چهارشنبه شب در حاشیه نشست اجلاس سه جانبه چین، ژاپن و کره جنوبی در پکن، «کونو تارو» وزیر خارجه ژاپن و «کانگ کیوانگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی، با یکدیگر دیدار و بر ادامه ارتباطات دیپلماتیک میان دو کشور موافقت کردند.

به گزارش سلام نو، آنها در این دیدار موافقت کردند برای حل بن بست مساله کار دوران جنگ جهانی دوم به ارتباطات دیپلماتیک ادامه دهند.

کونو و کانگ چهارشنبه شب برای اولین بار از زمانی که ژاپن تصمیم گرفت کره جنوبی را از فهرست شرکای تجاری خود که مشمول تسهیل روند کنترل بر صادرات می شوند حذف کند، با هم در چین دیدار کردند.

کونو در این دیدار به احکام دادگاه عالی کره جنوبی اشاره کرد که به شرکت های ژاپنی دستور داده است تا به کسانی که ادعا می کنند در جنگ جهانی دوم وادار به کار برای این شرکت ها شدند، غرامت بپردازد.

دولت ژاپن می گوید که مساله حق ادعای غرامت هنگام امضای یک قرارداد دوجانبه در ۱۹۶۵ حل و فصل شده است.

وزیر خارجه ژاپن درخواستش از کره جنوبی مبنی بر اصلاح بی درنگ این وضعیت را تکرار کرد و گفت که این احکام قوانین بین المللی را نقض می کند.

وزیران خارجه ژاپن و کره جنوبی همچنین موافقت کردند با هم به مساله کره شمالی که در هفته های اخیر موشک های بالستیک کوتاه برد پرتاب کرده است، رسیدگی کنند.

آنها همچنین درباره کنترل صادرات ژاپن بر برخی از مواد با فناوری بالا که موجب واکنش شدید کره جنوبی شد، تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه دو کشور درباره پیمان دو جانبه اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه نیز صحبت کردند.

توافقنامه عمومی امنیت اطلاعات نظامی از زمان امضا شدن در ۲۰۱۶ هر سال به طور خودکار تمدید شده است اما هر طرف می تواند با اطلاع دادن به طرف دیگر تا ۲۴ اوت (۲ شهریور ۱۳۹۸) از آن خارج شود بعضی قانونگذاران کره جنوبی و کره شمالی خواهان لغو این پیمان شده اند.

وزرای خارجه ژاپن و کره جنوبی برای شرکت در نوزدهمین نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، ژاپن و جمهوری کره (ROK) به پکن سفر کرده اند این نشست روز چهارشنبه برگزار شد نشست دیروز نخستین جلسه سه جانبه از آگوست (مرداد ۱۳۹۶) سال ۲۰۱۶ میلادی بود./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید