۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 28763755

در چند روز اخیر دمای هوای تبریز بسیار کاهش یافته و مسافرینی که قصد رفتن به این شهر را دارند باید لباس گرم همراه خود داشته باشند.

به گزارش سلام نو، شهریور ماه تبریز، این روزها هوای سری را تجربه می‌کند که از راه رسیدن پاییز این سامان خبر می‌دهد، اتفاقی که گردشگران و مسافران را غافلگیر می‌کند و آنان می‌گویند: "شنیده بودیم هوای تبریز خنک است، اما فکر نمی‌کردیم این قدر سرد باشد".

هوای تبریز در دو سه روز اخیر با افت دما مواجه بوده و همین امر موجب غافلگیری گردشگران و مسافران و حتی خود تبریزیان شده است؛ گزارش خبرنگاران ایرنا حاکی است که مردم در مناطق مرتفع آذربایجان شرقی، به ویژه روستاها، بخاری ها را هم روشن کرده اند.

سحرگاه دیروز بود که آسمان تبریز و پیرامون به شعاع بیش از ۲۰ کیلومتر مه آلود بود و نوستالژی کتاب گرانسنگ «تبریز مه آلود» محمدسعید اردوبادی را در ذهن تداعی می کرد؛ در آذربایجان، مه - به اصلاح محلی ها «چم» یا «چن» - که آسمان را بپوشاند و پایین بیاید، رطوبت هوا از ۹۰ درصد بالاتر می رود و به شدت سرد می شود.

اصغر عبداللهی،ساکن روستای قینر در ۵۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، به خبرنگار ایرنا می گوید: ما از چند روز قبل بخاری ها را روشن کرده ایم؛ مه آلود بودن هوا ضمن اینکه افق دید را به شدت کم کرده، باعث سرمای شدیدی شده است.

عبداللهی که شغل اصلی اش دامداری است، اضافه می کند: برای چرای گوسفندان و چند راس دام سنگین به کوهستان می رویم، اما هوا به اندازه ای سرد است که مانند زمستان باید خودمان را بپوشانیم؛ این اندازه از سرما در این موقع از سال کم سابقه است.

احمد علیزاده، از باغداران قراملک تبریز نیز سرمای زودرس پاییزی را غیرعادی می داند و می گوید: هنوز فصل برداشت سبزی است و بوستان ها پر از محصول هستند؛ این شدت از سرمای هوا در فصل شهریور اندکی غیرعادی است، اما به هر حال طبیعت مقررات خودش را دارد و نمی شود کاری کرد، باید کنار آمد.

بنا براعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، دمای هوا در تبریز هم اکنون ۱۵ درجه بالای صفر و میزان رطوبت ۵۵ درصد است، اما احساس سرما بیشتر از رقمی است که دماسنج های هواشناسی نشان می دهند.

همچنین شهرستان ورزقان با ۹ درجه بالای صفر و شرفخانه با ۲۸ درجه سانتیگرا بالای صفر، به ترتیب سردترین و گرم ترین شهرهای آذربایجان شرقی در زمان حاضر هستند.

اما گردشگران و مسافران تبریز در این روزها در مواجهه با سرمای هواغافلگیر شده اند و اغلب آنها که از مناطق گرمسیر کشورمان به امید تجربه هوای خنک، میهمان تبریز و تبریزیان شده اند، دنبال تهیه لباس گرم برای فرار از چنگ هستند.

غلامرضا مالک زاده، روزنامه نگار و هموطن شیرازی مان که همراه خانواده اش دیشب به تبریز رسیده است، به خبرنگار ایرنا می گوید: من می دانستم که هوای تبریز در تابستان هم خنک است، اما چیزی که مشاهده کردن فراتر از خنکای هوا و به عبارت واضح تر سرماست.

مالک زاده اضافه می کند: برای ما که از شیراز و هوای گرمش به اینجا آمده ایم، تحمل این حد از سرما دشوار است، اما به هر حال باید لباس گرم تهیه کنیم تا از سفرمان به تبریز لذت ببریم.

بوستان های تبریز در سال های گذشته، این موقع، معمولا میزبان انبوه مسافرانی بودند که از شهرهای مختلف به این کهن شهر سفر می کردند و شب را در بوستان ها و فضاهای سبز کنار خیابان ها سپری می کردند، اما مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی است که به دلیل سرمای هوا این پدیده امسال بسیار نادر است.

بوستان تاریخی «ئال گولی» تبریز نیز که به پاتوق مسافران این شهر در شب های تابستان معروف است، این روزها به دلیل برودت هوا، مسافر چادرخواب ندارد و مسافران یا ناگزیر از رفتن به مراکز اقامتی شده اند و یا راه خود را به سمت استان های پایین تر و گرمسیری تغییر داده اند.

کمال حسینی که به همراه اعضای خانواده اش از چند روز قبل در تبریز به سر می برد، به خبرنگار ایرنا می گوید: ما از حدود ۱۰ روز قبل در تبریز هستیم، اما دو سه روز است که هوا به شدت خنک شده است و باید برای گشتن در خیابان و مراکز تفریحی و رفاهی لباس گرم تن کنیم.

در نهایت باید گفت که هر چند سفر به تبریز در مدت باقی مانده تا بازگشایی مدارس، می تواند برای تجربه هوای خنک همچنان مناسب باشد، اما بدون شک مسافران و میهمانان این شهر در این روزها باید لباس گرم به همراه داشته باشند تا بتوانند سفر راحتی را تجربه کنند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید