هلن فاستر در کتاب خود تحت عنوان مراقبت از پوست و مو ترجمه دکتر فرهاد همت خواه، چند عامل را برای پوست مضر عنوان کرده است. وی نوشته است که اگر با عوامل مضری که باعث صدمه به پوست شما می شوند مقابله نکنید، تمام فرآورده ها و محصولات مراقبت از پوست یا آرایشی هم نمی توانند به پوست شما کمک کنند.

نور خورشید

نور خورشید یکی از عواملی است که برای پوست مضر می باشد. آیا می دانستید که اگر پوست خود را در مقابل نور خورشید به خوبی محافظت نمایید حتی تا سن ۶۰سالگی یک‌چین و چروک هم بر روی صورت شما پیدا نخواهد شد. قرار دادن پوست صورت در مقابل نور آفتاب، سریع ترین راهی است که باعث پیری پوست شما می شود. وقتی نور ماوراء بنفش خورشید به سطح پوست برخورد می کند تولید مولکول هایی می نماید که اصطلاحاً به آن ها رادیکال های آزاد گفته می شود و می توانند باعث نابودی سلول های سالم پوست شوند. این رادیکال های آزاد علاقه زیادی به کلاژن و الاستین دارند یعنی دو ماده ای که باعث سفتی و قابلیت ارتجاع پوست می شوند. هرچه بیشتر کُلاژن و اِلاستین خراب شوند، چین و چروکهای پوست زودتر خود را نشان می دهند. در زیر نور شدید خورشید، آسیب دیدن کُلاژن و اِلاستین می تواند فقط در عرض سه دقیقه صورت پذیرد.

خبر خوب برای شما این است که می توانید به آسانی از این صدمات نور خورشید پیشگیری نمایید و این کار را با استفاده از ضد آفتاب ها هر موقع که می خواهید از خانه خارج شوید می توانید انجام دهید. برای مصرف روزمره تان، استفاده از ضد آفتاب هایی با SPF15 کافی می باشد اما در مواقعی که به کنار دریا می روید و یا در گردش تعطیلات بسر می برید باید از SPF30 یا بیشتر استفاده نمایید. در تحقیقات محققین استرالیایی نشان داده است که استفاده از ضد آفتاب های دارای SPF بالاتر از ۳۰می تواند نه تنها باعث پیشگیری از صدمات بیشتر شود بلکه به ترمیم صدماتی که قبلاً در پوست ایجاد شده نیز کمک می نماید.

از ضد آفتاب ها باید حداقل نیم ساعت قبل از این که می خواهید از خانه خارج شوید استفاده نمایید زیرا مدتی طول می کشد که این ضد آفتاب ها جذب پوست شوند و سپس هر ۹۰دقیقه نیز باید دوباره از آن ها استفاده نمایید.

و بالاخره این که تا آن جایی که می توانید در زیر نور خورشید قرار نگیرید و یا این که حداقل در ساعت ۱۱صبح تا ۳بعد از ظهر خود را از نور آفتاب بپوشانید. حتی قوی ترین ضد آفتاب ها نیز  تنها می توانند جلوی ۹۹درصد اشعه خورشید را بگیرند و در نتیجه حمام آفتاب گرفتن در این ساعات می تواند صدمات جدی به پوست شما وارد بیاورد.

سیگار کشیدن

بعد از نور خورشید، سیگار کشیدن بدترین چیزی است که شما می توانید به پوستتان بدهید. اول این که نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض عروق خونی صورت می شود و در نتیجه پوست صورت شما را زرد و رنگ پریده می کند. ثانیا، ترکیبی به نام اَسِتالدِئید در سیگار وجود دارد که به فیبرهای پوست که آن را نگه داشته اند حمله می کند. و در نهایت این که یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که تولید پروتئینی می نماید که باعث صدمه به کُلاژن و اِلاستین می شود. به این ضررها این را هم اضافه کنید که سیگار کشیدن باعث بروز چین و چروکهای دور چشم و جمع شدن لب ها می شود. به همین دلیل است که می توانیم ببینیم که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاریِ هم سنشان، ده سال پیرتر به نظر می رسند.

راه حل این مسئله آسان است. سیگار را ترک کنید. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اگر قبل از ۳۰سالگی سیگار را ترک نمایید در عرض ده سال بدن شما دوباره همانند بدن یک غیر سیگاری خواهد شد که این موضوع هم برای پوستتان و هم برای ریه هایتان مفید می باشد. همه ما می دانیم که ترک کردن سیگار برای خیلی از افراد آسان نیست اما می توان با سعی و تلاش و استفاده از روش های ترک سیگار بر این مشکل غلبه کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید