پس از تکالیف قانونی که بر عهده دولت در سال جاری گذاشته شد دولت در گام اول و در شهریورماه یارانه حدود 700 هزار نفر را حذف کرد و حالا  در دور جدید حذف یارانه ها 400 هزار نفر دیگر هم در این لیست قرار گرفته اند. با این حال دلیل اصلی به تعویق افتادن حذف یارانه ها را بیشتر باید در کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی و به تبع آن کسری بودجه دانست.

سلام نو – سرویس اقتصادی: یارانه پردرآمدها حذف می شود تا از این پس هدفمندی به معنای واقعی کلمه در یارانه ها اجرایی شود. این سخنی است که چند سالی است در جلسات مختلف مسئولان به بحث گذاشته می شود و چند وقت یک بار از سوی آنها در تریبون های مختلف مطرح می شود. حالا اما به نظر می رسد گام های جدی تری در این زمینه برداشته شده است.

به گزارش سلام نو، دلیل اصلی به تعویق افتادن حذف یارانه ها را بیشتر باید در کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی و به تبع آن کسری بودجه دانست. بر اساس برآوردها دولت پیش بینی آن را داشت که چنانچه در پی حذف یارانه پردرآمدها باشد حداکثر 15 هزار میلیارد به دست می آورد. عددی که حداقل در سال های قبل آن قدر که باید و شاید هنگفت به نظر نمی رسید که دولت عزمی برای بازگرداندن آن به بودجه کند.

یکی از مواردی که همیشه مانع جدی برای این کار بوده نداشتن اطلاعات کافی از خانوارها است. همین امر یکی از مهم ترین دلایلی بوده که ادعای مسئولان برای هدفمند سازی یارانه ها با حذف یارانه پردرآمدها در حد یک شعار باقی مانده است. نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه چندی پیش در همین راستا اظهار کرده بود: حذف یارانه ثروتمندان امسال هم در دستور کار بود. از آنجایی که نیاز به اطلاعات بیش تر است امسال در جهت اجرایی کردن این امر توزیع یارانه ‌ها را استانی کرده‌ایم. هر استان به میزان تعداد افرادی که یارانه بگیر هستند آن مبالغ را دریافت می کنند و با توجه به شناخت دقیق تری که دارند می توانند خودشان به افرادی که استحقاق دریافت یارانه را دارند اختصاص دهند. بقیه را هم صرف امور استان کنند.

واقعیت این است که 45 هزار تومان سال 88 با 45 هزار تومان سال 98 از زمین تا آسمان فرق دارد. حال ببینید 15 هزار میلیارد تومان آن سال با امسال چه قدر تفاوت دارد. هزینه ای که می توانست بسیاری از زیرساخت ها را متحول کند با سیاست های عوام گرایانه دولت نهم و دهم به شکل یارانه هایی که حالا دیگر بود و نبودش حداقل در طبقه متوسط تفاوتی ندارد، درآمد. سیاست هایی که البته در دولت روحانی هم ادامه داشت.

حذف یارانه برای 24 میلیون نفر

در سال های قبل به کرات کارشناسان اقتصادی با انواع گرایش ها تاکید داشتند که دادن یارانه نقدی با این روند نادرست است و ادامه این روند فشل می تواند بحران های زیادی ایجاد کند. با این همه روحانی به هزار و یک دلیل از جمله رویکردهای پوپولیستی تا زمانی که مجبور به تغییر دادن این روند شود اقدام در خوری در این حوزه انجام نداد.

از آنجایی که قیمت دلار مصوب همچنان غیرواقعی به نظر می رسد و در صورتی که تغییری در قیمت بنزین اتفاق نیفتد توزیع یارانه های نفتی به شکل گذشته می توانست کسری بودجه ای به مراتب بیشتر به همراه داشته باشد.

پس از تکالیف قانونی که بر عهده دولت در سال جاری گذاشته شد دولت در گام اول و در شهریورماه یارانه حدود 700 هزار نفر را حذف کرد و حالا  در دور جدید حذف یارانه ها 400 هزار نفر دیگر هم در این لیست قرار گرفته اند تا تعداد حذف شده ها از یارانه به 1.1 میلیون نفر برسد. اگر قرار باشد یارانه سه دهک بالای جامعه حذف شود آن طور که نوبخت گفته باید منتظر قطع یارانه مجموعا 24 میلیون نفر باشیم. در واقع با این برآورد یک سوم جامعه به زودی یارانه ای دریافت نخواهند کرد. قرار است این اتفاق تا پایان سال جاری رخ بدهد.

در این بین تعداد قابل توجهی از افراد هم آن طور که خودشان می گویند به اشتباه یارانه نقدی‌شان حذف شده است. این افراد می توانند اینجا ویدیوی آموزشی برای مطلع شدن از چگونگی اعتراض به این مساله را ملاحظه کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید