واکنش‌ها به سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان  به  کشورهای شرق آسیا ادامه دارد و رسانه ها آن را نشانه توجه جدی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آسیایی عنوان کرده‌اند. این در حالی است که عصر امروز محمدجواد ظریف دومین دور سفرهای آسیایی خود را با سفر به  بنگلادش و اندونزی آغاز کرده است.

به گزارش سلام نو، وزیر خارجه ایران در حالی هفته گذشته به آسیای شرقی سفر کرد که آمریکا می کوشد با فشار حداکثری و تحریم و تروریسم اقتصادی، ایران را به چالش بکشد و همزمان بتواند برخی از کشورهای منطقه را با راهبرد ساختگی حراست از نفتکش ها در خلیج فارس و تنگه هرمز با خود همراه کند.

ظریف هفته گذشته در توری پنج روزه به شرق آسیا ابتدا وارد پکن شد و بعد از دیدار با مقامات ژاپن، توکیو را به مقصد مالزی ترک کرد ظریف در چین با مقام های این کشور درباره روابط دوجانبه، مسایل مهم منطقه ای و بین المللی بویژه توافق هسته ای و برنامه راهبرد مشارکتی ۲۵ ساله رایزنی کرد.

ظریف و رسانه های چین

خبرگزاری شینهوا می نویسد که سفر وزیر خارجه ایران به چین برای سومین بار در یک سال، نشان از تحرک دیپلماسی ایران دارد و اینکه هر دو کشور به مناسبات دیرینه اهمیت می دهند.

این گزارش می افزاید که وزیر خارجه ایران در شرایطی به چین سفر کرد که آمریکا به عنوان ریشه همه تنش ها در تلاش است ایران را از منافعش در چارچوب برجام دور کند.

خبرگزاری رسمی چین می نویسد ایران در تلاش است تا با نگاه به شرق آسیا و گسترش روابط هم از بحران های اقتصادی دوری کند و هم تلاش های آمریکا را خنثی نماید و همزمان بتواند از منافعش در چارچوب این توافق بهره مند شود.

تلویزیون چین و تارنمای چاینا ارگ نوشته اند که سفر ظریف نشان می دهد که آمریکا نمی تواند تا ابد به فشارهایش ادامه دهد و این راهبرد زمانی باید تغییر کند.

این رسانه ها افزوده اند که ظریف در شرایطی با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار کرد که او هم معتقد است ایران به دلیل پایبندی به برجام باید از منافع آن بهره مند شود.

این رسانه ها در گزارش خود آورده اند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمانی که از این توافق بین المللی خارج شد بارها باعث شده است تا با چالش هایی که دربرابر ایران ایجاد کرده، کل منطقه را به چالش بکشد.

روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ در این باره می نویسد که مقام های چین بارها تاکید کرده اند کشورشان بی توجه به تحریم های یکجانبه به روابط مشروع و منطقی با ایران ادامه خواهند داد.

این روزنامه نوشته است ظریف در شرایطی راهی منطقه شد که آمریکا کشورهای آسیای شرقی را تحت فشار گذاشته است تا به ائتلاف حراست از نفتکش ها ملحق شوند و ایران تمایل ندارد کشورهایی که با تهران روابط دوستانه دارند دست به چنین کاری بزنند.

سفر ظریف به چین تقریبا در همه رسانه های این کشور بازتاب گسترده ای داشت و روزنامه گلوبال تایمز نیز در گزارشی آورد که ایران می خواهد با تحریم ها مقابله کند و روابط مستحکم تری با چین داشته باشد.

این نشریه همچون دیگر رسانه های چین به این سفر اهمیت داده و آورده است راه ابریشم، مسایل منطقه ای، مبارزه با قاچاق و جرایم فرامرزی، توافق برجام و موضوعات دیگر مهم بین المللی اهم رایزنی های طرفین را شکل می داد.

وزیر خارجه ایران و رسانه های ژاپن

در گزارش رسانه های ژاپنی از جمله روزنامه ژاپن تودی آمده است که ظریف در جریان دو سفر اخیری که به این کشور داشته بر گسترش روابط تاکید فراوانی داشته است.

این نشریه خاطر نشان می کند او در ملاقاتی که با مقام های ارشد ژاپن داشت با آنها درباره تنگه هرمز و ائتلاف آمریکا برای حراست از نفتکش ها گفت و گو کرد و طبیعتا ایران نمی خواهد شاهد الحاق ژاپن به چنین گروهی باشد.

روزنامه یومیوری هم نوشته است مساله پیوستن ژاپن به این ائتلاف یکی از مهمترین بحث هایی بود که طرفین انجام دادند.

این رسانه خاطر نشان کرده است که شاید ژاپن روابط نزدیکی با آمریکا داشته باشد اما همزمان دارای مناسبات دوستانه با ایران است و طبیعی است که نمی خواهد درباره تنگه هرمز و یا خلیج فارش حرف شنوی کاملی از آمریکا داشته باشد.

خبرگزاری کیودو هم این سفر را از نشانه های آشکار تاثیرات دیپلماسی دانسته و نوشته است از زمانی که فشار آمریکا بر ایران بیشتر شده، تهران مناسباتش را با کشورهای مختلف افزایش داده و به آسیای شرقی نیز نگاه ویژه ای داشته است.

این رسانه ها افزوده اند ایران یک کشور مهم در منطقه و دارای منابع انرژی است و اینکه ژاپن هم قابلیت های بالای علمی و فنی دارد و دو کشور در بسیاری از این زمینه ها می توانند همکاری خوبی داشته باشند.

روزنامه ژاپن پست درباره سفر ظریف می نویسد ایران پیشنهادهای بسیاری برای کشورهای آسیایی دارد ایران تحت فشار آمریکا است اما همزمان تسلیم فشارها نمی شود و گسترش روابط با کشورهای آسیای غربی و استقبال از وزیر خارجه ایران نشان می دهد که بسیاری از کشورهای دیگر نیز با راهبردهای آمریکا هماهنگ نیستند.

سانه های مالزی و پوشش سفر ظریف

سرویس خبری مالزی هم ضمن انتشار اخبار مربوط به دیدارهای ظریف در این کشور تاکید کرده است وزیر خارجه ایران درباره روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی با مقام های مالزی گفت و گو کرده است.

گزارش می افزاید ایران و مالزی همیشه دارای روابط دوستانه بوده اند و پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد، دو کشور این روابط قوی را حفظ کرده اند و نگاه ایران به آسیای شرقی برای مقابله با تحریم ها و فشارها اهمیت دارد.

تارنمای چانل آسیا نیز به سفر وزیر خارجه به این سه کشور اشاره کرده و آورده است او به دنبال رایزنی های مهمی که در فرانسه و شماری از کشورهای اروپایی داشت به شرق آسیا سفر کرد.

این رسانه می افزاید وزیر خارجه ایران یک دیپلماسی پرتحرک را این روزها هدایت می کند این در شرایطی است که آمریکا با تروریسم اقتصادی به گفته ایران سعی در تسلیم کردن تهران دارد.

گزارش رسانه شرق آسیا حاکی است که ایران بارها گفته است که تحت تروریسم اقتصادی مذاکراتی با آمریکا نخواهد داشت امروز بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با پیشنهادهایی که ارایه می کنند نشان می دهند از آمریکا فاصله گرفته اند.

از دیدگاه رسانه های شرق آسیا، سفر ظریف به منطقه نه تنها باعث گسترش روابط ایران با این کشورها می شود بلکه باعث خنثی کردن فشارهای آمریکا می شود و اینکه برجام یک توافق بین المللی است و اگر قرار است ایران به آن پایبند باشد دیگر کشورها نیز باید به آن پایبندی نشان دهند تا تهران بتواند از منافع لازم در این توافق بهره مند شود.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید