نگاهی به آمار و ارقام موجود در پشت پرده جمع آوری زباله ها نشان از آن دارد که مافیای زباله گردش مالی زیادی به اندازه یک ششم کل بودجه شهر تهران است. به بیانی دیگر اگر بودجه شهر تهران برابر 18 میلیارد تومان باشد به گفته برخی مدیران شهری گردش مالی حاصل از زباله های تهران بیش از سه هزار میلیارد تومان است

سلام نو – سرویس اجتماعی: مافیای زباله در کشور بیداد می کند. این واقعیتی است که مدیریت شهری در سال های اخیر با آن مواجه شده و تلاش های ناموفقی هم برای رفع این معضل در این راستا برداشته هرچند در عرصه عمل توفیق چندانی نداشته است.

به گزارش سلام نو، پدیده زباله گردی در سال های اخیر بیش از پیش شایع شده است به صورتی که به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودک  نزدیم به 14 هزار زباله گرد در تهران وجود دارد. گفته می شود 4700 نفر از این افراد و به عبارتی یک سوم از این افراد کودک هستند. نکته جالب دیگر این که عمده این افراد زباله گرد از اتباع کشور همسایه یعنی افغانستان هستند.

امروز یکی از ناراحت کننده ترین قاب هایی که از شهر می بینیم مربوط به زباله گردی به ویژه زباله گردی کودکان است. 2640 میلیارد تومان عددی است که برای ارزیابی ارزش زباله های خشک در سال گذشته یعنی سال 97 مطرح شده است. رقم آن قدر قابل توجه است که انتظار پدید آمدن مافیای زباله نباید خیلی عجیب به نظر بیاید. آن‌طور که میرلوحی می‌گوید اگر روزانه هر تهرانی یک لیوان کمتر در زباله‌های خود آب بریزد، ۳۰ کامیون از ۳۰۰ کامیونی که هر روز زباله‌های تهران را به کهریزک منتقل می‌کنند، می‌توانند به کارهای دیگر بپردازند.

نگاهی به آمار و ارقام موجود در پشت پرده جمع آوری زباله ها نشان از آن دارد که مافیای زباله گردش مالی زیادی به اندازه یک ششم کل بودجه شهر تهران است. به بیانی دیگر اگر بودجه شهر تهران برابر 18 میلیارد تومان باشد به گفته برخی مدیران شهری گردش مالی حاصل از زباله های تهران بیش از سه هزار میلیارد تومان است. بیخود نیست که به زباله طلای کثیف می گویند. اما نکته اینجا است که چرا هیچ گاه درآمد حاصل از جمع آوری و دفن زباله ها شفاف بیان نشده است.

برای مقابله با مافیای زباله چه باید کرد؟

برای مقابله با مافیای زباله بهتر است از میزان تولید زباله در شهر تهران باخبر باشیم. آن طور که رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران سال گذشته اظهار کرده روزانه ۹ هزار تن به صورت میانگین زباله از شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که این میزان در بعضی از فصول به ۱۲ هزار تن نیز می‌رسد. زباله‌های ساختمانی در سطح شهر تهران ۴۳ هزار تن در روز است که در بخش‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود.

با همه انتقاداتی که به مواجهه مدیریت شهری با بحث مافیای زباله و پدیده زباله گردی وجود دارد باید اذعان کرد اقدامات مثبتی نیز در این زمینه اتفاق افتاده است. به گفته زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر با شفاف‌سازی و سامانه‌ای کردن این مسئله موضوع پسماند از حالتی که اختصاص به گروهی خاص داشته باشد درآمده است. میرلوحی هم گفته تفکیک پسماند ما ابتدای فعالیت ۳‌درصد بوده که اگر آن را به بالای ۵۰‌درصد و بالاتر برسانیم، مناسب است.

بدون شک مهم‌ترین راهکار برای مقابله با مافیای زباله تفکیک زباله خشک از مبدا است. امری که برای رسیدن به حالت ایده آل در آن نه زیرساخت کافی داریم و نه برایش فرهنگسازی کرده ایم. نکته ای که اسحاق جهانگیری در مناظره انتخاباتی سال 96 خطاب به محمدباقر قالیباف گفت. او به شهردار اسبق تهران گفت: چه‌جور بعد از 12‌سال نتوانستید زباله را تفکیک کنید؟ کدام شهر در اشل تهران این‌جور زباله جمع می‌کنند؟

دو سال پیش معصومه ابتکار اظهار کرده بود تفکیک از مبدا به عنوان مهم‌ترین رکن مدیریت پسماند در تهران تنها در حد یک یا دو درصد صورت می‌گیرد. آماری که نشان می دهد در این سالها جز تبلیغات اندک غیرکاربردی اتفاق خاصی برای ترویج تفکیک زباله از مبدا صورت نگرفته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید