با این وجود به نظر می رسد مهم ترین دلیلی که عامل گرانی سیب زمینی است مباحث مربوط به رفع ممنوعیت صادرات و افزایش صادرات این محصول در شرایطی که نوسان ارزی وجود دارد، است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: طی یک ماه اخیر روند رو به رشد قیمت سیب زمینی با واکنش های زیادی همراه بوده است. نوسان قیمت در کالاهایی همچون پیاز، هویج، گوجه فرنگی و ... در ماه های اخیر همواره با سر و صدای زیادی همراه بوده است.

به گزارش سلام نو، هر چند به نظر می رسد این بار افزایش قیمت سیب زمینی هیاهوی خاصی به پا نکرده است. شاید دلیل این امر مشکلات دیگر اقتصاد کشور و شاید هم عادت مردم به این افزایش قیمت باشد.

وقوع سیل در تعدادی از استان های کشور خصوصا استان هایی که تولیدکننده سیب زمینی هستند و همچنین ایجاد مشکلاتی در برداشت و سیستم حمل و نقل جاده‌ای تاثیراتی در رابطه با افزایش قیمت سیب زمینی داشته است. هرچند برخی خبرها حکایت از ارتباط قیمت با حجم تولید دارد که مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی آن را تکذیب می کند. حسین اصغری گفته است: افزایش قیمت مجدد سیب‌زمینی در یک ماه اخیر هیچ ارتباطی به حجم تولید این محصول ندارد زیرا سالانه و در چهار فصل سال این محصول استراتژیک کشت می‌شود.

به گفته اصغری، طبق آمار سال ۹۷، بیش از پنج میلیون تن سیب زمینی در سطح ۱۴۵ هزار هکتار در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان در قالب کشت معمولی و طرح استمرار تولید شد که بیشترین میزان تولید مربوط به استان‌های اردبیل، همدان، فارس، اصفهان و کردستان بوده است.

صادرات مهم‌ترین دلیل گرانی است

با این وجود به نظر می رسد مهم ترین دلیلی که عامل گرانی سیب زمینی است مباحث مربوط به رفع ممنوعیت صادرات و افزایش صادرات این محصول در شرایطی که نوسان ارزی وجود دارد، است. افزایش چشمگیر نرخ پیاز در روزهای ابتدایی سال باعث شد تا سیب زمینی هم شامل افزایش قیمت پنج تا هفت هزار تومانی شود . پس از این افزایش قیمت که انتقادات مردم را به همراه داشت  دست اندرکاران هر چه کردند نتوانستند قیمت این محصول را پایین بیاورند تا جایی که ممنوعیت صادرات این دو محصول از ۱۵ فروردین ماه سال ۹۸اجرایی شد و طبیعتا این اقدام فارغ از درستی یا نادرستی باعث کاهش یافتن قیمت سیب زمینی و پیاز شد.

پس از اعمال ممنوعیت صادرات این دو محصول توسط وزارت صمت به آرامی قیمت هر کیلوگرم پیاز و سیب زمینی کاهش یافت به صورتی که نرخ هر کیلوگرم آن در مقاطعی در مزرعه ۱۸۰۰ تا ۳,۳۰۰ تومان و در میدان میوه و تره بار تهران و بازار بین ۳۵۰۰ تا ۴,۷۰۰ تومان شد. با این حال از روز انتهایی اردیبهشت ماه سال جاری مجددا صادرات سیب زمینی آزاد شده و همین امر باعث شده تا به طور پلکانی قیمت این محصول افزایش پیدا کند. در حال حاضر طبق نرخ‌ نامه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی بین ۴۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ تومان و در سازمان میادین شهرداری تهران بین ۵۵۰۰ تا ۶,۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. طبیعی است این رقم در میوه فروشی های سطح شهر بیش از این قیمت است.

به نظر می رسد بنا بر آمار منتشره و طبق گفته های شاهرخ شجری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی امسال در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته به خاطر لزوم تنظیم بازار صحیح صادرات سیب زمینی با کاهش همراه بوده است. گفته می شود روی هم رفته صادرات سیب زمینی در سال گذشته ۵۲۹.۸ هزار تن به ارزش ۲۰۲.۷۸ میلیون دلار بوده است..

این در شرایطی است که بر اساس آمار گمرک صادرات سیب زمینی در دو ماهه نخست سال ۹۸، نزدیک ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن به ارزش ۹ میلیون و ۳۰۰ دلار شد در حالی که در مدت مشابه سال ۹۷ میزان صادرات این محصول حدود ۶۵ هزار و ۸۳ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۰۰ دلار بوده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید