۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 25140922

حج در ماه های خاصی انجام می شود «الحج اَشْهُرٌ معلوماتٍ» این ماه ها عبارتند از شوال، ذی القعده و ذی الحجه.

عمره مفرده را می توان در همه ماه ها انجام داد که انجام آن در برخی از ماه ها فضیلت خاصی دارد که ماه مبارک رجب و ماه مبارک رمضان از جمله آن هاست. پیامبر اکرم(ص) فرمودند:«برترین عمره، عمره رجب است.»

عربستان

کشور عربستان وسعتی بالغ بر ۲/۲۴۰/۰۰۰ کیلومتر مربع دارد که حدود ۷۵ درصد از شبه جزیره عربستان را دربر می گیرد.

کشور عربستان در میان خلیج فارس، دریای سرخ و در همسایگی کشورهای کویت، عراق، اردن،یمن، امارات متحده عربی، قطر و عمان قرار دارد.

ریاض، جده، مکه، طائف و مدینه پرجمعیت ترین شهرهای کشور عربستان هستند.

کشور عربستان سرزمینی است که از فلات ها و بیابان های وسیع پوشیده شده است و چون این نقاط مانع بین دریاها و بیابان های داخل هستند به این ناحیه حجاز می گویند.

عربستان دارای ۱۱۸ استان است که اداره آن زیرنظر شاهزادگان و حاکمان محلی می باشد و حکومت در آن به صورت موروثی و پادشاهی است.

از حرمین شریفین کشور عربستان می توان به شهرهای مقدس مکه و مدینه اشاره کرد که مراسم عبادی - سیاسی حج در این دو شهر مقدس انجام می شود.

برخی می گویند به این خاطر به جده این نام را می‌گویند که مزار جده انسان ها، حضرت حوا رحمت الله علیه در این منطقه واقع شده است و نام صحیح آن جُدّه به معنی مکانی متصل به ساحل دریا است.

بیابان نجد در قسمت شمال عربستان قرار دارد و لم یزرع(ربع الخالی) نام جنوب این سرزمین است که نیم میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و به همین خاطر از پهناورترین صحراهای خشک و خالی جهان است.

احساء یکی از نواحی نفت خیز در قسمت شرقی این بیابان است که در امتداد سواحل خلیج فارس واقع شده است.

فرودگاه بین المللی جدّه

فرودگاه بین المللی جدّه در فاصله ۵۰ کیلومتری جدّه واقع شده که یکی از پیشرفته ترین فرودگاه های جهان است.

شیوه معماری سقف فرودگاه بین المللی جدّه شبیه چادر(۱۳۰ چادر) است که در سال ۱۹۸۱ افتتاح شده و دارای سه ترمینال است.

زائران ایرانی پس از پرواز از ایران وارد فرودگاه جدّه می شوند و کسانی که برای حج عمره وارد می شوند و یا در حج تمتع مدینه اول هستند از فرودگاه جدّه با اتوبوس به سمت مدینه می روند. مدینه النبی یا شهر پیامبر برای تمام مسلمان جهان شهر مقدس و محترمی است و زیارت پیامبر اکرم(ص) و ائمه بقیع و دیگر اماکن مقدسه مستحب است.

اعمال واجب زائران از مسجد شجره(ذوالحلیفه) شروع می شود. مسجد شجره با شهر مدینه هفت یا هشت کیلومتر فاصله دارد و مردها باید احرام به تن کنند و مُحرِم شوند و زن ها می توانند با همان لباس های دوخته مُحرِم شوند و سپس لبیک می گویند که لبیک، اللهم لبیک، لبیک، لا شریک لک لبیک واجب است.

و از نظر امام خمینی رحمت الله علیه بیان عبارت ان الحمد والنعمه لک والملک لا شریک لک لبیک مستحب است و برخی دیگر از آیات عظام بیان تمام آن را واجب می دانند.

زائران بیت الله الحرام تا لبیک را بیان نگویند مُحرِم نمی شوند و با مُحرِم شدن بیست و چهار چیز بر زائران حرام می شود.

هنگام وارد شدن به مکه باید لبیک ها قطع شود و برای انجام اعمال خود به سوی خانه خدا برود و خانه خدا را برای هفت مرتبه طواف کند و سپس پشت مقام حضرت ابراهیم(ع) دو رکعت نماز طواف خوانده شود.

نماز طواف را می توان به صورت بلند یا آهسته خواند و نماز طواف اذان و اقامه ندارد. سپس برای سعی حرکت کرده و زائران از کوه صفا به سوی مروه حرکت می کنند و سپس از مروه به سمت صفا باز می گردند.

تقصیر را باید با نیت انجام داد و مقداری از ناخن گرفته شود، مقداری هم از موی سر یا محاسن چیده می شود و حاجی  با انجام تقصیر از احرام خارج می شود.

حاجیان باید تمامی اعمال و مناسک خود را با نیت خالص و قربهً الی الله انجام دهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید