البته این گفته های آقای روحانی اتفاق جدیدی نیست. اصولا در زمان بحران های مختلف سیاستمداران عادت دارند با یک فرار رو به جلو همه مشکلات را گردن رسانه ها بیندازند. امیدوارکننده خواندن افزایش سی درصدی مسکن را هم باید در این راستا ارزیابی کرد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: حسن روحانی افزایش رقم اجاره بها را 30 درصد خوانده و در عین حال گرانی اجاره ها را به گردن رسانه ها می اندازد. روحانی اخیرا ضمن تکذیب اعداد و ارقام منتشره در برخی رسانه ها به طرز عجیبی افزایش سی درصدی قیمت اجاره بها را امیدوارکننده خوانده است.

به گزارش سلام نو، اشاره روحانی به آمار وزارتخانه راه و شهرسازی است است که در آن آمده است بخش مسکن استیجاری به صورت میانگین در پایتخت سی درصد رشد داشته که اگرچه مطلوب نیست اما امیدوار کننده بوده و با آمار و ارقام منتشره در این روزها متفاوت است.

این صحبت های عجیب آقای روحانی واکنش های زیادی هم بین کاربران فضای مجازی داشته است. کاربری در این رابطه به طعنه نوشته بود شاید اجاره مسکن محله حسن روحانی مثل ماجرای گوجه های سر کوچه احمدی نژاد است. کاربر دیگری هم نوشته بود کاش آقای روحانی می توانست با رسم شکل نشان دهد دقیقا قیمت فعلی مسکن چه کسانی را امیدوار می کند؟ شخصی هم امیدوارکننده بودن این آمار را به نظرسنجی منحصر به فرد آقای روحانی نسبت داده بود.

البته این گفته های آقای روحانی اتفاق جدیدی نیست. اصولا در زمان بحران های مختلف سیاستمداران عادت دارند با یک فرار رو به جلو همه مشکلات را گردن رسانه ها بیندازند. امیدوارکننده خواندن افزایش سی درصدی مسکن را هم باید در این راستا ارزیابی کرد.

رئیس جمهور در سخنان دیگری اظهار کرده شهرداران در کلانشهرهای مختلف امکان این را دارند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، پس از برنامه ریزی های لازم ارائه کنند. روحانی البته نگفته منابع این طرح چگونه باید تامین شود.

با نگاهی گذرا به قیمت اجاره مسکن در سالهای گذشته متوجه آرامش نسبی این بازار تا پیش از سال 97 می شویم. یعنی درست پس از التهابات اقتصادی سال 97 و نوسانات ارزی تاثیر این امر بر بازار اجاره بها دیده شده است. افزایش اجاره تا این میزان اعلام شده از سال 88 تاکنون بی سابقه است. حتی در سال 97 هم میزان رشد متوسط اجاره چیزی حدود 27 درصد بوده است.

افزایش قیمت هم در رابطه با مسکن و هم اجاره بها به مولفه های گوناگونی نظیر افزایش قیمت زمین، دستمزد کارگران، مصالح و ... بستگی دارد. شرایط اقتصادی کشور وضعیتی به وجود آورده که افزایش قیمت مسکن و به تبع آن قیمت اجاره بها سختی زیادی را برای اقشار زیادی از مردم ایجاد کرده است.

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم در سخنانی اظهار کرده است: «مردم مطمئن باشند به زودی و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ۲۰درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

این روزها در حالی متوسط قیمت برای یک متر مربع مسکن در پایتخت نزدیک به 120 میلیون ریال برآورد شده که ایم عدد در سال گذشته ۹۱.۸ میلیون ریال بوده است. نسبت اختلاف قیمت سال 96 و 97 نزدیک به 91.5 درصد بوده است.

وضعیت رهن و اجاره مسکن در این سالها به جایی رسیده که نه تنها دیگر کسی به سراغ خرید وام مسکن نمی رود بلکه بسیاری از آنهایی که در پی خرید مسکن بوده اند امروز در تلاش هستند تا با یافتن ضامن وامی برای رهن مسکن دریافت کنند. وام رهن مسکن این روزها یکی از دغدغه های وزارت راه و شهرسازی شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید