تحلیلگر ایندیپندت معتقد است ایران یک بحران دائمی در خلیج فارس را که منجر به تقابل محدود نظامی شود به تحریم‌های اقتصادی بلند مدت ترجیح می‌دهد.

سلام نو – سرویس بین الملل: تنها چند هفته زمان نیاز بود تا محور تنش‌ها در خلیج فارس تغییر کند و تنش به جای ایران و آمریکا بین ایران و انگلستان شکل بگیرد.

دو هفته پیش بود که نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل الطارق نفتکش گریس-1 را که حامل 2 میلیون بشکه نفت ایران بود را توقیف کرد تا یک شبه تنش میان ایران و انگلیس به طور فزاینده‌ای افزایش یابد.

بریتانیا مدعی شد که به واسطه تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا علیه سوریه نفتکش گریس-1 حامل نفت ایران را متوقف کرده ولی ایران در واکنش به این رخداد آن را دزدی دریایی خواند و تاکید کرد که مقصد گریس-1 سوریه نبود و اگر هم سوریه بود ایران الزامی به رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا نداشت و ندارد.

بعد از دو هفته روز جمعه  روابط عمومی نیروی دریایی سپاه با صدور اطلاعیه‌‎ای اعلام کرد که عصر جمعه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استینا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف کرده است، ساعاتی پس از این اتفاق در فضای مجازی اخبار مبنی بر توقیف دو نفتکش دیگر بریتانیا مخابره شد، اما در نهایت این خبر تکذیب شد.

پاتریک کاکبرن، ستون‌نویس و تحلیلگر همکار ایندیپندت در مقاله‌ای که به تازگی در ایندیپندت نوشته با اشاره به اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران نوشت:«واقعا سیاستمداران و مقامات ارشد بریتانیا با چه فکری دستوری توقیف نفتکش گریس-1 در جبل الطارق را دادند؟ آن‌ها واقعا فکر کردند ایران اقدامی را که تشدید کننده جنگ اقتصادی با آمریکا می‌داند تلافی نمی‌کند؟»

این تحلیلگر در ادامه به یک خصوصیت ویژه سیاست خارجی ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد:«واقعیتی که هر سیاستمدار و دیپلماتی در بریتانیا باید به خاطر بسپارد، همانطور که در خاورمیانه اتفاق افتاده، هر کاری با ایرانی‌ها بکنید آن‌ها در زمان و مکان مورد نظر خودشان به آن پاسخ می‌دهند.»

کاکبرن می‌گوید که تحلیلگرانی که به دنبال دلیلی برای توقیف گریس-1 توسط انگلیس بودند به این نتیجه رسیده‌اند که این کار با ایده چهره‌های جنگ طلب در دولت آمریکا، از جمله جان بولتون، عملیاتی شده.

این تحلیل‌گر یک ویژگی بحران تازه میان بریتانیا و ایران را این می‌داند که برخلاف تمام موارد پیشین ایران هیچ تلاشی برای پنهان کردن اقدام تلافی‌جویانه خود ندارد و احتمالا دلیل این کار این است که به نظر ایران بریتانیا گزینه‌های زیادی در برابر این کشور در اختیار ندارد و اکنون زمان خوبی است که قدرت ایران و ضعف انگلیس به نمایش گذاشته شود.

به نوشته این تحلیل‌گر ایران هیچ شکی ندارد که انگلیس به نیابت از آمریکا اقدام کرده، آن‌چنان که سال‌ها این‌طور بوده اما نقش آفرینی در یک نبرد نیابتی در خلیج فارس این روزها می‌تواند خطرناک و عجیب و غریب باشد به ویژه این که نه ایران نه آمریکا میل به یک جنگ تمام عیار ندارند.

کاکبرن معتقد است ایران یک بحران دائمی در خلیج فارس را که منجر به تقابل محدود نظامی شود به تحریم‌های اقتصادی بلند مدت ترجیح می‌دهد، رخ‌دادی که می‌تواند به ضرر انگلیس تمام شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید