ورود نقدینگی های قابل تامل از یک سو و استقبال سهامداران جدید از بازار سرمایه موجب تغییرات غیرقابل انتظاری در شاخص بورس شده که همین امر شمار زیادی از فعالان بازار سرمایه را نگران کرده است. هر گاه شاخص بورس در بازار با رشد هیجانی  رو به رو شود طبیعی است شاهد ایجاد ترس از سوی سهامداران باشیم. همین امر افزایش صف فروش را منجر می شود.

سلام نو - سرویس اقتصادی: شش ماهه نخست امسال آن قدر بازار بورس وضعیت خوبی داشت که بسیاری از مردم با گرفتن کد بورسی سعی کردند تا با ورود به این عرصه شانس خود را انتخاب کنند. با این حال افت شاخص ها در بازار بورس به ویژه در هفته گذشته بسیاری از تازه واردهای این عرصه را نقره داغ کرد.

به گزارش سلام نو، هفته گذشته شاخص کل فرابورس ایران با افتی 5 درصدی رو به رو بود. افتی که کاهش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی ارزش این بازار را به همراه داشت. دلایل زیادی برای افت ارزش معاملات بازار سهام و فشارهای وارده بر قیمت سهام می توان برشمرد که از جمله آنها می توان به نگرانی از حبابی شدن قیمت‌ها، شناسایی سود بعد از بازدهی‌های بالا و انتظار برای گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در نیمه نخست سال اشاره کرد.

ورود نقدینگی های قابل تامل از یک سو و استقبال سهامداران جدید از بازار سرمایه موجب تغییرات غیرقابل انتظاری در شاخص بورس شده که همین امر شمار زیادی از فعالان بازار سرمایه را نگران کرده است. هر گاه شاخص بورس در بازار با رشد هیجانی  رو به رو شود طبیعی است شاهد ایجاد ترس از سوی سهامداران باشیم. همین امر افزایش صف فروش را منجر می شود.

در هفته ای که گذشت متوسط ارزش معاملات فرابورس در قیاس با متوسط نیمه اول مهرماه افتی برابر با 24 درصد داشت که در نوع خود بسیار قابل توجه بود. محمدرضا قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی که با تابناک داشته اظهار کرده است: شاخص کل بورس تهران به طور منطقی باید به کانال ۳۳۰ هزار واحدی دست می‌یافت و انتظار می‌رفت با تبلیغات دولت و ورود نقدینگی به بورس رشد شاخص تا کانال ۳۷۰ هزار واحدی نیز تداوم یابد، ولی با عرضه حقوقی ها، سهامداران ترسیدند و کلیت بازار برگشت.

برآورد نظر کارشناسان این است که جریان پولی خیلی رغبتی به حضور در بازار سرمایه ندارد. سلمان نصیرزاده در این باره به ایرنا گفته است: دید معامله‌گری بازار بورس و اوراق بهادار در وضعیت مناسبی قرار ندارد و  موقعیت خوبی بر بازار حاکم نیست. جریان نقدینگی که به صورت پرقدرت تا هفته گذشته در بازار وجود داشت و به عنوان اتفاقی مثبت برای بازار محسوب می‌شد اکنون تضعیف شده است.

بازار بورس به روزهای خوش خود بازمی‌گردد؟

آن چه به نظر می رسد این است که نباید در انتظار بازگشت روزهای خوش بورس حداقل در مقیاسی که در شش ماهه نخست سال جاری بود، باشیم. نگاهی گذرا به آنچه در مهر ماه سال جاری در تالار حافظ گذشت نشانگر روند نزولی شاخص کل است. حال پاسخ به این پرسش ضروری است که فاز اصلاحی در بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بسیاری از کارشناسان رفتار بازار بورس را نه فقط در هفته های اخیر بلکه در شش ماهه اول سال هیجانی می دانند. طبیعتا زمانی که تعداد خریداران زیاد باشد باید منتظر رشد بازار باشیم. اتفاقی که با توجه به سودده بودن بازار بورس در این مدت شاهدش بوده ایم. با این حال نباید فراموش کنیم که در زمانی که سهام‌دار حقوقی بزرگ فروشنده باشند، ورق برمی‌گردد و صف فروش‌ها تشکیل می‌شود.

تکرار خاطرات تلخ سال 92 برای بازار بورس نگرانی زیادی بین فعالان این بازار ایجاد کرده است. سیگنال هایی که در بازار ایجاد شده برای بسیاری یادآور ماه های پایانی سال 92 و مهر 97 است. در حال حاضر باید به فکر راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی بود. ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط فعلی بازار را نباید با سال 92 قیاس کرد به فرارو گفته است: در این دوسال نیز بورس تهران روند خوبی را پشت سرگذاشت و رکود‌های بسیاری را نیز شکست، اما با توجه به شرایطی که در آن زمان وجود داشت، در انتها سهام‌داران با ضرر‌های هنگفتی روبرو شدند.

به اعتقاد این فعال بازار سهام در شرایط فعلی قیمت بسیاری از سهم‌ها چه شرکت‌های بزرگ و از لحاظ بنیادی قوی و چه شرکت‌ها کوچک با توجه به نزول قیمت‌ها در روز‌های اخیر ارزنده و مناسب خرید هستند، اما با توجه به ترسی که به صورت عمومی و کلی در بازار وجود دارد، کسی زیاد برای خرید اقدام نمی‌کند و بسیاری از اهالی بازار منتظر ریزش‌های بیشتری هستند، تا در قیمت‌ها پائین‌تری دست به خرید بزنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید