۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 28977889

سدسازی در دوره ای به یک پروژه سیاسی تبدیل شد به صورتی که نامزدهای مجلس تصورشان این بود داشتن سد در حوزه انتخابیه آنها باعث رونق می شود. یک عضو کمیسیون عمران می گوید بسیاری از سدهایی که در دوره قبل ساخته شد بر این مبنا بود و نیاز به اصلاح جدی این روند وجود دارد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در بسیاری از نقاط دنیا به واسطه فشار گروه های زیست محیطی سدسازی روی بسیاری از رودهای جهان یا تعطیل شده یا در بدترین حالت با کاهش جدی رو به رو بوده است. با این وجود هنوز هم موافقان و مخالفان سدسازی بر سر معایب و مزایای سدها با هم در حال بحث و جدل هستند.

به گزارش سلام نو، دنیا به سمت محدود شدن سدها در حال حرکت است با این حال در طی سال های اخیر به ویژه دولت دهم سدسازی به طرز غیر قابل انتظاری شدت گرفت. برداشتن سد از روی رودخانه Elwha در واشنگتن و همچنین تعطیلی پروژه های سدسازی در سراسر دنیا گویای آن است که مطالبه فعالان محیط زیست در سراسر دنیا در خصوص سد سازی تحقق یافته است.

در دولت محمود احمدی نژاد نه کسی ایرادی به سدسازی های گسترده وارد می کرد نه تنها کسی جلوی آن را می گرفت بلکه برعکس دولت وقت آن را به عنوان دستاورد ارائه می کرد. اگرچه خیلی ها به طرفداری از توسعه از سدسازی دفاع کرده اند با این حال با توجه به شواهد و قرائن به نظر می رسد پروژه سدسازی در این دو دهه اخیر با مطالعه و ارزیابی صحیح پیش نرفته است. واقعیت این است که اگر سدها در زمان و مکان مناسبی ساخته نشوند نمی توان از آنها به شکلی توسعه محور بهره برد. واقعیتی که هنوز هم رئیس فعلی سازمان محیط زیست آن را منکر می شود. بالاتر از او هم یعنی شخص حسن روحانی هنوز به سدسازی های دوران سازندگی می بالد.

فرهاد یزدان‌دوست دانشیار مهندسی آب می گوید سدهای کشور نه فقط از جهت زیست محیط زیستی بلکه از جهت اجتماعی و اقتصادی نیز اثرات مطلبوبی نداشته است. این ویژگی متاسفانه ویژگی مشترک در بسیاری از سدها است.

فاجعه سد گتوند اگر چه خیلی ها در تلاش برای لاپوشانی آن هستند اما هنوز از یاد نرفته است. سد گتوند با قرار گرفتن در محلی به شدت نامناسب کاری کرد تا با شور شدن خاک منطقه حیات جلگه خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین خاک‌های حاصلخیز ایران  با تهدید جدی رو به رو شود.

این روزها که باز هم یکی دیگر از تبعات گتوند مورد توجه واقع شده نیم نگاه دوباره ای به تصمیمات غیرکارشناسی و مشکلاتی که ما را بدان گرفتار کرده لازم است. آبگیری انجام‌گرفته در سد گتوند و بالا آمدن سطح آب دریاچه این سد باعث شد روستاهای "پرنوشته" و "تلخاب تاجدین" از توابع مسجدسلیمان به زیر آب رفتند.

وزارت نیرو هم معترف است آبگیری سد گتوند در این تراز باعث بروز خسارت‌هایی به مردم، احشام آن‌ها و همچنین مسیرها و جاده‌های دسترسی روستایی منطقه شده است. به گفته فرماندار شهرستان مسجدسلیمان، مسولان سد گتوند و وزارت نیرو هیچ اطلاعیه ای به فرمانداری و ساکنان این دو روستا  پیش از آبگیری سد نداده اند.

متاسفانه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها سدسازی های بی رویه جنبه سیاسی پیدا کرده است. به ویژه در این ماه ها که در کشور ما بحث بحران آب بیش از پیش نمود عینی پیدا کرده است مشکلات زیست محیطی حاصل از نگاه صرفا سیاسی بیشتر مورد واکاوی قرار گرفته است.

سدسازی در دوره ای به یک پروژه سیاسی تبدیل شد به صورتی که نامزدهای مجلس تصورشان این بود داشتن سد در حوزه انتخابیه آنها باعث رونق می شود. یک عضو کمیسیون عمران می گوید بسیاری از سدهایی که در دوره قبل ساخته شد بر این مبنا بود و نیاز به اصلاح جدی این روند وجود دارد.

.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید