به نظر می رسد که این روزها  خرید به نوعی با نگرانی های بهداشتی پیچیده شده است و لوازم آشپزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وسایل آشپزی غیر استیل ، آلومینیوم و حتی مس در سالهای اخیر به دلیل تمایل به ماندن رسوبات مواد شیمیایی و فلزات در مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

ما انواع مختلفی از وسایل آشپزی را بررسی کردیم و آنچه را که باید بدانید ، بر اساس داده های موجود ، آزمایشات بالینی و بررسی های کاربران ، انتخابی آگاهانه درمورد آشپزی هایی که برای تهیه مواد غذایی برای خانواده خود استفاده می کنید ، ذکر کردیم.

چگونه ظروف مناسب آشپزی انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از وسایل آشپزی وجود دارد که تحقیق در مورد محصولات می تواند مانند یک سیاه چاله بی پایان اطلاعات احساس شود. هنگام انتخاب یک نوع وسایل آشپزی ، با پرسیدن سوالات زیر از خود خرید را تسهیل کنید:

چگونه تمیز می شود؟

برای جلوگیری از ایجاد باکتریها و کاهش خطر ابتلا به بیماری ناشی از غذا ، هر بار لازم است که وسایل آشپزی کاملاً تمیز شود. "ایمن ترین" وسایل آشپزی در جهان اگر به طور صحیح تمیز نشود ، می تواند شما را بیمار کند.

بسته به مواد آن ، نیازهای نظافت و مراقبت برای مواد آشپزی کمی متفاوت است. حتماً بدانید که چه چیزی لازم است تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا ارزش آن را برای شما دارد یا خیر.

آیا استفاده از آن در روزمره زیاد خواهد بود؟

ما همیشه قادر به سرمایه گذاری در وسایل آشپزی با کیفیت بالا و بادوام نیستیم ، و این خوب است. بعضی اوقات شما فقط به چند بشقاب و قابلمه مقرون به صرفه نیاز دارید

می توانید خراشیدگی وشکسته وسایل آشپزخانه خود را کاهش دهید تا با برخورد شدن آن با وسایل آشپزی مناسب ، کمی ماندگارتر شود. یک نمونه آن ، کفگیرهای چوبی و قاشقهای آشپزی است. وسایل آشپزی چوبی می تواند شانس خراش دادن پوشش های بدون رنگ مانند تفلون را کاهش دهد.

آیا مس و چدن خطرناک است؟

این سوال بزرگ است و ممکن است بسته به دیدگاه و تاریخچه سلامتی شما متفاوت باشد. اگر می دانید که حساسیت به نیکل دارید ، گزینه های "ایمن تر" از قبیل فولاد ضد زنگ و مس ممکن است برای شما مفید نباشد.

برای افرادی که وضعیت سلامتی به نام هموکروماتوز دارند ، چدن گزینه مناسبی نیست زیرا آهن اضافی که به غذا اضافه می کند می تواند منجر به آهن زیاد در سیستم آنها شود.

آیا این محصول برای محیط زیست مضر است؟

بشقاب ها و قابلمه ها به دلیل شیوه تولید آنها و همچنین این واقعیت که بسیاری از آنها بعد از چند استفاده با یک آشغال غیر تخریب پذیر برابر هستند ، می توانند یک خطر قابل توجه زباله زیست محیطی باشند.

خرید محصولاتی از شرکتهایی که در مورد فرآیندهای تولید شفاف هستند ، ممکن است پول اضافی را به شما برگردانند ، اما احتمالاً محصولی را که ماندگار باشد برای شما فراهم می کند.

وسایل آشپزی آلومینیومی

آلومینیوم یک فلز نسبتاً سبک است که گرما را به سرعت انتقال می دهد. همچنین تمیز کردن آن بسیار ساده و بسیار ارزان است. رسوبات آلومینیوم هنگام پخت و پز با این فلز وارد غذای شما می شوند - هرچند که احتمال آن وجود دارد ، هرگز آنها را مزه نخواهید داد. بیشتر افراد روزانه 7 تا 9 میلی گرم آلومینیوم مصرف می کنند .

نگرانی مردم در سالهای اخیر درمورد این است که، آیا قرار گرفتن در معرض آلومینیوم از وسایل آشپزخانه می تواند به پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط باشد؟

آلومینیوم هرگز به طور قطعی با آلزایمر در ارتباط نبوده است. و طبق گفته انجمن آلزایمر ، احتمال کمی وجود دارد که آشپزی روزمره با آلومینیوم نقشی در توسعه شرایط داشته باشد.

وسایل آشپزی آلومینیومی آنودایز شده

وسایل آشپزخانه آلومینیومی آنودایز با یک محلول اسیدی انجام می شود که ساختار فلز را تغییر می دهد.

تمیز کردن آلومینیوم آسانتر است ، می تواند خصوصیات "غیر رنگی" داشته باشد ، و ظاهراً تا حدی که آلومینیوم معمولی انجام دهد باعث وارد شدن آلومینیوم به مواد غذایی شما نمی شود.

اگر شما ترجیح می دهید از آلومینیوم استفاده کنید ، آنودایز یک گزینه مطمئن تر است.

وسایل آشپزی از جنس استیل

فولاد ضد زنگ آلیاژ فلزی است که به طور معمول حاوی آهن ، کروم و نیکل است. این "ضد زنگ" نامیده می شود زیرا در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است و همین امر باعث می شود تا مواد خوبی برای تهیه آن استفاده شود.

فولاد ضد زنگ تمایل دارد گرما را به طور مساوی بر روی سطح آن توزیع کند ، و این امر را مخصوصاً برای پخت و پزهای کبابی عالی می کند.

تا زمانی که بلافاصله استیل ضد زنگ را خیس کنید و همیشه با روغن پخت و پز طبخ کنید ، تمیز کردن آن نسبتاً آسان است. همچنین در مقایسه با برخی از مواد دیگر ارزان قیمت است.

دلیل کمی وجود دارد که باور کنید آشپزی با استیل ضد زنگ برای سلامتی شما مضر است. برای فولاد ضد زنگ که بادوام باشد و در زمان تست ایستاده باشد ، محصولاتی را پیدا کنید که دارای هسته مس یا آلومینیوم باشند.

برای آلرژی نیکل خوب نیست

اگر به نیکل حساسیت یا حساسیت دارید ، ممکن است متوجه شوید که فولاد ضد زنگ آلرژی شما را تشدید می کند.

وسایل آشپزی سرامیکی

ظروف سرامیکی ، بیشتر ، سرامیک خالص نیست. بشقاب ها و قابلمه های سرامیکی از جنس فلز ساخته شده و با یک ماده غیر استیل (اغلب سیلیکون) که دارای پایه سرامیکی است پوشیده شده است.

وسایل آشپزخانه سرامیکی باید با دست تمیز شود و برخی از مصرف کنندگان می گویند که گرما به طور مساوی در سطح آن پخش نمی شود.

وسایل آشپزی سرامیک ادعا می کند که "سبزتر" دارد و برای محیط زیست بهتر است ، اما واقعیت این است که با وجود تولید انبوه ، هنوز هم کاملاً جدید است.

وسایل آشپزی سرامیک به احتمال زیاد بی خطر است ، اما ما همچنین به اندازه سایر مواد پخت و پز آن را نمی دانیم. با این حال ، وسایل آشپزی و سرامیک در دماهای بالاتر از تابه ها و قابلمه های سنتی غیر تفلون بی خطر تر است.

به خاطر داشته باشید که مواردی که صرفاً از سرامیک ساخته شده اند لزوماً بهتر نیستند. انواع لعاب زیادی وجود دارد و لعاب مورد استفاده برای آب بندی سرامیک می تواند مواد ناخواسته را بیرون بکشد .

وسایل آشپزی چدن

وسایل آشپزی چدن به دلیل دوام زیاد مورد علاقه ی آشپزهای خانگی است. وسایل آشپزی چدن که به طور صحیح ساخته شده باشند ، دارای خصوصیات غیر لکه ای بوده و طعم خاصی به غذا می بخشد که سایر قابلمه ها نمینوانند بدهند.

چدن حاوی آهن است و برای افرادی که کم خون هستند مفید است.

چدن می تواند گران باشد ، اما ممکن است این تنها وسایل آشپزی مورد نیاز خود برای خرید باشد - این محصول برای ده ها سال قابل مصرف است.

تمیز کردن چدن به اندازه نیاز به روشی کاملاً خاص دشوار نیست. تعهد زمان تمیز کردن و محصولات تمیز کننده ویژه بخشی از معامله هنگام خرید وسایل آشپزی چدن است.اگر کم خونی هستید ، خوردن غذای پخته شده بر روی چدن می تواند به بهبود سطح آهن شما کمک کند. اما اگر هموکروماتوز دارید ، اختلالی که به بدن شما اجازه می دهد آهن زیادی را در خون خود جذب کرده و نگه دارد ، باید از وسایل آشپزی چدن خودداری کنید.

وسایل آشپزی مس

وسایل آشپزخانه مس گرما را به خوبی انتقال می دهد و حاوی مس است که مشابه آهن از نظر غذایی دارای ارزش غذایی برای افراد است. معمولاً این نوع تابه دارای پایه ای است که از فلز دیگری مانند استیل ضدزنگ ساخته شده است و روکش مسی بر روی آن قرار دارد.

مس برای پخت و پز روزمره بی خطر نیست ، و روکش های معمول مس مانند قلع و نیکل اغلب به مراتب بهتر نیستند.

قابلمه های تفلون

هنگامی که برای اولین بار از وسایل آشپزخانه تفلون محبوبیت پیدا کرد ، به دلیل تمیز بودن و استفاده آسان آن ، مورد استقبال قرار گرفت. برای پخت و پز کردن روغن و شیرینی کمتری نیز به روغن و روغن کمتری نیاز دارد ، که نشان می دهد غذاهای پخته شده با نوعی آب حاوی چربی کمتری هستند.

اما در نهایت مشخص شد که یک ماده شیمیایی مورد استفاده در فرمول اصلی تفلون ارتباطی با بیماری تیروئید ، آسیب ریه دارد.

فرمول و ترکیبات موجود در تفلون در سال 2013 تغییر یافته است ، بنابراین به نظر می رسد پخت و پز با نچسب با استفاده از محصولات غیر استیل امروز ایمن تر باشد.

به خاطر داشته باشید که پخت و پز مواد غذایی در دماهای بسیار گرم هنوز هم باعث می شود که پوشش غیر لکه ها از بین برود و وارد غذای شما شود.

وسایل آشپزی غیر استیل بسیار رایج و مقرون به صرفه است که آن را به گزینه ای آسان تبدیل می کند اما لزوماً ایمن ترین نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید