مناسبی برای اداره خود برخوردار است و من اصلاً این سخنان را قبول ندارم که شهرری درآمد ندارد.

به اعتقاد هدایت الله جمالی پور شهرری شهر ثروتمندی است و چه بسا مخالفت با استقلال ری از جانب شهرداری و شورای شهر اتفاقاً  به خاطر منافع مالی حاصله از ری، چه از محل توافقات اراضی و چه از محل مالیات صنایع باشد..

فرید موسوی، نماینده مجلس نیز در این باره می گوید: از روز اولی که این مسئولیت را داشتیم یعنی سال ۱۳۹۵ و زمان انتخابات به مردم قول دادیم، به صورت جدی در مناطق اطراف حاشیه تهران و حوزه انتخابیه حضور داشته باشیم و در جریان مطالبات آنها قرار بگیریم. یکی از مطالبات به حقی که دوستان همواره در شهرستان ری مطرح می‌کنند، بحث استقلال شهرستان ری و اینکه دارای شورای شهر و شهرداری جدا باشند، بوده است.

محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از جمله کسانی است که مخالف این طرح است. او اظهار کرده است:  به نظر بنده به عنوان یک کارشناس، امکان جدایی ری از تهران وجود ندارد، چرا که باید به سمت یکپارچگی پیش برویم. از سوی دیگر درست است که قدمت ری از تهران بیشتر بوده،‌ ولی با این دلایل نمی‌شود یکپارچگی تهران را به لحاظ امکانات و خدمات از بین برد.

البته امکانات و خدماتی که تقی زاده می گوید برای شهر ری آن چنان که باید و شاید مورد توجه نبوده است. سهیلا جلودارزاده نیز با اشاره به همین امر معتقد است: شهرری با وجود آنکه اینکه توریستی و زیارتی بوده، اما فاقد هتلی است که گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند. به دلیل اینکه این منطقه ضمیمه تهران شده در حق آن اجحاف شده است.

محسن هاشمی، به عنوان رئیس شورای شهر تهران یکی از جدی ترین مخالفان این جدایی است. او کاهش بودجه‌ها و منابع مدیریت شهری وامکانات آنها را دلیل این امر می داند و معتقد است این طرح به صلاح مردم شهر ری نخواهد بود.

نظرات مختلفی در رابطه با این طرح در میان اعضای شورای شهر وجود دارد. با این حال بعید است در شرایط فعلی آن هم در وضعیتی که برخی این طرح را طرحی سیاسی و انتخاباتی می دانند امکان اجماع بر سر جدا شدن یا جدا نشدن شهر ری از تهران وجود داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید