وقتی از خط گرسنگی می‌گوییم بدین معناست که برای بسیاری درآمد یک خانوار حتی نمی تواند هزینه های غذایی اش را تامین کند. این روزها خانوار زیادی وجود دارند که همه مخارجشان کمتر از سبد حداقلی غذا برای یک شخص است. حسین راغفر می گوید در آمار دو سال قبل که وضعیت بهتر از حال حاضر بود ۶ درصد کشور دچار گرسنگی بودند که این تعداد نزدیک به ۵ میلیون نفر هستند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بحرانی به نام گرسنگی در جهان سال هاست که در همه دنیا مطرح است با این وجود هر چه زمان بیشتری سپری شده این معضل هم بحرانی تر شده است. آخرین آمارها حکایت از گرسنگی حداقل پنج میلیون نفر در ایران دارد.

به گزارش سلام نو، اگرچه توزیع گرسنگی در جهان متفاوت است اما این گرسنگی در تمام دنیا فراگیر است و گفته می شود هر شب قریب به 900 میلیون نفر با گرسنگی سر بر بالین می گذارند. بر همین اساس بیماری سوء تغذیه با گسترش زیادی همراه بوده است.

آخرین آمارها می گوید نزدیک به 563 میلیون نفر در آسیا و اقیانوسیه گرسنه هستند. بیش از 60 درصد افرادی که گرسنگی را هر روز تحمل می کنند از زنان هستند. همچنین گزارش شده سالانه 6.2 میلیون کودک کمتر از پنج سال به خاطر سوء تغذیه در جهان از بین می روند.

یک ‌ششم کودکان جهان و به عبارتی حدود 100 میلیون نفر از مردم دنیا که عمدتا در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند کمبود وزن دارند. یک ‌چهارم کودکان جهان هم رشد طبیعی ندارند که این رقم در کشورهای در حال توسعه به یک سوم افزایش می‌یابد. حدود 80 درصد کودکانی که رشد طبیعی ندارند تنها در 20 کشور زندگی می‌کنند. این در حالی است که یکی از مهم ترین اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، به صفر رساندن گرسنگی تا سال 2030 است.

خط گرسنگی در ایران

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نزدیک به یک سال قبل اظهار کرده بود حدود یک سوم مردم ایران زیر خطر فقر و یک دهم آنان در زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. طبیعی است که با این آمار و ارقام و باتوجه به تنگناهای اقتصادی که به ویژه از سال 97 به بعد در کشور تشدید شده باید در کنار فقر نگران خط گرسنگی هم بود. وقتی از خط گرسنگی می‌گوییم بدین معناست که برای بسیاری درآمد یک خانوار حتی نمی تواند هزینه های غذایی اش را تامین کند. این روزها خانوار زیادی وجود دارند که همه مخارجشان کمتر از سبد حداقلی غذا برای یک شخص است.

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی و پژوهشگر حوزه فقر چندی پیش در گفت‌‌وگویی اظهار کرده بود ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند و ۶ درصد نیز دچار گرسنگی هستند که این تعداد نزدیک به ۵ میلیون نفر است. اخیرا هم کلیپی از این استاد دانشگاه در فضای مجازی دست به دست می شود که باز هم همین آمار را می توان از از شنید.

راغفر در این ویدئو با بیان اینکه اختلاف بین داراها و ندارها کشور را درگیر امنیت اجتماعی می کند، می گوید: براساس آخرین آماری که رسما منتشر شده 7 درصد جمعیت کشور گرسنه هستند و این درصد رقم کوچکی نیست. البته این آمار مربوط به سال 96 است. او با اشاره به افزایش این آمار می گوید قطعا امروز در سال 98 تعداد گرسنگان افزایش بیشتری داشته است.

در حال حاضر آماری که مربوط به سوء تغذیه در باره ایران منتشر شده عدد 3.2 درصد را نشان می دهد که علی الظاهر وضعیت ایران را قابل قبول می داند. با این وجود در گزارشی که در سال 2017 درباره شاخص جهانی گرسنگی منتشر شده سطح گرسنگی در ۴۳ کشور را در درجه پایین ارزیابی کرده بود که ایران هم یکی از این کشورها به شمار می رفت.

آن طور که آمار و ارقام می گوید ایران در طی سه دهه اخیر اقدامات قابل قبولی در مقابله با گرسنگی داشته است اما اگر بازه بررسی را کوچک تر کنیم و بخواهیم به چند سال اخیر به صورت جدی تری بپردازیم باید اذعان کرد همان طور که حسین راغفر می گوید شاخص گرسنگی ما صعودی است و این مساله اگر آمار جدیدی منتشر شود بدون شک قابل رویت خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید