یک کارشناس اقتصادی با ابیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد پرونده ها بدون وکیل روانه دادگاه می شود، گفت: بازار خدمات حقوقی، توان ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل  را دارد.

به گزارش سلام نو، سلیمی زاده کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه بحث بازار حقوقی هماهنند بحث ظرفیت پذیرش دانشجوی در نظام پزشکی است، گفت: تعداد وکیل به ازای هر صد هزار نفر در ایران نسبت به سایر کشورها اختلاف دو سه برابری دارد و تعداد وکلا در ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: توسعه بازار خدمات حقوقی، توان ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل به طور مستقیم را دارد. در حال حاضر ۹۰ درصد پرونده ها بدون وکیل روانه دادگاه می شود. در چند هفته اخیر ۴ هزار کارآفرین طی نامه به رئیس قوه قضاییه از هزینه های بالای پیگیری پرونده های قضایی گلایه کردند. این مسئله نشان دهنده انحصار به وجود آمده در بازار خدمات حقوقی است.

سلیمی زاده تصریح کرد: انحصار مذکور باعث شده است که حقوق عامه نیز پایمال شود. از طرفی حقوق مردم نیز با عدم حضور وکیل، در دادگاه ها پایمال می شود.کارشناس برنامه پایش درباره نرخ قبولی در آزمون وکالت اظهار کرد: تعداد متقاضیان ورود به حرفه وکالت هر ساله در حال افزایش است اما نرخ قبولی آنها در آزمون وکالت بیش از ۵ درصد نیست.

سلیمی زاده با اشاره به اینکه طرحی در مجلس در جریان است که به این موضوع می پردازد، گفت: این طرح اعلام وصول شده است اما در حال حاضر در کمیسیون ویژه ای در حال بررسی است که ۵۰۴ روز در حال خاک خوردن می باشد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر در زمینه خدمات حقوقی انحصار وجود دارد و سیاستگذار در این زمینه منتفع است. به گونه ای که در صورت افزایش ظرفیت منافع کانون وکلا که یکی از ارکان جذب وکیل است به خطر می افتد. بنابراین قوه قضاییه باید در این زمینه وارد شود و انحصار موجود در بازار خدمات حقوقی را بشکند. در این صورت است که بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم در این بازار ایجاد می شود و فارغ التحصیلان بیکار رشته های حقوقی وارد بازار می شوند.

تعرفه بالای وکلا باعث گلایه مردم شده است

در همین زمینه حشمتی، معاون دادستان کل کشور نیز در ارتباط تلفنی با برنامه پایش افزود: در کشور با توجه به جمعیت وکیل کم داریم. اما آمار کانون وکلا می گوید که میانگین جهانی فرقی با کشور ما ندارد. به همین جهت هم هست که تعرفه های وکالت در کشور به شدت گران که باعث گلایه مردم نیز شده است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه چند سال قبل مرکزی ایجاد کرد که توانست تعدادی وکیل را جذب کند اما همین کار نیز اعتراض کانون وکلا را برانگیخت. قوه مقننه باید فرآیندی را برای افزایش پذیرش وکیل طراحی کند. کانون وکلا می تواند تعداد ظرفیت را افزایش دهد اما با این بهانه که بازار کار وکلا اشباع است از این کار تمکین می کند./خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید