۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 19687413

شاهکار سیاسی محمدرضا عارف و فراکسیون امید پس از شکست در انتخابات ریاست مجلس و از دست دادن کرسی نایب رییسی دوم با از دست دادن جایگاه اعضای فراکسیون امید در هیات رییسه فراکسیون‌های مختلف تکمیل شد.

سلام نو - سرویس سیاسی: شاهکار سیاسی محمدرضا عارف و فراکسیون امید پس از شکست در انتخابات ریاست مجلس و از دست دادن کرسی نایب رییسی دوم با از دست دادن جایگاه اعضای فراکسیون امید در هیات رییسه فراکسیون‌های مختلف تکمیل شد تا برای چندمین بار عدم کفایت سیاسی محمدرضا عارف ثابت شود.

رییس مطلق فراکسیون امید پس از این که با محاسبات غلط خود باعث حذف علی مطهری از نیابت مجلس شد در جدیدترین کُنش سیاسی خود صندلی ریاستش در فراکسیون آموزش را هم تقدیم محمد مهدی زاهدی کرد. وضع بقیه کمیسیون‌ها هم چندان بهتر از کمیسیون آموزش نبود و فراکسیون امید از کمیسیون فرهنگی هم حذف شد و تنها پست سخنگویی را حفظ کرد و در آستانه واگذار کردن کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی به یک اصولگرای ناکارآمد قرار دارد.

درباره عدم حضور عارف در رقابت ریاست فراکسیون آموزش دو روایت وجود دارد. محمدجواد ابطحی در این باره به مهر گفت: محمدرضا عارف که در اجلاسیه سوم مجلس دهم ریاست کمیسیون آموزش را برعهده داشت، صبح امروز قرار بود برای ریاست کمیسیون، نامزد شود اما به دلایلی انصراف داد. آقای عارف پیش از این در انتخابات ریاست مجلس نیز شکست خورده بود و فراکسیون امید هم یکی از نواب رئیس خود را در هیئت رئیسه از دست داده بود لذا برای جلوگیری از شکست مجدد، وی از نامزدی برای ریاست کمیسیون آموزش انصراف داد.

اما برخی منابع خبری اصلاح‌طلب هم می‌گویند که اصولگرایان از مدت‌ها قبل برای تصاحب کرسی ریاست دست به کار شده وآن‌طور که برخی نمایندگان می‌گفتند جریان راست برای به دست آوردن رای نمایندگان را تحت فشار گذاشته‌اند و آنها را با مسائلی وادار کرده‌اند تا به زاهدی رای بدهند.

به همین دلیل فراکسیون امید ترجیح داد با باختی دیگر کارنامه عارف را بدتر از این نکند و فاطمه سعیدی را وارد رقابت با زاهدی کند. در نهایت نتیجه این شد که رقابت میان محمدمهدی زاهدی و فاطمه سعیدی رقم خورد و زاهدی با 12 رای در مقابل 9 رای سعیدی سکان ریاست را به دست گرفت.

در این دوره فراکسیون امید تاکنون تنها دو پیروزی در کارنامه خود دارد که یکی باز پس‌گیری کمیسیون بهداشت و ریاست بر آن توسط نوبخت و دیگری ریاست الیاس حضرتی به جای پورابراهیمی بر کمسیون اقتصاد که پیروزی قابل توجهی است.

کمیسیون اقتصاد از جمله کمیسیون‌هایی بود که اصولگرایان با یک بازی حساب شده در سه سال گذشته ریاست آن را در اختیار داشتند و در طول سه سال گذشته این محمدرضا پورابراهیمی بود که که سکان ریاست این کمیسیون را به دست گرفته بود اما امسال فراکسیون امید توانست حضرتی را به جای پورابراهیمی بنشاند. الیاس حضرتی که سال اول بازی هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی را به رقیبش یعنی پورابراهیمی واگذار کرده بود در دو اجلاسیه قبل وارد گود انتخابات نشد اما بالاخره امسال پورابراهیمی را از گود خارج کرد و رییس این کمیسیون مهم شد.

نکته قابل توجهی که هنوز بعد از سه سال در عملکرد فراکسیون به چشم می‌خورد فقدان استراتژی و راهبرد مشخص برای حضور در مجلس است. در انتخابات این دوره فراکسیون‌ها هم فقدان استراتژی و راهبرد و البته رهبری در فراکسیون امید به روشنی دیده می‌شد.

تنها هنر محمدرضا عارف در انتخابات این دوره فراکسیون‌ها این بود که از تحمیل شکستی دیگر به خود جلوگیری کند و فاطمه سعیدی را برای شکست خوردن در انتخابات کمیسیون آموزش به میدان بفرستد.

ظاهرا بعد از سه سال مشق سیاست ورزی پارلمانی عارف هنوز که هنوز معادلات مجلس را یاد نگرفته و نه تنها فتوحات سه سال گذشته فراکسیون را به باد می‌دهد بلکه بعد از این مدت توان مدیریت یک فراکسیون نیم‌بند که از تکرار خاتمی به دست آمده را هم ندارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید