۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 26833022

اضطراب درمانی اصطلاحی است که به طیف وسیعی از روشهای مختلف روان درمانی برای اختلالات اضطرابی اشاره دارد. درمجموع، طبق آمار انستیتوی ملی بهداشت روانی 25٪ از نوجوانان 13 تا 18 ساله با اضطراب زندگی می کنند. 

علاوه بر این، 4٪ از بزرگسالان و 6٪ از نوجوانان دارای یک اختلال اضطراب قابل تشخیص هستند. تکنیک های درمانی مختلفی برای درمان اضطراب ایجاد شده اند و با گذشت زمان از رویکردهای روانکاوی اولیه به جدیدترین روش های شناختی - رفتاری تکامل یافته است.

علل اساسی اضطراب

صرف نظر از اختلال خاص، علل اساسی اغلب از الگوهای مشابهی پیروی می کنند. افراد مبتلا به اضطراب تمایل دارند به طرز افراطی تری نسبت به افکار، احساسات و موقعیت های ناخوشایند واکنش نشان دهند و ممکن است سعی کنند با اجتناب از محرکها، آن واکنش ها را مدیریت کنند. متأسفانه، این نوع اجتناب فقط به تقویت ترس و نگرانی کمک می کند. بیشتر روش های مدرن درمانی کمک می کنند تا اضطراب را مدیریت کنید.

انواع اضطراب درمانی

هدف انواع درمان های اضطرابی، کمک به شما در یادگیری چگونگی غلبه بر ترس و آرام کردن واکنش های احساسی است. این مهم است که شما در درمان فردی یا گروهی شرکت کنید. در حقیقت، بسیاری از انواع درمان های ذکر شده، ممکن است یک به یک یا در یک گروه انجام شوند.

درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای انواع مختلف اختلالات اضطرابی از جمله اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر موثر است. فرضیه CBT این است که بررسی افکار و برداشت های منفی شما برای شناسایی و مدیریت اضطراب مفیداست. براساس این فرضیه، آنچه در مورد موقعیت ها می اندیشید در تعیین احساس شما از آنچه واقعاً در آن شرایط اتفاق می افتد مهمتر است. به عبارت دیگر، این افکار شما است که تعیین می کند چه احساسی دارید.

افکار منفی ترس و اضطراب را بدتر می کنند. بنابراین، هدف CBT اصلاح افکار منفی غیر منطقی و جایگزینی آنها با برداشت های مثبت تر و واقعی تر است. این فرایند به بهترین وجه توسط یک درمانگر انجام می شود. به عنوان مثال، شما ممکن است بسیاری از تفکرات "سیاه و سفید" را داشته باشید، جایی که فرض کنید همه چیز بد یا خوب است. درعوض، شما این افکار را جایگزین این درک واقع بینانه ترکنید که یک حالت بینابینی نیز وجود دارد. استفاده از تکنیک های CBT عملی است، اما هنگامی که شما شروع به شناخت اضطراب و عوامل محرک خود کردید، می توانید مهارت های مقابله ای را که در CBT یاد می گیرید برای مدیریت ترس، وحشت و نگرانی یاد بگیرید.

چگونه CBT برای درمان اضطراب به کار گرفته می شود؟

فرضیه درمان این است که اجتناب از موقعیت هایی که باعث اضطراب شما می شود باعث می شود ترس شما قوی تر شود. در مواجه با درمان، از شما خواسته می شود کاری را انجام دهید که از آن می ترسید. این کار اغلب طبق روشی انجام می شود که تحت عنوان "حساسیت زدایی سیستماتیک" شناخته می شوند.

اضطراب در سطح های پیشرفته می تواند زندگی فرد را مختل کند و آرامش را از زندگی فرد بگیرد پس مشورت با پزشک و به کار بردن روش های درمانی می تواند موثر باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید