مطالعه ای گسترده نشان می دهد، بزرگسالان جوان و میانسال با سطح ویتامین D کم، عمر کمتری دارند. این یافته ها از 20 سال مطالعه پیوسته بر روی بیش از 78000 بزرگسال اتریشی حاصل شده است. محققان دریافتند که کسانی که با سطح پایین ویتامین Dدر خون مواجهه هستند میزان مرگ و میر در این افراد در طول تحقیق نزدیک به سه برابر بیشتر از افراد دارای سطح ویتامینD  کافی بودند

هنگامی که علت مرگ بررسی می شد، سطح ویتامین D به وضوح با مرگ ناشی از عوارض دیابت مرتبط بود. کارشناسان گفتند که آن­ها تأیید نمی کنند که کمبود ویتامینD ، به خودی خود، زندگی افراد را کوتاه می کند. اما نتایج بدست آمده شواهد زیادی را نشان می دهد که ویتامین D ناکافی  با تأثیرات مختلف سلامتی فراتر از نتیجه شناخته شده استخوان های ضعیف و نازک تر مرتبط هستند.

مطالعات همچنین به خطرات بالاتری از شرایطی مانند دیابت و فشار خون بالا، برخی سرطان ها و بیماری های خود ایمنی مانند بیماری اسکلروز اشاره دارد.

یک متخصص تغذیه که در این تحقیق مشارکتی نداشت گفت: "به نظر می رسد نقش ویتامین D در بدن بیش از کمک به جذب کلسیم و سلامت استخوان ها نیست." با این حال، این تحقیقات هنوز در حال تکامل است. این بدان معناست که هنوز مشخص نیست که آیا افزایش ویتامین D  از طریق غذا یا قرص از بیماری های مختلف جلوگیری می کند یا عمر شما را طولانی تر می کند.

در حقیقت، یک مطالعه جدید، نتایج ناامید کننده را به همراه آورد و محققان دریافتند که مکمل های ویتامین  D به جلوگیری از دیابت نوع 2 در افراد در معرض خطر بالای این بیماری کمک نمی کند .

اما طبق گفته محقق اصلی تحقیق حاضر، شاید دلیل این امر این باشد که مکمل ها در اواخر زندگی برای جلوگیری از بروز بیماری ها کفایت نمی کند.

بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله دیابت نوع 2، زودتر از زندگی شروع می شوند. از سوی دیگر، مکمل های ویتامین D  بیشتر در احتمال مرگ در اثر بیماری تأثیر می گذارد.

رابطه واضحی بین سطح ویتامین D خون و خطر ابتلا به مرگ زودرس به ویژه در میان افرادی که سن آن­ها کمتر از 60 سال بود، یافت شد. در افرادی که دارای سطح 10 نانومول در لیتر یا کمتر بودند، خطر مرگ تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی بود که سطح کافی(nmol/L 50) داشتند. در افراد میانسال و جوان با سطح ویتامین D  بالای 90 نانومول در لیتر خطر مرگ کمتری نسبت به افراد با سطح ویتامین D با نشان 50 وجود داشت.

به طور کلی، طبق گفته های موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، غلظت ویتامین D به میزان 50 نانومول در لیتر یا بالاتر برای سلامتی کلی به اندازه کافی بالا است. هنگامی که محققان دلایل دیگری را که منجر به مرگ می شد به صفر رساندند، معلوم شد که میزان ویتامین D تنها ارتباط ضعیفی با بیماری های قلبی و سرطان نشان می دهد.

درعوض، افراد با سطح پایین (زیر 50) بیش از چهار برابر بیشتر از افراد با سطح کافی ویتامین D خطر ابتلا به عوارض دیابت را دارند. هنوز دلیل آن مشخص نیست، اما دلایل قابل قبولی وجود دارد که ارتباط بین ویتامین D با دیابت را نشان می دهد.

این ویتامین که به عنوان هورمونی در بدن عمل می کند، به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند که به دیابت نوع 1 مرتبط است، زیرا این بیماری خود ایمنی است.

ویتامین D برای سلولهای تولید کننده هورمون انسولین که قند خون را تنظیم می کند و همچنین حساسیت بدن به انسولین بسیار مهم است که مربوط به دیابت نوع 2 است. در حال حاضر، این یافته ها "دلیل منطقی را برای تقویت مکمل های ویتامینD ، به ویژه در دوران کودکی و در سنین پایین بیشتر می کند. بدن به طور طبیعی ویتامین D را هنگامی که نور خورشید به پوست برخورد می کند، جذب می کند، اما آب و هوای سرد و نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند این منبع را محدود کند.

پزشکان پیشنهاد می کنند که افراد سطح ویتامین D خون خود را بررسی کنند و اگر این میزان کم است، با پزشک خود درباره نحوه استفاده از منابع ویتامین D صحبت کنید که از طریق مکمل ها یا غذاهایی مانند لبنیات غنی شده با ویتامینD ، آب میوه یا غلات آن را دریافت کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید