امروز حجاب از یک مسئله مذهبی شخصی یا اجتماعی به یک مسئله ناموسی سیاسی و حکومتی تبدیل شده که کنش‌های حوزه آن با امنیت ملی ایران گره خورده و هر واکنش حساب نشده‌ای می‌تواند به افزایش التهابات جامعه بیافزاید.

سلام نو- سرویس اجتماعی: چند وقتی شده که طرح عکس برداری از داخل ماشین‌ها برای حفظ حجاب و گزارش مردمی حجاب راه افتاده، طرحی که حاشیه و منتقد کم نداشته، اما با دفاع نیروی انتظامی و قوه قضاییه مواجه شده است. بسیاری طرح‌های این چنینی را در متزلزل کردن جایگاه حجاب موثر می‌دانند و تبدیل حجاب از امر فرهنگی امر امنیتی و قهری را مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

تجربه‌های شهروندان در این مدت نیز روایت کننده برخورد بد کارکنان نیروی انتظامی با کسانی است که به خاطر همین عکس‌ها به خیابان وزرا رفتند. از طرف دیگر گزارش موارد بی‌حجابی نیز تبدیل به ابزاری برای تهدید زنان شده، تهدیدی که وقت و بی‌وقت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دادستان کل کشور از جمله مدافعان برخورد جدی و قهری در زمینه حجاب است.  منتظری با اشاره به برخورد قاطع با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: باید نسبت به افرادی که ارزش‌های اسلامی را زیرپا می‌گذارند و با قصد و تعمد در خیابان‌ها کشف حجاب می‌کنند، قاطعانه برخورد شود.

او پیش از این نیز به ماجرای حریم خصوصی در داخل ماشین اشاره‌ای داشت و گفته بود که " این گونه نیست که پشت فرمان ماشین است که بگوید که حریم خصوصی خودم است، خیر پشت فرمان حریم خصوصی نیست. ما پشت فرمان و داخل اتومبیل را حریم خصوصی نمی‌دانیم و نیروی انتظامی هم موظف است ."

منتظری در ادامه گفت: دستگاه قضایی با همکاری نیروی انتظامی و ضابطان تصمیم دارد با این گونه فساد‌ها چه در خیابان و چه در سواحل دریا و چه در مجامع عمومی برخورد قاطع کند و باید تاکید مجدد کنم که قوه قضاییه و نیروی انتظامی در برخورد با بی‌حجابی و کشف حجاب کوتاه نخواهد آمد.

این در حالی است که در ماجراهایی مثل برخورد پلیس با دختر جوان در تهران پارس حتی اگر دختر مورد نظر حالت طبیعی نداشته باشد یا با برنامه ریزی قبلی دست به این کار زده باشد تا برای رسانه‌های خارج از کشور ویدئو بفرستد مردم حق را به او می‌دهند چون با برخورد خشن، غیرحرفه‌ای و غیرضروری پلیس مواجه شده است.

ماجرا وقتی بدتر می‌شود که به جای پذیرفتن اشتباه گزارشی درباره آن اتفاق پخش می‌شود که گزارشگر ظاهرا با چند شهروند عادی صحبت می‌کند و ناراحتی آنان از دختر مورد اشاره را دلیل موجهی برای برخورد پلیس می‌داند، ولی تنها به فاصله چند ساعت مشخص می‌شود حاضرانِ در گزارشگر از چهره‌های شناخته شده بسیج منطقه هستند و قطعا از دید مخاطب در این داستان یک شهروند عادی حساب نمی‌شوند.

سهیلا جلودارزاده، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید دارد که دین یک امر اختیاری است و انسان باید از سر دانش،علم، اختیار و انتخاب به آن برسد. تقوا یک کیفیت در درون آدم‌هاست که به دلیل ممارست به آن دست پیدا می‌‌کنند لازم نیست با زور، گرفتن و جریمه کردن آن را  اجرایی کنیم.

او با مطرح کردن سوال‌هایی درست درباره برخوردهای قهری حوزه حجاب و عفاف می‌گوید: آیا انسان برای این که فرزندش یک مسئله دینی را بپذیرد او را می‌زند، موهایش را می‌کشد و پرتش می‌کند؟ این رفتارها فایده‌ای ندارد. قرآن می‌گوید دین برای خودتان بهتر است از شما محافظت می‌کند، نمی‌گوید که یا روسری یا تو سری مانند آن چیزی که اوایل می‌گفتند.

حجاب قطعا مسئله‌ای مهم و قابل توجه در دین است ولی بر اساس آن‌چه که ما تا امروز در کتب دینی خود از دبستان تا دانشگاه آموخته‌ایم نه بخشی از اصول دین است که عدم رعایتش باور به اسلام را تهدید کند و نه بخشی از فروع دین است که به رعایت دینداری خدشه‌ای بنیادین وارد کند، با این تفاسیر باید باز این سوال را از خود پرسید که چنین برخوردهای قهری و عتاب آمیزی در حوزه حجاب ضروری است؟

برخوردهایی که تا امروز در حوزه حجاب شده نه تنها باعث بهبود وضعیت نشده بلکه باعث مقاومت و عصیانی سامان یافته از سمت جامعه در برابر حجاب شده و چون ما حجاب را به اصل دین گره زده‌ایم این مقاومت در برابر حجاب به مرور تبدیل به مقاومت و حتی ضدیت با دین شده است.

از سوی دیگر حجاب از یک مسئله مذهبی شخصی یا اجتماعی به یک مسئله ناموسی سیاسی و حکومتی تبدیل شده که کنش‌های حوزه آن با امنیت ملی ایران گره خورده و هر واکنش حساب نشده‌ای می‌تواند به افزایش التهابات جامعه بیافزاید.

به نظر می‌رسد مسئولین باید راهکاری پیدا کنند تا حجاب را از یک مسئله بحرانی و ناموسی به یک مسئله ساده و قابل حل تبدیل کنند و در شرایط امروز ایران این قدر هزینه بی حساب و کتاب را به کشور وارد نکنند.

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    با درود و سلام .خدمت دوستان عزیز .باید ابتدا به عرض برسانم که ما انسانیم و تنها وجه تمایز ما با سایر جانداران دیگر . عقل است .که به ما قدرت اندیشیدن و تفکر کردن . درک کردن و فهمیدن و به واسطه آن اراده و اختیار و حق انتخاب و پذیرش . و آزادی میدهد . و این همان ماهیت انسانی است . زیرا جانداران دیگر در طبیعت آزاد هستند و لی آزادی ندارند . زیرا در گونه خودشان محکوم و مجبورند به آنچه برایشان مقدر گردیده و دارای حق انتخاب و پذیرش نیستند زیرا دارای عقل و خرد و اندیشه و اراده و اختیار نیستند . برای همین طبق آنچه در قران کریم آمده است هم وقتی از جانب آفریدگار بر پیامبران وحی نازل می شود . فقط آنرا ابلاغ و تبیین میکنند ولی حق اجبار آنرا ندارند . و برای همین هم در قران به پیامبر اکرم گفته شده است . که تو نمی توانی مردم را مجبور کنی و یا هرکه راکه می خواهی هدایت کنی و یا حتی حساب آنان نیز با تو نیست . و تو فقط آنچه را بر تو نازل میکنیم ابلاغ کن . بنا براین وقتی خود اصل و پیام دین اجبار نیست . چه گونه میشود که حجاب که جزء عرف هست اجبار گردد . و همچنین اگر قرار باشد آنچه را که ما فکر میکنیم درست است و باور ما هست را بر دیگران اجبار کنیم . دیگر ماهیت انسانی را از جامعه گرفته ایم . و اگر قرار باشد قانونی در جامعه برقرار باشد و افراد جامعه ملزم به رعایت آن باشند . باید در آزادی کامل در جامعه در باره آن گفتگو و نظر خواهی گردد .و سپس در یک انتخابات آزادانه و آگاهانه تصویب و سپس به قانون تبدیل گردد . نه اینکه یک فرد یا عده ای خاص نظر خود را به زور و یا هر روش دیگری به جامعه تحمیل کرده و آنرا قانون و لازم الاجرا نمایند . و همچنین نمی شود با روش رضاخانی حجاب اجباری بر مردم جامعه تحمیل کرد . زیرا اگر روشی خطا و اشتباه است . برای هر دو منظور اشتباه است .البته اینجانب آماده گفتگو هستم . تا ثابت کنم که حجاب در زمان خود پیامبر هم نه چادر بود نه سیاه بود و نه اجبار و احرام را هم از همان موقع تا کنون سفید می پوشند و ضمنا هیچ کدام از زنان و دختران پیامبر هم نه این چادر را داشتند و نه سیاه پوش بودند. با سپاس .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید