۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 27799087

آیا تاکنون صدای زنگ زدن در گوشتان شنیده اید درحالیکه هیچ صدایی در بیرون وجود ندارد؟ برای برخی وزوز گوش یک ناراحتی موقتی است اما برای برخی دیگر این یک وضعیت در حال تغییر است و در شرایطی خاص ایجاد می شود.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش به خودی خود بیماری نیست، بلکه علامتی از مشکلاتی مانند آسیب گوش، اختلال در گردش خون یا کاهش شنوایی مرتبط با سن است. نزدیک به 36 میلیون آمریکایی از وزوز گوش رنج می برند و اگرچه مشکلی آزار دهنده است، معمولاً نشانه ای از یک بیماری جدی نیست.

باور غلط یا واقعیت

بسیاری  از افراد معتقدند وزوز گوش موقت است. برخی از انواع وزوز در اثر قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد ایجاد می شوند و به سرعت از بین می روند اما برخی دیگر طولانی تر می شوند و یا با فرکانس منظم رخ می دهند. بعضی افراد بر این عقیده اند که وزوز گوش یک مشکل جدید است و فقط در افرادی رخ می دهد که موسیقی با صدای زیاد گوش می دهند.

موسیقی با صدای بلند بر شنوایی تأثیر منفی می گذارد و مردم از زمان مصر باستان دچار وزوز گوش بودند، بنابراین این مشکلی است که بشر قرن ها با آن روبرو بوده است.

وزوز گوش ذهنی و وزوز قابل شنیدن

وزوز گوش انواع مختلفی دارد. صداهای وزوز گوش ذهنی فقط برای فرد قابل درک است و معمولاً یک واکنش شنوایی یا عصبی در برابر کم شنوایی است. نوع دیگری از وزوز گوش وجود دارد افراد دیگر نیز می توانند آن را بشنوند. این صداها معمولاً توسط عملکردهای داخلی بدن در نزدیکی گوش ایجاد می شوند و بسیار کم تر از نوع قبلی اتفاق می افتند.

صدای وزوز انواع مختلفی دارد مانند صداهای ضربان دار، زنگ زدن، خفه کردن، صدای جیغ زدن، امواج اقیانوس و حتی موسیقی

انواع وزوز گوش

وزوز گوش می تواند دارای صداهای مداوم با فرکانس های منظم باشد. میزان تجربه وزوز گوش در افراد متفاوت است.

نوع دیگری از وزوز به عنوان سندرم گوش موزیکال شناخته شده است. افرادی که این نوع را تجربه می کنند، در گوششان صدای آواز یا موسیقی می شنوند.

علت مشکل

دلایل متعدد زیادی برای وزوز گوش وجود دارد. عوامل رایج شامل قرار گرفتن در معرض سر و صداهای بلند یا پیری است. دلایل جدی تر شامل آسیب به عصب شنوایی، مشکلات تیروئید یا آسیب دیدگی سر است. وزوز گوش همچنین می تواند یک عارضه جانبی برای برخی از داروها مانند آسپرین، آرامبخش ها و آنتی بیوتیک ها باشد.

روش درمان

در حال حاضر برای اکثر موارد وزوز گوش مزمن درمان قطعی وجود ندارد. با این حال برنامه های درمانی برای کمک به بیماران برای بهبود شرایطشان وجود دارد.

درمان های دارویی

داروهایی وجود دارند که ممکن است به کاهش علائم وزوز گوش بیماران کمک کنند اما باید بدانید که این داروها تأییدیه ی سازمان غذا و دارو را ندارند. برخی از بیماران از افسردگی و استرس ناشی از فشار وزوز گوش رنج می برند.

داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب به بیماران کمک می کنند تا این مشکل را مدیریت کنند و زندگی شادتری داشته باشند. بیماران مبتلا به وزوز گوش باید استرس را از خود دور کنند زیرا احساسات منفی شرایط بیماری را بدتر می کند.

وزوز گوش می تواند احساس بسیار بدی باشد اما بیماران به لطف گزینه های مختلف درمانی موجود، می توانند زندگی راحتری داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید