زیر خارجه المان با بیان اینکه آلمان در برابر تاسیسات هسته ای جدید مقاومت خواهد کرد، گفت: استقرار موشکهای میان برد جدید در خاک آلمان با مقاومت گسترده ای روبرو خواهد شد.

­به گزارش سلام نو، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان امروز در مصاحبه با خبرگزاری آلمان، «دِ.پِ.آ» خاطر نشان کرد: کشورش، مخالف استقرار موشکهای میان برد اتمی در آلمان و کل اروپاست. وی تاکید کرد: چنانچه پیمان سی ساله منع موشکهای هسته ای میان برد میان روسیه و آمریکا در خصوص ممنوعیت استفاده از این موشکها از بین رود در آن صورت آلمان در برابر (استقرار) تاسیسات هسته ای جدید مقاومت خواهد کرد. به بیانی گویاتر، استقرار موشکهای میان برد جدید در خاک آلمان با مقاومت گسترده ای روبرو خواهد شد. این روزنامه نوشت: آمریکا به تازگی تهدید کرده است از این پیمان خارج خواهد شد.

در همین حال راشاتودی هم که بخش دیگری از این مصاحبه را منتشر کرده بود، نوشت: پیمان منع موشکهای هسته ای میان برد تاکنون واشنگتن را از استقرار چنین موشکهایی در اروپا بازداشته است. دو کشور آمریکا و روسیه، یکدیگر را به نقض این پیمان متهم می کنند. اما هر دو، هرگونه تخلف در زمینه وظایفشان را نیز رد می کنند. وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی اروپا نباید به صحنه ای از مناقشه بر سر توسعه و اشاعه این تسلیحات تبدیل شود. به اعتقاد این دیپلمات ارشد آلمانی، اقدام به استقرار و اشاعه تسلیحات هسته ای؛ آن هم در واکنش به موارد نقض این پیمان در واقع از همان منطق دوران جنگ سرد تبعیت می کند. ماس با اشاره به آنکه تسلیح هسته ای واقعا یک پاسخ اشتباه است، تصریح کرد: خط مشی های دهه هشتاد میلادی، کمکی در پاسخ دهی به سئوالات امروز ما نمی کند.

این خبرگزاری افزود: آمریکا در حال متهم کردن روسیه به ساخت موشکهای ممنوعه پیمان منع موشکهای هسته ای میان برد است و مسکو هم در مقابل می گوید سامانه های دفاع موشکی آمریکا که هم اکنون در شرق اروپا مستقرند به آسانی می توانند به پرتاب کننده های موشکهای تهاجمی بالستیک تبدیل شوند.

در اکتبر گذشته بود که آمریکا عقب نشینی خود را از این پیمان اعلام کرد؛ مگر آنکه روسیه موارد نقض ادعایی را متوقف کند. در دسامبر جاری نیز آمریکا یک مهلت شصت روزه برای پذیرش (آنچه که درخواست کرده بود) به روسیه داد. به گفته سرگی ریباکف، معاون وزیر خارجه روسیه: فورا به مسکو اعلام شده است که این تصمیم، نهایی است و بنابراین نمی توان از آن تلاشی برای شروع یک گفتگو استنباط کرد.

البته روسیه نیز هشدار داده است در صورتی که موشکهای آمریکا در اروپا مستقر شوند به این اقدام پاسخ خواهد داد./خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید