مهوش صبرکن متولد خرداد ماه سال ۱۳۳۹ در شیراز و همسر محمود پاک نیت می باشد، که از سال ۱۳۵۶ با تئاتر حرفه ای شروع به کار کرد و در حدود ۲۰ نمایش حضور یافت و با بازی در سریال های «پس از باران» و «یوسف پیامبر» خود را بین بازیگران مطرح کرد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: مهوش صبرکن یکی از بازیگران پرکار سینما و تلویزیون است که در سریال های مختلفی همچون «پس از باران»، «یوسف پیامبر»، «رسم شیدایی»، « پنجمین خورشید» و ... به ایفای نقش پرداخته است.

به گزارش سلام نو، این شب ها که پخش دو سریال «آچمز» و «عروس تاریکی» به تازگی به پایان رسیده است و «مهوش صبرکن» نیز در این مجموعه ها به نقش آفرینی پرداخته است، به همین بهانه به سراغ این بازیگر رفتیم و با وی پیرامون موضوعات متفاوتی به گفت و گو نشستیم که در ادامه خواهید خواند:

در خصوص نحوه علاقه‌مندی به عرصه هنر و اولین تجربه بازیگری تان برای ما بفرمایید؟

از سال ۱۳۵۶ وارد تئاتر شدم و از همان اولین کار با گروه‌های حرفه‌ای کارکردم و در آن سال یک تئاتر به تماشاخانه سنگلج آوردیم و اجرا کردیم و همان زمان اداره فرهنگ و هنر سابق با ما قراردادی بستند، چراکه بازیگر دختر نداشتند و آن قرارداد موجب ماندن من و ادامه کار بنده شد و اولین حضورم جلوی دوربین هم مربوط به سال ۱۳۵۷ و در سن ۱۸ سالگی در فیلم کوتاه «نشانه» به کارگردانی مرحوم «احمد هاشمی» بود، که بازیگرانی مانند رحیم هودی ، محمود پاک‌نیت و مهدی فقیه در آن بازی می‌کردند که فیلم‌برداری آن در شیراز بود.

در مورد فعالیت اخیرتان بفرمایید؟

در سریال « دخترم نرگس» به نویسندگی و کارگردانی باقر حبیب پیران و تهیه کنندگی داوود سلیمان پور به ایفای نقش پرداخته ام و تصویربرداری آن به تازگی به پایان رسیده است، که یکی از تولیدات استانی آذربایجان غربی است و یک فیلم سینمایی برای گروه هنر تجربه صحبت شده، اما هنوز منجر به قرارداد نشده است.

در خصوص سریال «دخترم نرگس» بفرمایید ؟

سریال دخترم نرگس در ژانر اجتماعی ساخته شده است و ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه ای دارد و به سفارش سیمای استانها برای پخش از شبکه  استانی ارومیه و شبکه سوم سیما آماده شده است.

سریال «دخترم نرگس» در استان های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و کردستان تصویربرداری شده است و قصه آن پیرامون زندگی یک خانواده طلافروش است که محمود پاک‌نیت در این سریال نقش همسر من را بازی می‌کنند و در آنجا هم به دلیل مشکلاتی که برای پسرمان اتفاق می‌افتد قصه پیش می‌رود.

وضعیت کلی تئاتر را در سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تئاترهای زیادی دعوت می‌شوم و حتماً اگر وقت داشته باشم از دیدن تئاتر استقبال می‌کنم، وضعیت تئاتر خیلی عالی است و دستمزدها نیز بسیار افزایش پیداکرده است و کارهای فراوانی انجام می‌شود، به‌طوری‌که سالنی وجود ندارد که کسی بخواهد رزرو کند برای اجرای تئاتر و حتی در پلاتوها و سالن‌های کوچک هم تئاتر اجرا می‌کردند و  این باعث افتخار است ولی هنوز کم است به‌خصوص در شهرستان‌ها که اصلاً کار نمی‌شود و تنها راه‌حل خروج از این مشکل حمایت است و باید تعداد سالن‌ها نیز افزایش پیدا کند.

مهم‌ترین اولویت‌های شما برای انتخاب یک نقش چیست؟

متن و نقش را باید دوست داشته باشم و  اول‌ازهمه نوشته برایم مهم است حتی اگر نویسنده و عوامل فیلم شناخته‌شده نباشند اما اگر نوشته آن خوب باشد قبول می‌کنم.

وضعیت سینما و تلویزیون را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه تلویزیون به خاطر مشکلات مالی که دارد، کار کردن در آن بسیار دشوار شده است و ما خیلی طلب از تهیه کننده ها و سازمان داریم، اما به نظر بنده مهمترین مشکلی تلویزیون نبود متن خوب است و باید از نویسنده ها حمایت مالی و معنوی شود، تا آنها با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

نظر شما پیرامون سختی شغل بازیگر آن‌هم برای یک زن علی‌الخصوص در کارهای شهرستان بفرمایید؟

سختی‌های زیادی دارد برای هر خانمی که بیرون از خانه کار می‌کند زحمتش دو برابر است اما برای بازیگر خانم حتی نسبت به دیگر زنانی که در بیرون از منزل کر می‌کنند سختی شغل بیشتر است چراکه دیگر مشاغل تعطیلات رسمی کشور تعطیل هستند اما خانم بازیگر زمانی که قرارداد می‌بندد باید قبول کند که کارهای خارج از تهران و همچنین شب‌کاری را نیز قبول کند.

آیا به تدریس بازیگری علاقه دارید و برای انتقال تجربیات خود به نسل بعد از خود برنامه‌ای دارید؟

من خیلی تمایل دارم در شهرم شیراز تدریس به کودک و نوجوان را شروع کنم، البته قبل از مهاجرتم به تهران نیز در شیراز تدریس می‌کردم و در زمان خودش بسیار هم موفق بود و هنوز در شیراز می‌گویند بچه‌های محمود یعنی تمام هنرجویانی که در آن زمان در کلاس‌ها بودند معروف شدند، حتماً این کار را می‌کنم اما از کودک و نوجوان شروع می‌کنم که نمی‌خواهند یک‌شبه چهره شوند و حرص شهرت و پول‌ندارند و دلیل انتخاب شیراز این است که به نظرم شهرم نیاز بیشتری به توجه دارد و در تهران اشباع‌شده است تا دو سال دیگر به یاری خدا این کار را در شیراز انجام خواهم داد.

کدام‌یک از نقش‌هایی را که تا به امروز بازی کرده‌اید را بیشتر دوست دارید ؟

یک بازیگر تمام نقش‌هایی که بازی می‌کند دوست دارد اما من نقشم در سریال «پس از باران» و «یوسف پیامبر» را بیشتر دوست داشتم چراکه در رزومه من این‌ دو کار بسیار دیده‌شده‌اند و اینکه نوجوانان نسل امروز نیز با این کارها مرا به خاطر می آورند نکته عجیب ماجرا است و حکایت از ماندگاری این سریال ها دارد.

فعالیت هنری را در شیراز چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت هنری در شیراز بسیار ضعیف است درصورتی‌که  پتانسیلی که در شیراز هست در هیچ شهری نیست چه ازنظر موسیقی چه فیلم‌برداری چه ازنظر کارگردانی و حتی بازیگری، اما متأسفانه حمایت نمی‌شوند پول نمی‌دهند قرارداد نمی‌بندند باید حمایت شود و ازلحاظ مالی تأمین بشوند و طبیعتاً بی حمایت کار صورت نمی‌گیرد.

در خصوص فعالیت‌های خیر خواهانِ ای که دارید بفرمایید؟

کار خیر است و نیازی به گفتن ندارد، از دوستان هم می‌خواهیم که نامی از ما برده نشود چون تمام لذت کار خیر به زیرا خودمان زیر لوای پرچم خودمان سینه می‌زنیم و زیر لوای هیچ نهاد و ارگان و موسسه خیریه نیستیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید