یک کارشناس مسکن با بیان اینکه در حال حاضر در دوره رکود به سر می بریم، گفت: طول دوره رکود مسکن به قدرت خرید و جیب مردم بستگی دارد و تا جایی که قدرت خرید به خصوص برای اقشار ضعیف تقویت نشود رکود ادامه خواهد داشت.

سلام نو – سرویس اقتصادی: قیمت مسکن در سال 97 با افزایش قابل توجهی رو به رو بود؛ به صورتی که شاهد افزایش 92 درصدی قیمت ها بودیم. طبعا با توجه به گرانی ها حجم معاملات هم با کاهش جدی رو به رو بود.

به گزارش سلام نو، کارشناسان مسکن معتقدند احتمالا تا پایان سال سرعت رشد قیمت‌ در بخش مسکن کندتر شده و برای مدت نسبتا طولانی شاهد رکود خواهیم بود. رکودی که فرصت خوبی برای خریداران ایجاد می کند تا مسکن مدنظر خود را خریداری کنند. هر چند در شرایط فعلی خرید مسکن برای کسر زیادی از جامعه تبدیل به یک آرزو شده است.

واسطه‌ های ملکی از رسیدن حجم معاملات هم قابل تامل است. آنها از کاهش شدید حجم معاملات به حدود یک سوم زمان مشابه در سال قبل خبر می‌دهند هر چند انتظار آنها این است که در ماه‌های پیش رو با ایجاد ثبات قیمت‌های مسکن، متقاضیان به تدریج اقدام به خرید کنند. یک کارشناس دفاتر مشاور املاک واقع در منطقه یک تهران در این باره گفته است: فروشندگان ملک ها به طور دائم قیمت‌های پیشنهادی را بالا می‌برند که باعث کاهش تقاضا شده است لذا به نظر من تا شب عید قیمت‌ها ثابت می‌شود و خرید و فروش مقداری انجام خواهد شد.

نباید خیلی انتظار داشت مسکن در سراشیبی قیمت قرار بگیرد چرا که چسبندگی قیمت‌ ها اجازه کاهش خیلی زیاد قیمت مسکن را نمی ‌دهد. در واقع این فروشندگان هستند که به سادگی متقاعد نمی ‌شوند قیمت‌ ها را پایین بیاورند. با این وجود اگر طبق پیش ‌بینی های موجود، رشد قیمت مسکن تا پایان سال متوقف شود، فرصت خوبی برای خریداران خواهد بود و مجالی می‌دهد که حرکت خود را برای خرید انجام دهند.

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه در حال حاضر در دوره رکود به سر می بریم، گفت: طول دوره رکود مسکن به قدرت خرید و جیب مردم بستگی دارد و تا جایی که قدرت خرید به خصوص برای اقشار ضعیف تقویت نشود رکود ادامه خواهد داشت.

ایرج رهبر در گفت‌و‌گو با سلام نو افزود: دولت باید هدف و برنامه ریزش اش در حوزه مسکن روی قشر ضعیف باشد. باید منتظر ماند و دید وعده های وزیر جدید با چه سرعتی و از طریق چه روشی عملیاتی خواهد شد. آقای اسلامی فعلا فقط برنامه های خود را داده است. فعلا برای قضاوت زود است.

او افزود: در رابطه با بافت‌های فرسوده اتفاقاتی از سال 96 تاکنون افتاده ولی هنوز به جز برخی از شهرها آن طور که باید و شاید ایده ها عملیاتی نشده و در این باره ما در کلانشهرها مشکلات زیادی داریم.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن از ابتدا قابل پیش بینی بود. معمولا برنامه های مسکن که از نظر اقتصادی وزن قابل توجهی در کل اقتصاد کشور دارد،  بلافاصله جواب نمی دهد . به طور مثال اگر در رکود قرار بگیریم اثراتش معمولا سه یا چهار سال طول می کشد تا خودش را نشان بدهد.

رهبر ادامه داد: متاسفانه ما چون چند سال رکود داشتیم و در حوزه مسکن هم برنامه ریزی درستی نشده بود. در حال حاضر هم طبیعی است که اثراتش را امروز ببینیم. در دولت گذشته برنامه ای برای مسکن وجود نداشت. در شرایط کنونی ما داریم اثرات نبود برنامه ریزی را که به شدت هم خودش را نشان داده، می بینیم.

او با اشاره به افزایش قیمت مسکن در سال جاری یادآور شد: در اوایل سال ما در برخی مناطق  40 درصد افزایش قیمت داشتیم. اما بعد از آن این عدد به 90 درصد هم رسید. این مساله آثارش از قبل قابل پبش بینی بود. الان هم اگر مسئولین وزارت راه و شهرسازی نتوانند برنامه هایشان را اجرایی کنند باید منتظر تبعات بیشتری در ماه های آینده باشیم. وقتی این جهش های قیمتی به وجود می آید  چون پشت سرش قدرت خرید هم کاهش می باید رکود ایجاد می شود به صورتی که  معاملات هم درصد زیادی کاهش یافته است. .

رهبر با اشاره به وضعیت مسکن مهر گفت: آقای اسلامی اعلام کرده  500 هزار واحد مسکن مهر نیازمند تکمیل هستند. بعضی زیر ساخت ندارند، بعضی آب و برق و گاز و ... . آن طور که گفته شده طبق برنامه ریزی ها باید مسکن های تکمیل نشده تمام بشوند. نقد ترین و قابل دسترس ترین برنامه که  بشود زود به نتیجه برسد همین واحدهایی است که باید آماده بشوند.

او در رابطه با عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آخوندی یک تئوری داشت و برنامه خاصی را پیگیری می کرد. او دربرنامه هایی که در ذهنش بود اعتقادی نداشت که برای مسکن دولت وارد شود. حتی برای زمینه سازی و بسترسازی برای حضور بخش خصوصی هم اقدامی نکرد. افزایش قیمت امروز به خاطر عدم توجه به مسکن در دوره های قبل بوده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید