۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 19686260

بسیاری از نظرسنجی های معتبر قیمت نفت در سال جاری را به صورت میانگین حدود 70 دلار پیش بینی کرده اند. با این حال متغیرهای مختلف از جمله شوک های سیاسی در فضای بین الملل و همچنین فضاسازی های رسانه ای می تواند این عدد را تحت شعاع قرار دهد.

بسیاری از نظرسنجی های معتبر قیمت نفت در سال جاری را به صورت میانگین حدود 70 دلار پیش بینی کرده اند. با این حال متغیرهای مختلف از جمله شوک های سیاسی در فضای بین الملل و همچنین فضاسازی های رسانه ای می تواند این عدد را تحت شعاع قرار دهد. در حال حاضر به نظر نمی رسد انتظار برای نفت صد دلاری درست باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: از فردای بیرون آمدن آمریکا از برجام آنچه واضح بود تغییر و تحولات در بازار جهانی نفت بود. از یک سو ترامپ تلاش داشت تا نفت ایران را از بازار جهانی حذف کند و از سویی دیگر ایران در پی آن بود تا با سیاست هایی که اتخاذ می کند در مسیر مقابله با آمریکا قرار بگیرد.

به گزارش سلام نو، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا چند ماه است که پشت سر هم از تلاشش برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران می گوید. تلاشی که با واقعیات در صحنه اقتصاد بین الملل منطبق نیست و باید این کار ترامپ را هم مثل خیلی از اقدامات این چند وقت اخیر ایالات متحده آمریکا در راستای عملیات روانی ارزیابی کرد. عملیات روانی همواره یکی از مهم ترین راهکارهای آمریکایی ها برای رسیدن به اهدافشان بوده و این امر در دولت ترامپ با جدیت بیشتری دنبال می شود.

با این حال و پس از هیاهوی رسانه ای ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران در روز سیزده آبان سال قبل اگرچه نمی توان نقش تحریم های نفتی در اقتصاد کشور را کتمان کرد اما عملا وعده به صفر رساندن صادرات نفت ایران محقق نشد. ترامپ خوب می داند حذف نفت ایران به این راحتی ها شدنی نیست. درست پس از اعمال تحریم ها علیه ایران بازار نفت با جهش قابل توجهی همراه بود که ترامپ و دیگر آمریکایی ها را بر آن داشت تا با اعمال معافیت های نفتی جلوی این جهش را بگیرند.

اگرچه در حال حاضر این معافیت های نفتی تمدید نشده اما حالا دیگر احتمالا خود ترامپ هم می داند به صفر رساندن صادرات نفتی ایران بلوفی بوده که همگان به آن واقف هستند چنانچه در حال حاضر هم صادرات نفتی ایران به کشوری مثل چین ادامه دارد.

آمریکا با عرضه بیش از حد نفت شیل که به اعتقاد بسیاری کیفیت لازم را ندارد و همچنین مجاب کردن کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات تلاش دارد تا افزایش قیمت نفت تا صد دلار که پیش بینی بسیاری از کارشناسان است را نقض کند. با این حال معادلات دیگری از جمله جنگ تجاری بین چین و آمریکا که این روزها دامنه دار شده است هم در تحلیل بازار نفت موثر است. با وجود جهش بیش از دو درصدی قیمت نفت در معاملات پنج‌شنبه گذشته، بهای نفت به خاطر ادامه یافتن تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین که انتظارات برای کندی تقاضا برای انرژی در سطح جهانی را بالا برده با کاهش هفتگی مواجه شد.

در بین تمام تحلیل های خوش بینانه ای که در رابطه با افزایش قیمت نفت وجود دارد، بیژن نامدار زنگنه به عنوان سکاندار وزارتخانه نفت معتقد است در یک نگاه واقع بینانه باید قبول کنیم که ایالات متحده آمریکا با تکیه بر جریان امپراطوری رسانه‌ای صهیونیستی سعی دارد تا از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند.

زنگنه در این باره با بیان اینکه در دوره قبلی تحریم‌های ایران قیمت نفت افزایش پیدا نکرد، یادآور شده است: بحث‌های سیاسی و روانی یک مساله و فیزیک واقعی بازار نفت مسأله‌ای دیگر است، در حال حاضر نیز وضعیت نگران‌کننده است و هر چه به سمت جلوتر حرکت کنیم، اوضاع خوب نمی‌شود و با کاهش حضور ایران در بازار شرایط بازار بدتر می‌شود.

زنگنه معتقد است: بحث‌های روانی و سیاسی هر دو سبب شده‌اند قیمت نفت افزایش نیابد و در واقع رسانه‌های همسو با سیاست‌های آمریکا سعی می‌کنند تمام اتفاقات را کوچک‌نمایی کنند و سهم نبودن ایران در بازار را کمرنگ کرده و ذخایر دنیا را زیاد نشان دهند و به دروغ قدرت و ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن که هست، نمایش دهند تا بازار ملتهب نشود و این‌ها کارهای روانی در بازار است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید