هنگامی که خودتان صاحب فرزند می شوید، تازه متوجه خواهید شد که عبارت «خوابیدن مثل یک بچه» برای اینکه بدانید کودک شما خواب است یا خیر اصلا مناسب نیست. اکثر نوزادان به طور صحیح یا عمیق در خواب نیستند. آنها لگد میزنند، میچرخند، سر و صدا و گریه می کنند، فوراً بیدار میشوند و انواع صداهای عجیب و غریب از خود درمی آورند.

احتمالا شما برای این واقعیت آماده شده بودید که نوزاد شما در ابتدا شب را نخوابد و بارها و بارها در شب با شیر مادر تغذیه شود. اما بعضی از رفتارهای  او در خواب، به خصوص صداهای عجیب و غریب ممکن است شما را در لوپ دیگری بیندازد و با خود بگویید چرا کسی به ما هشدار نداد که بچه ما نیمی از شب مشغول غان و غون، عطسه کردن، جیغ زدن و کش و قوس رفتن است؟

هرچند مطمئن باشید، صداهایی که از فرزند شیرین شما سرچشمه می گیرند اکثرا کاملا طبیعی هستند. فقط یاد بگیرید که نوزادتان چرا و چگونه از آن صداها استفاده می کند.

اساس خواب نوزادان

این دقیقا همان چیزی نیست که شما می خواهید بشنوید چون به عنوان پدرو مادر جدید از خواب محروم شده اید، اما نوزادان به طور طبیعی بی خواب هستند. مطمئنا دقیقه ها و ساعت های زیادی در جاهایی که حتی صدای یک ماشین چمن زنی، از بیرون می آید و یا یک کودک نوپای دیگر در اتاق هست، به آرامی به خواب می روند و بیدار نمی شود. اما اغلب نوزادان، به راحتی بیدار می شوند و به نظر می رسد که به طور مداوم در حال جنب و جوش و کش و قوس دست و پای کوچک خود هستند.

چرا نوزادان در خواب بیقرار هستند؟

وقتی اسم خواب نوزادان  می آید دلایل زیادی برای بیقراری آنها وجود دارد. سیستم عصبی تکامل نیافته نوزاد و رفلکس طبیعی عضلانی ممکن است دلیل ناراحتی نوزادان باشد. در اینجا توضیحاتی آمده است که باید درباره خواب نوزادان بدانید:

ریتم شبانه روزی کودک تا حدود شش هفته به تکامل نمی رسد، به این معنی که چرخه های خواب آنها تا آن زمان کم کم تنظیم می شود تا نوزادان بتوانند شب را از روز تشخیص بدهند.

تا شش ماه، نوزادان حداقل 50٪ زمان خود را در خواب فعال هستند REM (حرکت سریع چشم) در طول خواب REM، آنها در وضعیت خواب سبک هستند، ضربان قلب و تنفس آنها سریعتر است و شما می توانید حرکت چشم را در زیر پلک آنها ببینید.

چرخه خواب نوزاد تنها حدود 50 دقیقه است (دوره های خواب تا سن پیش دبستانی کودک تا 90 دقیقه طول می کشد). احتمال دارد نوزادان از خواب بیدار شوند و از چرخه خواب بگریزند. البته هنوز نمیدانیم چه طور دوباره به خواب میروند.

نوزادان باید هر چند ساعت یکبار تغذیه شوند؛ از جمله در نیمه های شب. هنگامی که آنها گرسنه می مانند، ممکن است لب هایشان را بچرخانند، مشت هایشان را گره کنند و اگر زود تغذیه نشوند، شروع به سر و صدا کنند.

جای تعجب نیست که خواب نوزادان، با چنین صداهایی همراه است. فقط این را بدانید که نوزادان همه کار می کنند جز آرام خوابیدن.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید