بسیاری از ما تصویری که از کشور هند داریم کشوری مستعمره و  پر از فقر، فاقد رفاه و امکانات بهداشتی و کشوری با اختلاف طبقاتی بالا است. اگر چه این مورد آخر یعنی اختلاف طبقاتی بالا پر بیراه نیست اما نگاهی به آمار و ارقام حکایت از آن دارد که هند با سرعت شگفت انگیزی در حال پیشرفت است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: به نظر می رسد  تا سال های آینده شرق در رقابت با غرب پیشی خواهد گرفت. بر اساس بسیاری از پیش بینی ها هندی ها در مسیر رسیدن به جایگاه یک ابرقدرت اقتصادی هستند. چین هم که در این سالها نشان داده به زودی جایگزین آمریکا در اقتصاد جهان خواهد شد.

به گزارش سلام نو، در حالی رشد تولید ناخالص داخلی هندی ها در سال جاری به 7.6 رسیده که این شاخص در فرانسه و انگلیس به ترتیب 1.7 و 1.6 بوده است. اقتصاد هند در شرایط فعلی یک اقتصاد سه تریلیون دلاری است که پیش بینی می شود تا سال 2030 به 10 تریلیون دلار برسد. بر اساس این پیش بینی ها هند در حال طی کردن مسیری است که طبق آن عنوان سومین اقتصاد جهان را برای خود کند.

آرون جاتل، وزیر دارایی هند اخیرا اظهار کرده است: تعداد اشخاصی که که در طبقه متوسط هند تعریف می شوند تا پنج سال دیگر تقریبا با افزایش چهار برابری همراه خواهد بود و با تقویت زیرساخت‌ها و اشتغال‌زایی بیشتر که قدرت خرید مردم را افزایش خواهد داد، افزایش مصارف به عنوان یک محرکه بلندمدت به کمک رشد اقتصادی خواهد آمد.

بسیاری از ما تصویری که از کشور هند داریم کشوری مستعمره و  پر از فقر، فاقد رفاه و امکانات بهداشتی و کشوری با اختلاف طبقاتی بالا است. اگر چه این مورد آخر یعنی اختلاف طبقاتی بالا پر بیراه نیست اما نگاهی به آمار و ارقام حکایت از آن دارد که هند با سرعت شگفت انگیزی در حال پیشرفت است.

هندی ها اگرچه درگیر تاریخ پرفراز و نشیبی بوده اند و استعمار 150 ساله را تجربه کرده اند اما پس از استقلال هندی ها شاهد تلاش رهبران هندی برای سر و سامان دادن به اقتصاد این کشور بوده ایم. در حال حاضر اقتصاد هند درگیر بیکاری 3.5 درصدی است. عددی که با توجه به جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیونی هند قابل قبول است. ضمن اینکه نرخ تورم این کشور هم در حال حاضر کمتر از سه درصد است.

کشور هندوستان به لحاظ جغرافیایی هم از شرایط مناسبی برخوردار است به طوری که مواهب طبیعی در این کشور و غنی بودن از نظر منابع معدنی باعث شده تا هندی ها در بسیاری از موارد به سمت خودکفایی گام بردارند. جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند از جمله کسانی بود که پس از استقلال هند روی مساله خودکفایی تاکید جدی داشت. روندی که هندی ها پس از رهایی از استعمار طی کرده اند باعث شده که بسیاری از کارشناسان از هند به عنوان غول اقتصادی آینده جهان نام ببرند و بسیاری هم این گزاره را مطرح کنند که قدرت اقتصادی جهان با وجود هند و چین از غرب به سمت شرق شیفت می کند.

در حالی که جنگ تجاری چین و آمریکا در حال ادامه پیدا کردن است و ابعاد جدیدی از نبرد آشکار شده است، هندی ها در حال طی کردن مسیر رو به رشدی هستند. طبق گزارش سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی،هند سریع‌ترین رشد اقتصادی را در بین اقتصادهای جی ۲۰ دارد. این سازمان انتظار دارد اقتصاد چین در سال آینده میلادی ، 6 درصد رشد داشته باشد. به دلیل  بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین ،تولید اقتصادی در این دوکشور 0.2 تا 0.3 درصد در سال مالی جاری کمتر از آن حدی است که باید می بود . بنابراین برتری اقتصادی هند بر چین از نظر رشد بیشتر می شود.

براساس بسیاری از پیش بینی ها هند و چین تا سال 2050 در زمینه اقتصادی از بسیاری از کشورهای جهان پیشی می گیرند و چه بسا زمانی شاهد پشت سر گذاشتن چین توسط هند باشیم. آنچه مسلم است هژمونی آمریکا در حال پایان است و این آنچنان که باید و شاید به رویکردهای سیاسی مرتبط نیست چرا که در زمانه فعلی اقتصاد تعیین کننده ترین فاکتور قدرت است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید