آمار و ارقام می گوید 132 هزار شغل تنها توسط 21 استارت آپ ایجاد شده است. آمار و ارقامی تامل برانگیز برای کسب و کارهایی که کمتر از پنج سال از ایجاد آن می گذرد نشان از چشم انداز روشن استارت آپ ها در آینده اقتصاد کشور دارند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شرکت های استارت آپ و دانش بنیان آینده اقتصاد را می سازند. استارت آپ ها کسب و کارهای نویی هستند که در سال های اخیر فرهنگ چدیدی در اقتصاد را به وجود آورده اند.

استارت آپ چیست؟

استارت آپ به معنای لغوی کسب و کار جدید، واژه ای است که در سالهای اخیر وارد ادبیات اقتصادی کشور ما شده است. در واقع رویدادی است که به منظور راه اندازی شرکت ها و کمپانی های نوپا برگزار می شود. یک کمپانی نوپا که راه‌ حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند. راه حلی که البته الزامی برای تضمین موفقیت آن کمپانی نیست. استارت آپ ویکند هم یک رویداد آموزشی، تجربی در سراسر دنیا است که در سه روز متوالی برگزار می شود که در این دوره سه روزه شرکت کنندگان ایده‌ هایشان را مطرح می کنند و سپس هر کدام گروهی را تشکیل داده و هر گروه ایده‌ ای را اجرا می کنند. سرمایه گذارهای باهوش از این فرصت استفاده کرده و استارت آپی که فاکتور توانایی برای رشد را با خود دارد انتخاب و روی آن سرمایه گذاری می کنند. در تعریفی ملموس تر استارت آپ در راستای فرهنگ سازی برای کار آفرینی و به عمل نشاندن ایده های ذهنی صورت می گیرد. ایده های نابی که مسیر طولانی رشد و توسعه کسب و کار را در یک مدت کوتاه طی می کنند.

آینده استارت آپ ها و اقتصاد کشور

آمار و ارقام می گوید 132 هزار شغل تنها توسط 21 استارت آپ ایجاد شده است. آمار و ارقامی تامل برانگیز برای کسب و کارهایی که کمتر از پنج سال از ایجاد آن می گذرد نشان از چشم انداز روشن استارت آپ ها در آینده اقتصاد کشور دارند.

در سال های اخیر تاثیر استارت آپ های حوزه حمل و نقل آن قدر بالا بوده که استفاده مکرر از سرویس های استارت آپ هایی همچون اسنپ و تپسی زندگی روزانه مردم را تحت تاثیر مثبت خود قرار داده و باعث شده سیستم حمل و نقل دولتی برای رقابت با رقیب قدری که پیش روی خود می بیند تلاش کند. یکی از مهمترین تاثیر استارت آپ ها بر فضای کسب و کار همین رقابتی کردن اقتصاد است. این کسب و کارهای نو معادلات بازار کار و تفکر سنتی حاکم بر آن را به هم زده و بازاری را به وجود آورده‌ اند که مشتری این امکان را دارد بر اساس قیمت و کیفیت تصمیم به استفاده از کالای مورد نظر خود را بگیرد. ویژگی مهم این استارت آپ ها این است که قیمت گذاری دولتی نقشی در آن ایفا نمی کند و در آن ساز و کار رقابت مورد احترام است. البته در این بین مقاومت سنتی ها برای توسعه استارت آپ ها را شاهد بوده ایم. مقاومتی که به نظر نمی رسد امکانی برای دوام داشته باشد.

معضلات استارت آپ ها در ایران

معضلات پیش پای استارت آپ ها زیاد است اما مهم ترین معضل فعلی کسب و کارهای استارت آپی ناتوانی در تامین مالی است. چقدر ایده های خوبی بوده اند که به خاطر همین مساله با شکست مواجه شده اند. در حال حاضر هم افزایش تورم و  بی‌ثباتی در بازار ارز و طلا و رکود احتمالی در اقتصاد ایران چشم‌انداز مبهمی را برای این نوع از کسب ‌و‌ کارها به ‌وجود آورده است. بروکراسی پیچیده برای ثبت مجوز هم از دیگر مشکلاتی است که فعالان جوان کسب و کارهای نوپا از آن گلایه دارند. در کنار این مسائل مهاجرت نخبگان یا همان فرار مغزها معضلی است که خیلی راهکاری برایش وجود ندارد. بسیاری از همین نخبگان اگر بستر مناسبی برای فعالیت می دیدند حاضر به ماندن در کشور بودند اما حالا که مهاجرت را انتخاب کرده اند خیلی سخت و بعید است که امیدی به بازگشت آنها داشته باشیم. چالشی که باید با توسعه استارت آپ ها بر آن غلبه کرد.

لزوم توجه بیشتر دولت به توسعه استارت آپ ها

فایده کسب و کارهای نوین و توسعه استارت آپ ها  شاید خیلی بیشتر از  وزارت ورزش و جوانانی باشد که نصفه و نیمه نام جوانان را با خود یدک می کشد. این در حالی است که سعید اشتیاقی عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر عدم توجه دولت به استارت آپ ها گفته است: دولت در حمایت از جوانان در ایجاد کسب و کار آنلاین تنها شعار داده و هیچ خدماتی برای جوانانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند انجام نمی دهد.  او همچنین می گوید: حالا که دولت نتوانسته برای جوانان آنطور که باید اشتغال ایجاد کند،  حداقل زمینه را فراهم کند تا جوانان پویا و خوش فکر ایران کسب و کار های خود را راه بیاندازند و حتی با تشکیل اتاق جوانان در اتاق های بازرگانی خدمات خود را بین المللی کنند.

تعداد بالای جمعیت جوان تحصیلکرده و آشنا به فناوری‌های روز از یک سو و رشد فزاینده منابع کسب اطلاعات در اینترنت از سویی دیگر باعث شده تا فضای استارت‌ آپی در کشور رشد قابل توجهی باشد و از آن به عنوان محرک های آینده اقتصاد کشور یاد شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید