نخست وزیر هند راهی روسیه شد تا در نشست اقتصاد شرق حضور یابد و در دیدار با پوتین در پی راه های مناسب برای واردات نفت روسیه باشد

به گزارش سلام نو، نشریه " هندو" امروز نوشت: مودی اولین نخست وزیر هند است که در این اجلاس شرکت می کند، وی قرار است در دیدار دو روزه  خود از روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.

نخست وزیر هند پیش از آغاز سفر خود به روسیه اعلام کرد که وی در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی با پوتین  گفت و گو خواهد کرد.

ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه هند همچنین  روز سه شنبه  گفت: توافق نفت و گاز میان هند و روسیه شامل نقشه راه پنج ساله شناسایی فرصت های همکاری در زمینه انرژی و همچنین خرید گاز طبیعی توسط هند خواهد بود.

بر اساس اعلام مقام های هندی، در دیدار مودی و پوتین،  کنسرسیوم شرکت های هندی به رهبری شرکت اون ان جی سی ویدش  درصد سهام میدان های نفتی ونکور روسیه را خریداری خواهد کرد.

گوخال افزود: هند در حال بررسی چگونگی واردات نفت از روسیه از طریق یک مسیر جدید و عبور از تنگه هرمز می باشد. در مسیر جدید هند قصد دارد نفت خریداری شده از روسیه را از مسیر دریای جنوب چین وارد کند.

پیشتر ا هند از روسیه درخواست کرده بود تا از نفوذ خود بر کشور های عضو سازمان اوپک استفاده و از این سازمان درخواست کند تا تولید کافی نفت را تامین و قیمت ها را در سطح قابل قبولی نگاه دارد.

هند که سومین کشور بزرگ مصرف کننده نفت در جهان است، به سازمان اوپک فشار آورده  تا قیمت  این محصول را حفظ کند. دهلی نو همچنین به سازمان اوپک اعلام کرده است که قیمت های غیر واقعی که از اصول بازار به دور هستند به کشور های وارد کننده نفت صدمه می زنند.

این درحالی است که اختلال در واردات نفت از ایران به دلیل تحریم ها و فشار های آمریکا نیز بر اقتصاد هند تاثیر گذاشته است. ایران نفت خود را با شرایط بسیار رقابتی و مناسب به هند ارائه می کند.

جدیدترین داده های منتشر شده از سوی دولت هند نشان می دهد که وابستگی این کشور به واردات نفت خام جهت تامین نیاز به انرژی به ۸۴ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده های دولت هند،  هزینه واردات نفت این کشور در سال ۲۰۱۸-۱۹ حدود ۱۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است که این هزینه در سه سال پیش (۲۰۱۵-۱۶) ۶۴ میلیارد دلار برآورده شده بود.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

هند به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی  احتیاج دارد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۴۰ هند یک چهارم از انرژی تولیدی در جهان را مصرف کند./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید