ابوالقاسم رئوفیان درباره تاثیر احتمالی جریان‌های تندروی اصولگرا روی کنش‌های انتخاباتی این جریان گفت: شاخ و برگ جریان‌های تندرو ریخته و از جبهه پایداری چیزی باقی نمانده و مردم فهیم ما مواضع گروه‌های سیاسی را تشخیص داده و سره را از ناسره جدا می‌کنند.

سلام نو – سرویس سیاسی: انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است و جریان‌های سیاسی در تکاپو هستند تا به هر شکل ممکن پیروز این رقابت باشند.

اصلاح‌طلبان در پی حفظ همین پیروزی نصفه و نیمه خود هستند و هرچند می‌دانند دیگر توان بردی شبیه برد تمام عیار تهران را ندارند ولی دوست دارند تا حداقل اکثریت را در تهران حفظ کنند و برای دور بعد مجلس یک اقلیت قدرتمند را در مجلس داشته باشند.

در سوی دیگر میدان اصولگرایان هم دنبال جبران شکست انتخابات دور گذشته هستند و امید دارند بتوانند با تکیه بر ضعف دولت و مجلس اکثریت مطلق را در مجلس به دست بیاورند و کار اصلاح‌طلبان را یک سره کنند.

اصلاح‌طلبان به جز این مسئله که در قدرت هستند و به اجبار موضع دفاعی دارند با این مشکل عدم انسجام نسبی هم رو به رو هستند، عدم انسجامی که شاید باز هم به لطف محمد خاتمی تا حدی جبران شود.

اصولگرایان اما این بار با وجود قرار داشتن در موضع حمله و اطمینان ظاهری از پیروزی، ظاهرا نگرانند تا به علت واگرایی چند ساله این جریان باز هم قافیه را به رقیب سنتی ببازند.

شاید همین ترس از باختن قافیه است که باز هم بخشی از جریان اصولگرا را در بازی قطبی کردن جامعه انداخته است، قطبی کردنی که سودش برای نیروهای رادیکال این جریان خواهد بود. در تازه‌ترین اظهار نظر در این باره غلامعلی حداد عادل جریان اصولگرا را اسلامگرا خواند که در برابر جریان رقیب ایستاده و به نوعی با این ادبیات، دوگانه سازی‌های پیشین اصولگرایان از جمله "لیست انگلیسی" را یاد مخاطبان انداخت.

کسانی که از عناوینی مثل لیست انگلیسی یا غیراسلامگرا استفاده می‌کنند اصولگرا نیستند

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در گفت‌وگو با سلام نو با انتقاد از چنین دوگانه سازی‌هایی و القابی مثل غیراسلامگرا و لیست انگلیسی می‌گوید:  من فعالان یا طیف‌های سیاسی‌ که با عنوان اصولگرایی چنین نسبت‌هایی به رقیب می‌دهند را اصولگرا نمی‌دانم.

این فعال سیاسی در ادامه می‌گوید: به نظر من این‌ها از جرگه اصولگرایی خارج هستند. چون اصلاح‌طلبی جریانی است که نظام جمهوری اسلامی آن را به رسمیت شناخته است و گروه‌ها و فعالین سیاسی مختلفی در حال فعالیت ذیل پرچم آن هستند و قانون هم این اجازه را به آن‌ها داده است.

وی حرف‌های این چنین را توهین به نظام دانست و گفت: آن‌هایی که داعیه اصولگرایی دارند و با کج سلیقگی رقیب را انگلیسی و دور از اسلام می‌دانند باید بدانند که حرف آن‌ها به این معناست که نظام به انگلیسی‌ها یا دور از اسلام‌ها مجوز فعالیت داده و این حرف‌ها اهانت به نظام است.

وی در ادامه گفت: در نتیجه من فکر می‌کنم کسانی که چنین حرف‌هایی می‌زنند اصوگرا نیستند چون یکی از اصول اسلام است و اسلام می‌گوید: از مواضع تهمت بپرهیزید و هم‌دیگر را با القاب و نام زشت صدا نکنید و با مردم به نیکی سخن بگویید! تعالیم اسلامی بیش از همه چیز به اخلاق تکیه دارد.

شاخ و برگ تندروهای اصولگرا ریخته

رئوفیان در ادامه درباره تاثیر احتمالی جریان‌های تندروی اصولگرا روی کنش‌های انتخاباتی این جریان گفت: شاخ و برگ جریان‌های تندرو ریخته و از جبهه پایداری چیزی باقی نمانده و مردم فهیم ما مواضع گروه‌های سیاسی را تشخیص داده و سره را از ناسره جدا می‌کنند و دیگر این دوره دوره‌ای نیست که این جریان‌ها بتوانند میدان داری بکنند.

وی ادامه داد: ممکن است برای مدتی برخی گفتمان‌های غالب برای تحت شعاع قرار دادن افکار عمومی با وعده‌های پوپولیستی بتوانند برای مدت زمانی آرای عمومی را به نفع خود جلب کند ولی بعد مردم متوجه می‌شوند که این‌ها توانایی حل مشکلات مردم را ندارند و بعد از کسب جایگاه دیگر به فکر مردم نیستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید