ورود به ارگ ریاست جمهوری افغانستان در میان تعداد قابل توجه کاندیداهای ثبت نام کرده کار آسانی نیست. آن هم در شرایط امنیتی که این کشور دارد. سه ماه مانده به انتخابات انفجار یک خودرو بمب‌گذاری در نزدیکی ستاد "اشرف غنی" نشان از آغاز یک رقابت خونین انتخاباتی دارد.

جامعه افغانستان، تصاویر بیش از متن‌ می‌تواند در موفقیت کاندیداهای این رقابت نقش بازی کند. احتمالا میزان بی‌سوادی در این کشور عامل اصلی چنین تفکری در میان کاندیدای ریاست جمهوری است.

افغانستان در ماه مهر سال جاری شاهد انتخابات ریاست جمهوری است و اینک شمارش معکوس برای "کارزار" دموکراسی ریاست جمهوری آغاز شده است.

به گزارش سلام نو به نقل از "بی‌بی‌سی"، محمد اشرف غنی  و عبدالله عبدالله از شناخته‌ترین افراد شرکت کننده در این انتخابات هستند. با این وجود 18 نفر دیگر در این انتخابات شرکت می‌کنند.

این افراد برای ورود به "ارگ ریاست جمهوری" افغانستان، مانند بسیاری از نقاط دیگر جهان از بیلبوردهای تبلیغاتی، بنر و بروشور در کوچه و خیابان‌های این کشور بهره می‌برند.

آنها در این برگه‌ها به معرفی خود پرداخته و شعار تبلیغاتی خود را تبیین می‌کنند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در جامعه افغانستان، تصاویر نامزدهای ریاست جمهوری بیش از متن‌ می‌تواند در موفقیت کاندیداهای این رقابت نقش بازی کند. نامزدان با انتخاب تصاویر می‌توانند مردم را به مرکز ستادهای تبلیغاتی خود کشانده و در فضای شفاهی و شنیداری برنامه‌های خود را شرح دهند.

احتمالا میزان بی‌سوادی در این کشور عامل اصلی چنین تفکری در میان کاندیدای ریاست جمهوری است.

براساس آمار سازمان ملل در ماه مارس سال 2018، بیش از 60 درصد مردان و حدود 80 درصد زنان افغانستان توانایی خواندن و نوشتن ندارند.

به همین دلیل، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان سفرهای داخلی به دیگر شهرهای خود را در اولویت قرار داده‌اند. با این وجود آنها تبلیغات رسانه‌ای، استفاده از شبکه‌های ملی و شبکه‌های اجتماعی را در برنامه دارند

بنا به گزارش سال 2018 اینترنیوز، رسانه‌های اجتماعی در افغانستان نوپا و جا نیفتاده هستند و اصولا بیشترین کاربران آنها را مردان تشکیل می‌دهند. از دیگر سو، کاربران فضای مجازی در افغانستان اصولا تحصیل کرده و ثروتمند محسوب می‌شوند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هزینه‌های بیشتر را نسبت به سال 2014 برای این کارزار صرف خواهند کرد. هر کدام از نامزدها مبلغی حدود 5 میلیون دلار را در این دو ماه صرف خواهند کرد.

کمیسیون انتخابات افغانستان در این خصوص گفت: دولت حدود 90 میلیون دلار برای برگزاری این رویداد صرف خواهد کرد و حدود 60 میلیون دلار دیگر توسط نهادهای بین‌الملل پرداخت می‌شود.

از شرایط ستادهای تبلیغاتی عدم اخلال در نظم عمومی است. نامزدهای انتخاباتی هم حق توهین و جریحه‌دار کردن احساسات قوم‌ها و گروه‌های مذهبی را ندارند.

نامزدهای انتخاباتی نباید از حمایت‌های بین‌المللی یا مهمانان خارجی برای ستادهای خود بهره گیرند.

به گزارش رویترز، با تمام این اوصاف و در آستانه آغاز رقابت نامزدهای انتخاباتی حملات مخالفان افغانستان افزایش یافته است. این درحالیست که احزاب خواستار کاهش خشونت‌ها در این کشور بودند.

در این خشونت‌ها، انفجار یک خودرو بمب‌گذاری در نزدیکی ستاد "اشرف غنی"، باعث کشته شدن 20 نفر و کشته شدن 25 نفر دیگر شد./عصر ایران

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید