بیش از 100 میلیون نفر داروهای تجویز شده را مصرف می كنند، اما چگونگی نگهداری این داروها موضوعی نیست كه به طور خاص مورد بحث قرار گرفته باشد. در اینجا سه ​​نکته مهم دراین مورد یادآوری شده است.

جزوه اطلاعات دارویی را با دارو نگه دارید

غیر معمول نیست که افراد از جزوه اطلاعات برای داروهای خود صرف نظر کنند، اما این جزوه­ها اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار می دهند، که ممکن است در آینده در بعضی از موارد به آنها مراجعه کنید. بنابراین ارزش آن را دارد که جزوه را با دارو نگه دارید. چسباندن آن به جعبه بسیار موثر است. برای داروهایی که در بطری ها تهیه می شوند، می توانید جزوه را بچسبانید، یا از چسب دوطرفه برای اتصال بطری و برگچه به یکدیگر استفاده کنید.

روی امنیت تمرکز کنید

برخی داروهای تجویزی مانند متادون به طور بالقوه می توانند مورد سوء استفاده قرار بگیرند، بنابراین همیشه اطمینان حاصل کنید که تمام داروها تا حد امکان در جای ایمنی ذخیره می شوند. کابینت قفل دار معمولاً انتخابی مناسب برای ذخیره داروها در خانه است. اگر به طور مرتب در هنگام مسافرت به حمل دارو نیاز دارید، از وسایل نگهدارنده ایمن استفاده کنید.

شرایط مناسب ذخیره سازی را انتخاب کنید

تمام داروها باید در محلی خشک،خنک و تاریک نگهداری شوند. زیرا گرما، رطوبت و نور می­تواند به داروها آسیب برساند و تأثیر آنها را کاهش دهد یا حتی آنها را خراب کند. یک کابینت همانطور که در بالا ذکر شد می تواند به ساختن شرایط مناسب تا حدی کمک کند، اما جایی که شما این کابینت را قرار می دهید نیز مهم است. حمام به دلیل رطوبت می تواند مشکل ساز باشد و آشپزخانه ها می توانند باعث ایجاد گرما شوند. در نتیجه، گذاشتن داروها در کابینت  یا کمد اتاق خواب، در ارتفاعی که بچه ها به آن دست پیدا نکنند، گزینه مناسبی است.

نگهداری صحیح دارو در مسافرت

داشبورد خودرو جای مناسبی برای نگهداری داروهایتان نیست، زیرا به علت نزدیک بودن به سیستم کولر یا بخاری خودرو و یا تغییرات دمای هوای بیرون ،  گذاشتن دارو در این مکان بسیار آسیب پذیر خواهد بود. اگر با هواپیما مسافرت می کنید فراموش نکنید، محفظه حمل بار در بسیاری از هواپیماها، در طی پرواز تغییرات دمایی زیادی دارد پس بهتر است داروها را در جعبه اصلی خود درون کیف دستی با خودتان حمل کنید و البته این­گونه مأموران و مسئولان امنیتی فرودگاه متوجه خواهند شد که این داروها توسط پزشک تجویز شده اند.

در هواپیما به همراه داشتن شئ تیز ممنوع است، اما این قانون در مورد بیماران دیابتی اجرا نمی شود و آنها می توانند سرنگ تزریق، انسولین و سوزن قند خون را به همراه خود داشته باشند. اگر به دیابت مبتلا هستید، توسط نامه و مجوز پزشک، می توانید دارو ها و وسایل مورد نیازتان را در طول سفر باخود به­همراه داشته باشید.

اگر دارو مصرف می کنید و عزم سفر هم دارید، داشتن یک جعبه دارو بسیار ضروری است زیرا اگر در مسافرت دچار سانحه شوید هیچ اطلاعاتی در مورد سابقه دارویی شما در دسترس نیست در ضمن در کیف دستی تان لیست دارو هایی که مصرف می کنید را قرار دهید این کار نیز می تواند در مواقع اضطراری بسیار کارآمد باشد.

زمان دور ریختن دارو

بدیهی است اگر تاریخ انقضای دارو تمام شده باشد آن دارو به هیچ وجه قابل استفاده نیست. بعد از درمان بیماری بهتر است که داروهای اضافی را دور بریزید. داروهای بی نام و نشان که مشخصات آن قابل خواندن نیست را هرگز استفاده نکنید.

داروها و قرص هایی که تغییر رنگ، بو یا مزه داده اند و یا در ویژگی فیزیکی شان تغییری به وجود آمده است (مثلاً قرص هایی که شکننده تر شده­اند و یا شربتی که آبکی تر شده باشد) را حتماً دور بریزید. اگر دارویی که باید در دمای خیلی سرد باشد را در دمای معمولی نگهداری کرده اید، دیگر قابل استفاده نخواهد بود و همچنین اگر در معرض رطوبت بوده و یا خیس شده اند، توصیه می شود آنها را دور ریخته و داروهای جدید تهیه کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید